۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین مخالفان شادی مردم این بار علیه حسینیه معلی
کد خبر: ۳۶۷۲۳۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ ساعت: ۹:۵۶ ↗ لینک کوتاه

اجماع جریان‌های معاند علیه برنامه موفق شبکه ۳؛

مخالفان شادی مردم این بار علیه حسینیه معلی

روزگاری که شهید همت گفته بود «ببینید دشمن کدوم جبهه رو می‌کوبد، اونجا همان جبهه خودی است» تصور نمی‌شد که این جمله ملاک و معیاری برای همه ادوار باشد تا اگر مسیرمان گم شد یا شک و تردید داشتیم، همین جمله را ملاک قرار دهیم.

مخالفان شادی مردم این بار علیه حسینیه معلی
به گزارش حوزه فرهنگ وهنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ این روزها که جریان‌های ضددینی داخلی و خارجی، اکانت‌هایی را علیه برنامه حسینیه معلی به‌خط کرده‌اند تا ریز و درشت این برنامه را زیر سوال ببرند، بهتر می‌توان صحبت شهید همت را درک کرد. درست در شرایطی که فصل پنجم برنامه حسینیه معلی کارش را آغاز کرده و توانسته با یک فضای شاد و پورشور، فرهنگ دینی را ترویج دهد و دل مومنان را با خود همراه کند، تمام صفحه‌‌ها و مجموعه‌های معاند در حال حمله به حسینیه معلی هستند. البته اگر نقد با زبان درست و کارشناسی مطرح می‌شد، موضوع دیگری بود اما وقتی پای یک اتفاق و اقدام همه‌جانبه برای تخریب یک برنامه معارفی در میان است، موضوع سمت و سوی دیگری به خود می‌گیرد. نباید فراموش کرد که حسینیه معلی در این فصل خود به واسطه مصادف‌شدن با اعیاد شعبانیه، حال‌وهوای شادتری دارد و جملاتی که از قول رهبری درباره شادی در هیات در این فصل مطرح شده، خود بهانه‌ای شد برای آنهایی که همیشه اصرار دارند به غم‌پرور بودن مسلمانان. البته همراه با شبکه‌های ضدانقلاب، جریانی مشکوک در داخل کشور هم قصد انشقاق و تفرقه در بین جامعه مذهبی ایران را دارد و با کوبیدن بر طبل اختلاف‌ها درحال تخریب موفق‌ترین برنامه مذهبی سال‌های اخیر است. حسینیه معلی در طول چند فصل فعالیت خود، فرهنگ عزاداری و شادی را با تحول و سمت‌وسوی متفاوتی همراه کرده است. پیش از آن، بحث حسینیه و عزاداری به مستند و برخی برنامه‌ها ختم می‌شد اما حسینیه معلی توانست فرهنگ واقعی حال‌وهوای بچه‌هیاتی‌ها را در قاب تلویزیون به نمایش بگذارد. این برنامه در کنار موفقیت در جذب مخاطب، توانسته مخاطبان همیشگی خود را راضی نگه دارد و در ترویج فرهنگ دینی نیز موفق عمل کند. فضای شاد و پرشور این فصل از حسینیه معلی و کف‌زدن‌های ذاکرین اهل بیت که شاید خیلی‌های‌مان پیش از این آنها را با حال‌وهوای حزن اهل بیت می‌شناختیم، انگار به جای تحسین، بهانه‌ای برای معاندین شده تا هرچه بیشتر به سمت این حسینیه تلویزیونی سنگ‌پراکنی کنند. 
   
یک حسینیه واقعی
شاید یکی از دلایلی که این‌طور به شکل همه‌جانبه به این حسینیه حمله کرده‌اند، بیان بدون لکنت عوامل از مواضع و دیدگاه‌هایی است که می‌تواند این حسینیه را از یک حسینیه سکولار متمایز کند. حسینیه معلی در هر قسمت خود بیش از یک ساعت مخاطب را با محوریت مفاهیم مذهبی، شاد و سرگرم‌کننده و برنامه‌ای مفرح همراه کرده و در نهایت پیام خود را به‌صورت یک بسته جامع ارائه می‌دهد. پیامی که ظاهر آن بگوبخندهای ذاکرین است و همین نیز باعث می‌شود تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. 
   
توجه به تمام ایران
از دیگر دلایلی که به نظر می‌رسد حسینیه معلی را به محلی برای نقدهای بی‌پشتوانه تبدیل کرده، مساله جامعیت آن و توجه به تمام استان‌های ایران است. کمااین‌که پیش از این هم گفته شده بود که در فصل گذشته حسینیه معلی، ۳۸ سفر استانی برای شناسایی پتانسیل‌های عزاداری آن استان‌ها صورت گرفته بود. در مهر امسال هم گفته شد که دو گروه در حال پیمایش میدانی برای تولید فصل جدید هستند. همه اینها نشان از آن دارد که درست در شرایطی که معاندین تمام تلاش خود را بر این گذاشته‌اند که با اختلاف‌افکنی در میان اقوام، آن را دستاویز به حاشیه بردن و ایجاد تفرقه کنند، برنامه‌ای مثل حسینیه معلی توانسته سمت‌وسوی دیگری به این فضا بدهد و طبیعی است با واکنش بسیاری از سوی معاندین همراه شود. 
ازسوی دیگر، حضور ذاکرین اهل‌بیت که پیش از این مواضع مشخصی نسبت به برخی مسائل سیاسی داشته‌اند، دستاویزی برای حمله بسیاری از جریان‌های خاص شده‌است. کما این‌که بسیاری از تیترهایی که در این فضا و با محوریت حسینیه معلی در رسانه‌های معاند رقم خورده، با محوریت صحبت‌های میثم مطیعی است که او را با برخی شعرخوانی‌های سیاسی و اجتماعی می‌شناسیم. 
نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، تلاش حسینیه معلی برای حفظ مناسک عزاداری و ثبت آن در حافظه مخاطبان است. اتفاقی که شاید پیش از این به این صورت و با این وسعت انجام نشده بود. ناگفته پیداست آنهایی که به‌دنبال ایجاد نفاق در میان مردم ایران هستند، دل‌شان برای ایران و ایرانی نمی‌سوزد و از ثبت مناسک عزاداری در ایران هم دل خوشی ندارند. جریان مشخصی که سال‌هاست بر طبل عزادار بودن مردم ایران ونیاز آنهابه شادی می‌کوبند اما در عمل،خودشان یک قدم برای شادی این مردم و اتحاد‌شان برنمی‌دارند. پرواضح است که حسینیه معلی تنها برنامه‌ای نیست که با این واکنش تند معاندان همراه شده وآخرین برنامه هم نخواهد بود. 

انتهای خبر/1404
منبع:جام جم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان