۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین افتتاح اولین کتابخانه عمومی سیار سبز کشور در قزوین
کد خبر: ۳۶۷۵۹۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ ساعت: ۱۷:۲۸ ↗ لینک کوتاه

با حضور مسئولان کشوری و استانی صورت گرفت؛

افتتاح اولین کتابخانه عمومی سیار سبز کشور در قزوین

نخستین کتابخانه عمومی سیار سبز کشور با حضور مسئولان کشوری و استانی در قزوین به بهره‌برداری رسید.

افتتاح اولین کتابخانه عمومی سیار سبز کشور در قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، نخستین کتابخانه عمومی سیار سبز کشور «دوستدار محیط زیست» امروز یکشنبه 27 اسفند با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین، فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، عباس کاظمی معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین، فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، حسین براتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهری در استانداری قزوین به بهره‌برداری رسید.
 
در استان قزوین بیش از یک هزار و ۲۰۰ روستا و منطقه منفصل شهری با جمعیت بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر وجود دارد که این مناطق به دلایل مختلف از مشکل کمبود امکانات فرهنگی و کتابخانه‌ای رنج می‌برند.
 
با توجه به اینکه هزینه ساخت و بهره‌برداری از هر مترمربع کتابخانه عمومی در حدود ۳۰۰ میلیون ریال بوده، به علاوه از زمان شروع یک پروژه احداث کتابخانه تا افتتاح آن زمانی حدود سه تا پنج سال به طول می‌انجامد، کتابخانه سیار یک راهکار زودبازده با امکان خدمات رسانی به چند منطقه و توانایی حل مشكل عدم توجيه احداث کتابخانه در مناطق کم جمعیت را داراست.
 
بر همین اساس طرح ایجاد کتابخانه سیار با پیگیری اداره‌کل و مساعدت و حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با تخصیص اعتباری بالغ بر ۲۴ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ اجرا شد.
 
از زمان تخصیص اعتبار با شرکتهای تولیدی مذاکراتی صورت گرفت که نهایتاً یک دستگاه خودرو کامیونت فوتون ۶ تن از شرکت سایپا دیزل با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال خریداری شد. نهایتاً این خودرو با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال تجهیز و به کتابخانه سیار تبدیل شد.
 
این کتابخانه اولین کتابخانه سبز و مجهزترین کتابخانه سیار کشور با امکاناتی نظیر پنل خورشیدی و طراحی داخلی منحصر به فرد است.
 
مقرر شده تا این کتابخانه در فاز نخست در شهرستان البرز با محوریت خدمات دهی به شهروندان ناحیه شهری مهرگان که بزرگترین منطقه پر جمعیت فاقد کتابخانه استان با جمعیتی بالغ بر ۹۰ هزار نفر است و هفت منطقه روستایی این شهرستان به خدمت رسانی بپردازد.
 
انتهای خبر/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان