۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین سرمایه‌های سرگردان در کشور به بازار طلا پناه برده‌اند
کد خبر: ۳۶۷۵۱۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۰ ساعت: ۱۰:۸ ↗ لینک کوتاه

کارشناس اقتصادی در مصاحبه با صبح قزوین:

سرمایه‌های سرگردان در کشور به بازار طلا پناه برده‌اند

کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر با توجه به افزایشی بودن نرخ ارز و تورم و در مقابل کاهش ارزش پول ملی سبب شده تا سرمایه‌های کوچک و سرمایه‌های سرگردان در کشور به بازار طلا پناه ببرند.

سرمایه‌های سرگردان در کشور به بازار طلا پناه برده‌اند
مهرداد رحمانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص روند افزایش قیمت طلا، اظهار کرد: به طور کلی، قیمت طلا تابعی از سه عامل در اقتصاد است و این عوامل شامل قیمت جهانی طلا، نرخ ارز غیرمستقیم یعنی نرخ مبادله دلار آمریکا با ریال ایران و سومین عامل هم تقاضای طلا در داخل کشور است.
 
وی افزود: هر کدام از این سه عامل باید به طور مجزا مورد بررسی قرار بگیرند، عوامل اول و دوم طبیعتاً نقش مهم‌تری در افزایش قیمت طلا ایفا می‌کنند. در بررسی قیمت جهانی طلا شاهد هستیم، طی یک ماه اخیر قیمت اونس جهانی طلا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است و امروز قیمت اونس جهانی طلا 2 هزار و 180 دلار است، درحالی که این قیمت در یک ماه قبل به هزار و 985 دلار رسیده بود.
 
کارشناس اقتصادی ادامه داد: افزایش اونس جهانی طلا ابتدا به دلیل تحولات سیاسی در منطقه طی چند ماه اخیر بوده و دوم سیاست‌های اقتصادی که از سوی بانک مرکزی آمریکا اعمال می‌شود و آن هم متاثر از شاخص‌های کلان اقتصادی آمریکا نظیر نرخ تورم، بیکاری و ... است.
 
وی در ادامه گفت: مهم‌ترین عامل اقتصادی افزایش قیمت جهانی طلا، سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا «فدرال رزرو» است. بانک مرکزی آمریکا با توجه به آمار شاخص‌های کلان اقتصادی مانند نرخ تورم، بیکاری، نرخ رشد اقتصادی و ... اقدام به اتخاذ سیاست‌های پولی مناسب می‌کند.
 
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اذعان کرد: هرگاه بانک مرکزی آمریکا برای بهبود شاخص‌های اقتصادی خودش مجبور به اتخاذ سیاست پولی انبساطی و کاهش نرخ بهره باشد، این کاهش نرخ بهره می‌تواند باعث افزایش تقاضای جهانی برای طلا شود و قیمت اونس جهانی هم شروع به رشد می‌کند.
 
رحمانی عنوان کرد: افزایش قیمت طلا که در یک ماه اخیر در کشور اتفاق افتاده است کمتر ناشی از اعمال سیاست‌های «فدرال رزرو» بوده و بیشتر این افزایش یک ماهه در قیمت اونس جهانی طلا مرتبط به استمرار و تشدید درگیری‌های منطقه خاورمیانه حمله نظامی اسرائیل به نقاط مختلف غزه است.


افزایش نرخ ارز، قیمت جهانی طلا و تقضای بالا در داخل عوامل افزایش نرخ طلا است

وی اظهار کرد: افزایش نرخ ارز دومین عاملی است که موجب افزایش قیمت طلا در یک ماه اخیر شده است. همچنان که شاهد بودیم، پس از یک ثبات نسبی از ابتدای سال تا اوایل آذر ماه، در‌ چند ماه اخیر نرخ مبادله بین دلار و ریال تغییر کرده است. از اواخر آبان و اوایل آذر ماه به این سو، یک افزایش آهسته اما مستمری را در نرخ ارز شاهد بودیم به‌ گونه‌ای که طی این چهار ماه تقریبا ۲۰ درصد از ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است.
 
 
کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، نرخ تورم 12 ماهه کشور طبق اعلام بانک مرکزی ۴۵ درصد است؛ در حالی که میانگین تورم جهانی پنج درصد است. به عبارتی دیگر اقتصاد ایران سالانه ۴۰ درصد تورم بالاتری نسبت به نرخ میانگین تورم جهانی تجربه می‌کند؛ یعنی باید انتظار داشته باشیم که ارزش پول ملی کشور سالانه ۴۰ درصد نسبت به ارزهای معتبر جهانی کاهش پیدا کند.
 
 
این مدرس دانشگاه گفت: با توجه به سایه شوم تورم‌های دو رقمی در نیم قرن اخیر بر اقتصاد کشور که در 6 سال اخیر با تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان و سیاست‌های نادرست اقتصادی اتخاذ شده در کشور طی این مدت، این انتظار استمرار تورم و به دنبال آن کاهش ارزش پول ملی سبب مقاومت اذهان عمومی شده و مردم و به ویژه فعالان اقتصادی، انتظارات ذهنی آتی خود را بر این اساس شکل می‌دهند.
 
رحمانی یادآور شد: عامل سوم افزایش قیمت طلا در یک ماه اخیر، افزایش تقاضا است؛ به طور کلی تقاضای طلا شامل تقاضای مصرفی و تقاضای سرمایه‌ای طلا است، و در یک ماه اخیر قطعا تقاضای مصرفی طلا نسبت به قبل تغییر محسوسی نداشته اما تقاضای سرمایه‌ای طلا به شدت افزایش یافته است. در واقع، این افزایش تقاضا برای طلا، همانا تقاضا برای حفظ ارزش دارایی است و البته بخشی هم با انگیزه سفته‌‌بازی است.
 
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه یک تورم انتظاری در نرخ ارز در اذهان عمومی به ویژه فعالان اقتصادی برای آینده نزدیک وجود دارد بنابراین باید انتظار داشته باشیم اگر بانک مرکزی در این مرحله مدیریت و سیاست‌گذاری مناسبی در بازار ارز نداشته باشد؛ شاهد کاهش بیشتر ارزش پول ملی خواهیم بود.

بانک مرکزی باید برای ارتقاء ارزش پول ملی تلاش کند 

مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر اکنون سکه طلایی که در بازار به قیمت ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مبادله می‌شود را در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم که خریداران سکه با این مبلغ در واقع دلار را با ۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند.
 
وی گفت: تنها راه مدیریت اوضاع این است که بانک مرکزی باید بتواند ارزش پول ملی را تقویت کند و یا حداقل جلوی کاهش ارزش بیشتر پول ملی را بگیرد که در یک اقتصاد متعارف تنها راه جلوگیری از کاهش مستمر ارزش پول ملی کنترل و تثبیت نرخ تورم در نرخ‌های نزدیک به نرم جهانی تورم است.
 
کارشناس اقتصادی افزود: یعنی اگر بانک مرکزی هر زمانی بتواند که نرخ تورم اقتصادی ایران را به نرخ تورم جهانی نزدیک کند، آنگاه می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که دیگر شاهد کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای معتبر جهانی نخواهیم بود و در این حالت تنها دلیلی که می‌تواند افزایش قیمت طلا را در بازارهای داخلی به دنبال داشته باشد، همانا افزایش جهانی قیمت طلا است که آن هم محدود و البته خارج از کنترل بانک مرکزی است.
 
رحمانی تشریح کرد: اگر تغییر خاصی را در سیاست‌های پولی بانک مرکزی شاهد نباشیم و حجم نقدینگی در اقتصاد ایران همچنان که در سال‌ها و دهه‌های گذشته همواره رو به افزایش بوده است، همچنان افزایش یابد؛ طبیعتاً باعث تضعیف مستمر و بیشتر ارزش پول ملی می‌شود.
 
وی تصریح کرد: این تضعیف ارزش پول ملی گاهی به صورت آهسته و مستمر خواهد بود و گاهی هم بانک مرکزی سعی می‌کند با تزریق دلار در بازار ارز، این نرخ را برای مدتی همچنان که در نیمه اول سال جاری انجام داد، کنترل کند که در حالت اخیر شاهد تعدیل‌های دفعی و یکباره نرخ ارز خواهیم بود که این حالت اخیر در اقتصاد ایران آشناتر است.
 
کارشناس اقتصادی ابراز کرد: طبیعتاً این تنزل کاهش ارزش پول ملی باعث می‌شود که مردم و فعالان اقتصادی انگیزه کمتری برای نگهداری ریال داشته باشند چون نگهداری ریال را به منزله زیان و سوخت ارزش دارایی‌شان می‌بینند و افراد سعی می‌کنند این ریال را به دارایی‌های سرمایه‌ای نظیر طلا، خودرو، مسکن تبدیل کنند. 
 
رحمانی در پایان اظهار کرد: در این میان بازار طلا یکی از امن‌ترین بازارها برای جذب سرمایه‌های سرگردان کوچک، متوسط و بزرگ و پیش‌گیری از کاهش ارزش دارایی افراد است و با توجه به نقدشوندگی بسیار بالایی که دارد مورد توجه عموم مردم و به‌ ویژه فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان