۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین کاهش توان تسهیلات‌دهی در انتظار بانک‌های مستنکف از اعطای وام ساخت مسکن
کد خبر: ۳۶۶۴۳۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۲ ساعت: ۱۳:۳۸ ↗ لینک کوتاه

عضو کمیسیون امور داخلی کشور عنوان کرد:

کاهش توان تسهیلات‌دهی در انتظار بانک‌های مستنکف از اعطای وام ساخت مسکن

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره راه کار مصوب شده در برنامه هفتم برای تنبیه بانک‌هایی که اقدام به اعطای تسهیلات ساخت مسکن نمی‌کنند پرداخت و گفت: این موضوع حتما در بودجه ۱۴۰۳ هم قید می‌شود.

کاهش توان تسهیلات‌دهی در انتظار بانک‌های مستنکف از اعطای وام ساخت مسکن

به گزارش حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، محمدرضا صباغیان بافقی درباره‌ی اهمیت تنبیه بانک‌هایی که تسهیلات ساخت مسکن اعطا نمی‌کنند، گفت: دولت برای مقابله با نقدینگی موجود در کشور در صدد اجرای اقداماتی است که این اقدامات منجر به عدم اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن به مردم شده است.

وی در ادامه افزود: بسیاری از بانک‌ها به همین دلیل جلوی پرداخت تسهیلات را می‌گیرند و این وام ها را اعطا نمی کنند و با استفاده از این بهانه به سمت حوزه هایی پر سود تر و بنگاه داری می روند.

این نماینده‌ی مجلس افزود: در همین راستا در برنامه‌ی هفتم توسعه مقرر شد بانک مرکزی بانک‌هایی که اقدام به اعطای تسهیلات ساخت مسکن نمی‌کنند را جریمه کند، در قانون جهش تولید مسکن هم این مسئله قید شد که بانک هایی که 20 درصد از تسهیلات خود را صرف اعطای وام ساخت و خرید مسکن نمی کنند باید 20 درصد جریمه شوند.

صباغیان افزود: اما این موضوع به نتیجه ای نرسید و به همین دلیل در برنامه هفتم توسعه مصوب شد بانک هایی که 20 درصد از تسهیلات خود را در این حوزه صرف نکنند توان تسهیلات دهی آنها از طریق کاهش اعتبار پایین بیاید و در مقابل این اعتبار به بانک های دیگر اعطا شود.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: با توجه به این شرایط این بانک‌ها توان تسهیلات دهی شان پایین بیاید و به بانک‌هایی که در این حوزه عملکرد موفقی داشته‌اند اعتبارات بیشتری اهدا شود، سیستم تشویق و تنبیه در کشور اجرایی می شود. 

صباغیان با بیان اینکه این اقدام ممکن است بانک ها را پای کار تسهیلات دهی در حوزه‌ی ساخت مسکن بیاورد، خاطرنشان کرد: اما این تبصره در بودجه‌ی 1403 قید نشده که ما در مجلس تلاش می کنیم این بند را نیز قید کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: عدم اعطای تسهیلات ساخت مسکن برای مردم مشکلات زیادی به وجود آورده و باید از تمام راهکارهای لازم بهره ببریم تا بتوانیم بانک‌ها را مجبور به تسهیلات دهی کنیم.

صباغیان ادامه داد: کاهش توان تسهیلات دهی بانک‌ها و کاهش اعتبار آن‌ها باعث خواهد شد که به فکر تغییر رویه و اعطای تسهیلات بیفتند. باید مجلس و دولت در این راستا با یکدیگر همراه و همگام باشند تا بتوانیم بخشی از مشکلات مردم برای ساخت مسکن را حل کنیم.

انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان