۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین ۴۹ روز ناسالم در شهر قزوین ثبت شد
کد خبر: ۳۶۶۷۳۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ساعت: ۱۰:۴۲ ↗ لینک کوتاه

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست قزوین:

۴۹ روز ناسالم در شهر قزوین ثبت شد

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: از ابتدای سال‌ جاری تا کنون در شهر قزوین ۴۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و چهار روز ناسالم، ۱۰۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس در شهر الوند، ۱۰۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس در شهر آبیک و ۳۰ روز ناسالم توسط ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای استان ثبت شده است.

۴۹ روز ناسالم در شهر قزوین ثبت شد
سعید میرزا حسینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در رابطه با وضعیت آلودگی هوای امسال اظهار کرد: شاخص کیفیت هوا یا همان AQI نیز عددی است که از آن برای توصیف وضعیت آلودگی هوا استفاده می‌کنند. 
 
وی افزود: به‌ طور کلی شاخص کیفیت هوا که شاخصی است برای گزارش روزانه کیفیت هوا نشان می‌دهد که هوای اطراف تا چه میزان تمیز و یا چه میزان آلوده است و این حد از آلودگی چه اثراتی ممکن است بر سلامتی داشته باشد. شاخص کیفیت هوا به ۶ دسته تقسیم‌بندی می‌شود که در ابتدا به این تقسیم‌بندی‌ها می‌پردازیم.
 
معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به تقسیم‌بندی‌ شاخص کیفیت هوا گفت: میزان AQI در حالت «کیفیت خوب» بین دو رقم صفر و 50 است که در این شرایط، کیفیت هوا مطلوب و رضایت‌بخش بوده و فاقد ریسک سلامتی است یا ریسک سلامتی آن ناچیز است و این حالت را با رنگ سبز نشان می‌دهند که در کشور ما معمولاً به این حالت، وضعیت پاک گفته می‌شود.
 
این مسئول ادامه داد: بین 51 و 100 را حالت «متوسط» می‌گویند که کیفیت هوا در این شرایط قابل‌ قبول است و وضعیت سالم گفته می‌شود اما ممکن است آلودگی در این سطح برای تعداد بسیار کمی از افراد و گروه‌های حساس با ملاحظات بهداشتی خاصی همراه باشد که در این شرایط افرادی که نسبت به ذرات معلق، دی‌اکسید نیتروژن و ازن حساسیت دارند ممکن است علائمی را بروز دهند که نشان‌دهنده مشکلات تنفسی است.
 
میرزا حسینی در ادامه اذعان کرد: کیفیت هوای «ناسالم» برای گروه‌های حساس خطرناک است که در این حالت میزان AQI بین 101 و 150 قرار می‌گیرد و معمولاً برای افرادی که جزو گروه‌های حساس نیستند مشکلی ایجاد نمی‌کند. بیماران قلبی- عروقی، بیماران تنفسی، افراد دارای نارسایی کبد و کلیه، خردسالان، افراد مسن، مادران باردار و بیماران خاص از جمله گروه‌های حساس و پرخطر هستند. این دسته از افراد باید از تردد در سطح شهر خودداری کنند و این سطح از آلودگی را با رنگ نارنجی نشان می‌دهند.
 
وی تشریح کرد: در شاخص بین 151 و 200 هر فردی ممکن است سلامتی‌اش به خطر بیفتد، همچنین اعضای گروه‌های حساس در چنین شرایطی بیش از سایرین، اثر آلودگی هوا بر سلامتی خود را تجربه می‌کنند. این سطح از آلودگی را با رنگ قرمز نشان می‌دهند.
 
معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین با اشاره به تقسیم‌بندی‌های آخر تصریح‌ کرد: یکی دیگر از شاخص‌ها، شاخص کیفیت «بسیار ناسالم» است که در این حالت AQI بین 201 و 300 قرار دارد و هشداری برای سلامتی محسوب می‌شود. در این شرایط کلیه گروه‌های حساس و غیرحساس ممکن است اثرات جدی را بر سلامت خود تجربه کنند؛ این حالت را با رنگ بنفش نشان می‌دهند.
 
این مسئول ابراز کرد: آخرین تقسیم‌بندی شاخص «خطرناک» است که در این وضعیت شاخص آلودگی هوا از 300 بالاتر است و اخطاری جدی برای سلامت انسان محسوب شده است و بیان‌گر شرایط بسیار اضطراری است. در این وضعیت، احتمال اینکه اکثر افراد جامعه دچار مشکلات جدی شوند بسیار زیاد است. این حالت را با رنگ خرمایی نشان می‌دهند.

ثبت ۴۹ روز ناسالم در قزوین 

میرزا حسینی عنوان کرد: از ابتدای سال‌ جاری تا کنون در شهر قزوین 49 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 4 روز ناسالم، 108 روز ناسالم برای گروه‌های حساس در شهر الوند، 105 روز ناسالم برای گروه‌های حساس در شهر آبیک و 30 روز ناسالم توسط ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای استان ثبت شده است.
 
وی تاکید کرد: مواقع و شرایط اضطرار آلودگی هوا؛ مواقعی است که استمرار پایداری جوی بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور یا افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در کوتاه مدت، سلامت انسان و محیط‌زیست را دچار مخاطره جدی کند.
 
معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: برابر آیین‌نامه اجرایی تبصره سه‌، ماده سه قانون هوای پاک فرایند تشخیص شرایط اضطرار و اقدامات مربوط به این شرح است؛ سازمان هواشناسی کشور موظف است ظرف حداقل ۹۶ ساعت قبل از وقوع شرایط پایدار جوی، هشدار لازم را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کند. وزارت بهداشت هم موظف است بلافاصله و ظرف حداکثر 12 ساعت بعد از اعلام سازمان هواشناسی کشور، نظر صریح خود در مورد وقوع شرایط اضطرار را به کارگروه اعلام کند.
 
این مسئول ادامه داد: در صورت تأیید وقوع شرایط اضطرار توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کارگروه موظف است بلافاصله تشکیل جلسه دهد و ظرف حداکثر 12ساعت تصمیمات لازم را با اولویت پیشگیری از وقوع شرایط اضطرار، به منظور حفظ سلامت انسان و محیط‌زیست زیست در چارچوب دستورالعمل ابلاغی وزیر کشور اتخاذ و اعلام کند.
 
میرزا حسینی در ارتباط با ترکیب کارگروه‌ها، گفت: در ابتدا استاندار و در صورت عدم حضور وی، معاون عمرانی استانداری به عنوان رئیس کارگروه است. در مرحله بعدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به عنوان دبیرکارگروه و پس از آن مدیرکل هواشناسی استان و معاون بهداشتی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در استان است.
 
وی در ادامه اظهار کرد : در ترکیب بعدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان، مدیرکل بحران استانداری، شهردار مرکز استان و شهردار شهرهای ذی ربط حسب مورد است. وظایف کارگروه عبارت است از برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیمات لازم به منظور کاهش انتشار آلاینده‌ها از منابع آلاینده ثابت و متحرک، کاهش آثار سوء ناشی از آلودگی هوا بر سلامت از راه‌های مختلف از جمله کاهش مواجهه افراد جامعه با آلاینده‌ها براساس طبقات اعلامی موضوع ماده دو آیین‌نامه، وضع ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های زمانی، مکانی و نوعی برای فعالیت منابع ثابت و متحرک تشدیدکننده آلودگی هوا و تنظیم و ابلاغ اقدامات مستمر لازم‌الاجرا از سوی دستگاه‌های مختلف در مواقع اضطرار است.
 
معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست ادامه داد: لذا تعطیلی مدارس یا شناورسازی ساعات کاری ادارات به عدد شاخص، استمرار روند آلودگی و شرایط پایداری جوی بستگی دارد که پس از تایید اعلام شرایط اضطرار توسط دانشگاه علوم پزشکی بلافاصله کمیته اضطرار تشکیل می‌شود که محیط زیست هم یک عضو این کارگروه است و تصمیمات منوط به اتفاق نظر اعضاء و بر اساس دستورالعمل اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی موضوع آیین‌نامه اجرایی تبصره سه ماده سه قانون هوای پاک در شرایط اضطرار آلودگی هوا اتخاذ می‌شود.
 
این مسئول بیان کرد: در شهرهای استان نیز اغلب شاخص آلودگی در محدوده شاخص بین 100 تا 150 یعنی «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشته است اما در زمان بروز روزهای «ناسالم برای تمام گروه‌ها» یعنی شاخص بین 150
تا 200 در شهرهای یاد شده کمیته‌های اضطرار در شهرستان‌ها تشکیل و مصوباتی در خصوص اعمال یکسری محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برای فعالیت‌هایی که موجبات افزایش آلودگی هوا می‌شوند و افزایش نظارت بر معاینه فنی خودروها، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری و ... اتخاذ گردید و همچنین در راستای کاهش مواجهه افراد با عوامل آلودگی در شهر قزوین و آبیک نیز تعطیلی مهدهای کودک، مدارس پیش‌دبستانی و دبستانی را داشته‌ایم.

تعداد روزهای ناسالم امسال کمتر از سال قبل بوده است

میرزا حسینی اضافه کرد: در سال جاری به دلیل عوامل اقلیمی به‌خصوص افزایش دما نسبت به مدت مشابه سال قبل و بروز کمتر پدیده وارونگی دمایی تعداد روزهای ناسالم برای تمامی گروه‌ها کمتر از سال قبل بوده است.
 
وی در ارتباط با تاثیر این آلودگی‌ها افزود: آلودگی هوا به هر نوع آلاینده مضر یا غیرمطلوبی می‌گویند که به هوا اضافه می‌شود. این آلاینده‌ها می‌توانند از منابع مختلفی طبیعی مانند آتش‌فشان‌ها، آتش‌سوزی جنگل‌ها، طوفان‌های گرد و غبار یا فعالیت‌های انسانی همچون صنعت، حمل‌ و نقل، آتش‌سوزی زباله‌ها و فعالیت‌های کشاورزی به هوا منتقل شوند و برای سلامتی انسان‌ها و محیط زیست مضر باشند.
 
معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مطرح کرد: عوامل اصلی آلودگی هوا شامل دی‌اکسیدکربن، مونوکسید کربن ذرات معلق نیتروژن دی‌اکسید، گازهای گلخانه‌های و آلاینده‌های هوایی دیگر مانند سولفور دی‌اکسید می‌شوند. آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی از منابع متعددی مانند خروجی‌های واحدهای صنعتی، حمل و نقل خودروهای سبک و سنگین، جایگاه‌های عرضه سوخت، آتش‌سوزی زباله‌ها در اطراف شهرها و فعالیت‌های کشاورزی و سایر فعالیت‌های انسانی ناشی می‌شود.
 
این مسئول تاکید کرد: سوخت‌های فسیلی یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا به‌خصوص در شهرهای پرجمعیت محسوب می‌شود، سوزاندن سوخت‌های فسیلی همچون زغال‌سنگ، نفت، گازوئیل و بنزین برای تولید انرژی یا حمل‌ونقل، اثرات جدی بر آلودگی هوا دارد. معمولاً در فصل‌های سرد سال به دلیل شرایط جوی و بروز پدیده وارونگی دمایی و سکون و پایداری جوی و عدم وجود جریان‌های جوی به‌ خصوص وزش باد، بیشتر این مشکل بروز می‌کند.
 
میرزا حسینی یادآور شد: این گازها و ذرات آلاینده که در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی تولید می‌شوند، به طور مستقیم و غیرمستقیم به‌ سلامتی انسان‌ها و محیط زیست آسیب می‌رسانند. اثرات آلودگی‌ها روی حیات حیوانات و زیستگاه‌های آن‌ها زنجیره‌وار رخ خواهد داد، این آلودگی‌ها به مرور زمان شامل زنجیره غذایی می‌شود به نحوی که وقتی حیوان گیاه‌آلوده را می‌خورد وانسان‌ها از گوشت و شیر آن استفاده می‌کنند سبب بروز بیماری‌ها در انسان‌ها می‌شود.

این مسئول افزود: از دیگر اثرات مخرب آلودگی هوا به خصوص در کلان شهرهای صنعتی به باران‌های اسیدی می‌توان اشاره کرد و این پدیده یکی از آثار که نتایج آلودگی هوا است و نتایج زیان‌بار بر سلامتی انسان، حیوانات و پوشش گیاهی دارد.

همه شهرستان‌های استان قزوین مجهز به ایستگاه سنجش آلودگی هوا هستند

وی در حوزه مدیریت بحران تشریح کرد: در حال حاضر تمامی شهرستان‌های استان به جز شهرستان آوج حداقل دارای یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا هستند. تعداد ایستگاه‌های استان از سه ایستگاه در شهرهای قزوین، آبیک و البرز با تجهیز دو ایستگاه ساخت داخل در شهرستان‌های بوئین الزهرا و تاکستان به پنج ایستگاه افزایش یافت و در سال‌ جاری نیز از مصوبات سفر ریاست جمهوری سه ایستگاه دیگر ساخت داخل برای شهرهای آبیک، محمدیه و قزوین خریداری شد.
 
معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اذعان کرد: در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های فعال استان به هشت ایستگاه افزایش یافته است که اطلاعات آن‌ها بر روی سامانه‌های پایش کیفی هوا قابل مشاهده است.
 
این مسئول تصریح کرد: در جهت تعیین سهم هر یک از آلینده‌های هوا و میزان تاثیرگذاری آن‌ها بر روی آلودگی هوای شهرها در حال حاضر مطالعه سیاهه انتشار هوای شهر آبیک توسط دانشگاه امیرکبیر در دست اقدام است که امیدواریم با نتایج این مطالعات در جهت مدیریت آلودگی هوا استان تصمیمات و سیاست‌های مطلوب‌تری اتخاذ شود این مطالعات برای سایر شهرها نیز در صورت تامین اعتبار اجرا خواهد شد.
 
میرزا حسینی اظهار کرد: به صورت کلی برخی اقدامات مهم برای کاهش آلودگی هوا؛ استفاده از منابع انرژی پاک، ترکیبات انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی، بادی، هیدروژن و انرژی هسته‌ای که می‌توانند جایگزین منابع انرژی فسیلی شوند و آلاینده‌های هوا را به حداقل برسانند. حمایت از حمل ‌ و نقل پایدار، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و سوخت‌های سبز، تشویق به استفاده از حمل‌ و نقل عمومی و فراهم کردن زیرساخت‌های مرتبط با حمل‌ و نقل پایدار کمک به کاهش آلودگی هوا می‌کند.
 
وی در ادامه تاکید کرد: ارتقاء فناوری و استانداردهای پایین‌تر آلاینده‌ها، توسعه فناوری‌های تمیزتر در صنایع مختلف و اجرای استانداردهای سخت‌گیرانه برای کاهش آلاینده‌های هوا کمک می‌کند، حمایت از کاهش مصرف سوخت فسیلی، تشویق به استفاده از وسایل نقلیه هیبریدی یا الکتریکی، ارتقاء بهره‌وری سوخت، و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی از جمله اقدامات مهم برای کاهش آلودگی هوا است.
 
میرزا حسینی در پایان گفت: ارتقاء کیفیت سوخت، استفاده از سوخت‌های باکیفیت بهتر و پاک‌تر می‌تواند در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار باشد. ارتقاء بهره‌وری انرژی در صنعت، استفاده از فناوری‌های مدرن برای کاهش آلاینده‌های هوا در صنایع مختلف بهبود کیفیت هوا را تضمین می‌کند. تشویق به استفاده از منابع نو و پایدار از جمله تشویق به گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش استفاده از منابع غیرقابل تجدید که بسیار مهم است.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵
 
 
 
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان