۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج در قزوین
کد خبر: ۳۶۶۴۵۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۳ ساعت: ۱۵:۱۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین خبر داد:

افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج در قزوین

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین گفت: در هشت ماه ابتدای سال جاری چهار هزار و ۶۵۶ مورد ازدواج به ثبت رسیده که در مقایسه با سال قبل با پنج هزار و ۲۴۷ مورد، ۱۱.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج در قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، علیرضا افسری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که ظهر امروز به مناسبت روز ملی ثبت احوال در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد؛ اظهار کرد: تاسیس ثبت احوال در تاریخ 30 آذر ماه سال 1297 هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ سوم درماه 1297 در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: اولین سند هویتی در شهر قزوین هم برای آقای احمدخان خدایاری در تاریخ 22 شهریور 1304 صادر شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین تصریح کرد: اولین نام خانوادگی‌های ثبت شده در استان با سابقه بالای 100 سال شامل فامیلی‌های آقازاریانس، بقال باشی، پالان دوزها، تیموری، ثبوتی، جباری، چلوپزها، حاج سید جوادی، خدایاری و دولت مرادی است.

وی عنوان کرد: تا قبل از سال 1295 هجری شمسی ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و مرگ، بر اساس اعتقادات مذهبی و سنت‌های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت در پشت جلد کتاب‌های مقدس از جمله قرآن مجید انجام می‌شد.

افسری خاطرنشان کرد: اداره ثبت احوال در ابتدا با عناوین اداره سجل احوال بعدها با نام اداره کل احصائیه و سجل احوال و در سال 1319 به اداره کل آمار و ثبت احوال تغییر یافت و آخرین بار هم در سال 1355 با تعریف وظایف و ساختار جدید، این نهاد به نام کنونی یعنی سازمان ثبت احوال کشور تغییر نام داد.

وی عنوان کرد: سامانه تغییر نشانی به آدرس http://WWW.ncr.ir بوده و تنها مرجع استعلام نشانی افراد حقیقی است و برابر بند 2 جزو ک تبصره 10 قانون بودجه سال 1402، از این پس اقامت قانونی هر شخص، نشانی مندرج در پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی بوده و دستگاه‌ها به هیچ عنوان حق اخذ نشانی اشخاص را به غیر از طریق سرویس الکترونیکی سازمان ثبت احوال ندارند.

این مسئول بیان کرد: پروژه‌هایی که ثبت احوال به واسطه عملکردش در کشور به صورت آزمایشی مجری اجرا بوده است شامل چابک سازی واحدهای ثبتی، مراجع شبه قضائی ثبت احوال، ساماندهی اسناد واهی، نظارت سامانه سببی و نسبی، صدور شناسنامه متمرکز، پروژه لبخند آفرینش و راه‌اندازی نمایشگاه سیر تاریخ سجل احوال است.

وی با اشاره به گسترش دفاتر پیشخوان در استان یادآور شد: در حال حاضر 16 دفتر پیشخوان در سطح استان وجود دارد که تا پایان سال به 43 دفاتر پیشخوان اضافه خواهد شد تا مردم بتوانند با سهولت بیشتری خدمات دریافت کنند.

افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج در قزوین

افسری در ادامه با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در هشت ماه نخست امسال گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه در مجموع دو هزار و 148 واقعه طلاق در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ثبت دو هزار و 119 مورد، 1.4 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در هشت ماه ابتدای سال جاری چهار هزار و 656 مورد ازدواج به ثبت رسیده که در مقایسه با سال قبل با پنج هزار و 247 مورد، 11.3 درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین عنوان کرد: استان قزوین سال گذشته در نرخ ازدواج رتبه بیستم کشوری داشت که رتبه خوبی نیست همچنین در نرخ طلاق رتبه بیست و یکم را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: در هشت ماهه ابتدای امسال 9 هزار و 517 واقعه ولادت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.8 درصد کاهش داشته است.

افسری عنوان کرد: در هشت ماه نخست امسال چهار هزار و 773 واقعه وفات رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.3 درصد افزایش دارد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی طی هشت ماهه امسال در حوزه ولادت آمار کاهشی و در وفات 4/. درصد افزایش و در ازدواج 7/. درصد کاهش و در طلاق حدود 1/. درصد افزایش داشتیم.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین عنوان کرد: هم اکنون جمعیت کل استان قزوین حدود یک میلیون و 340 هزار و 404 نفر است.

«امیرعلی» و «فاطمه» در صدر اسامی نوزادان قزوینی

وی بیان کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت در هشت ماهه سال 1402 برابر با 106 مورد است که همین شاخص در سال قبل 105.8 بوده است به عبارتی در مقابل 100 واقعه ولادت ثبت شده دختر حدود 106 ولادت پسر به ثبت رسیده است.

افسری خاطرنشان کرد: از کل ولادت‌های ثبت شده در سال جاری 9 هزار و 128 مورد تک زایی و 190 مورد دوقلوزایی و سه مورد هم سه قلوزایی ثبت شده که میانگین سن مادران برابر 30.1 سال و میانگین سن پدران برابر با 35.4 سال است.

وی با اشاره به فراوانی اسامی دختران و پسران در استان قزوین گفت: در هشت ماهه امسال بیشترین اسامی ثبت شده در بین پسران اسامی امیرعلی، علی، شاهان، آیهان و آراد و در بیان دختران هم اسامی فاطمه، ماهلین، رستا، دلبین و نورا است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان