۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین آثار و برکات صله رحم چیست؟
کد خبر: ۳۶۶۴۱۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۳۰ ساعت: ۱۶:۲۶ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین مطرح شد؛

آثار و برکات صله رحم چیست؟

مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین گفت: براساس روایات، صله رحم هم نعمت‌ها را حفظ کرده و هم موجب زیاد شدن نعمات الهی می‌شود.

آثار و برکات صله رحم چیست؟
حجت‌الاسلام ابوالفضل سیاهکالی مرادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به آثار و برکات صله رحم اظهار کرد: در بسیاری از روایات به آثار این فریضه اخلاقی اشاره شده از جمله اینکه بلاها را برطرف و حساب روز قیامت را برای انسان آسان می‌کند.

وی در ادامه تاخیر در زمان مرگ و اضافه شدن بر طول زندگی انسان را از دیگر آثار صله رحم برشمرد و گفت: پاک شدن از گناهان از دیگر آثار صله رحم است؛ همچنین از ارتکاب گناهان جلوگیری می‌کند.

مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین تصریح کرد: براساس روایات، صله رحم هم نعمت‌ها را حفظ کرده و هم موجب زیاد شدن نعمات الهی می‌شود ضمن اینکه موجب خوش‌خلقی انسان و آباد شدن شهرها و اجتماعات می‌شود، زیرا با صله رحم دامنه روابط اجتماعی گسترش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: صله رحم باعث ایجاد محبت بین خویشاوندان و خوار و حقیر شدن دشمنان شده و همچنین موجب جوانمردی و سخاوتمندی است.

سیاهکالی مرادی عنوان کرد: در برخی روایات اشاره شده که صله رحم مثل ایمان به خداوند تبارک و تعالی است البته در قسمت سلبی به این روایات اشاره شده، بدین معنا که کسی که صله رحم را قطع می‌کند گویی به خدا ایمان نیاورده است و این روایت در حقیقت اهمیت بالای صله رحم را نشان می‌دهد.

صله رحم؛ پاک شدن از گناهان و افزایش طول عمر

وی در ادامه اضافه کرد: مواردی هم در آداب صله رحم نهی شده است از جمله اینکه نباید در پذیرایی از مهمانان خود را خیلی به زحمت انداخت یا اینکه میزبان چیزی را که برای مهمانان آماده کرده‌ است کم نشمارد؛ البته این امر باید از هر دو طرف یعنی میزبان و میهمان مورد توجه قرار بگیرد.

این مسئول عنوان کرد: همچنین در روایتی از امام علی(ع) آمده است "إذا قَطَعُوا الأرحامَ جُعِلَتِ الأموالُ في أيدِي الأشرار" هرگاه مردم قطع رحم كنند، ثروت‌ها در دست تبهكاران و انسان‌های شرور قرار گيرد.

وی در ادامه بیان کرد: در یک روایت هم آمده بهترین صله رحم این است که کسی را اذیت نکنی یعنی همین که از جانب فرد به دیگری آسیبی نرسد، خود به نوعی صله رحم محسوب می‌شود.

سیاهکالی مرادی تصریح کرد: در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان همه درهای رحمت الهی به روی بندگان گشوده می‌شود و خداوند گناهان را مشمول غفران و رحمت خویش قرار می‌دهد اما به کسی که صله رحم را قطع کرده خدا در شب‌های قدر نگاه نمی‌کند و دعای او مستجاب نمی‌شود که حاکی از اهمیت بی‌شمار این سنت حسنه است.

وی ابراز کرد: شب یلدا یکی از آیین‌های کهن ما ایرانیان است که مردم به دور از کینه و کدورت به یکدیگر سر می‌زنند و دورهمی می‌گیرند که همه این آداب مورد تایید دین مبین اسلام است.

مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی ارزشمند پیامبر اسلام عنوان کرد: رسول گرامی اسلام وقتی با کسی دست می‌داد زودتر از او دست خود را از دستش بیرون نمی‌کشید بلکه دستش را انقدر نگه می داشت تا طرف مقابل دست پیامبر را رها کند و می‌فرمود این امر موجب نزول رحمت الهی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سلام کردن هم به نوعی صله رحم است و در روایات فراوان در مورد همین سلام کردن کوتاه، ثواب بسیاری نقل شده است.

سیاهکالی مردادی عنوان کرد: به طور کلی موارد زیادی در باب اهمیت صله رحم در آیات و روایات بیان شده است لذا ضرورت دارد در عمل به این فریضه مهم اخلاقی اهتمام داشت.

زمستان، بهار مومن است

وی با اشاره به فرمایش امام صادق(ع) که فرموده‌اند:"زمستان، بهار مومن است؛ افزود: از آنجا که فصل زمستان شب‌های طولانی دارد بنابراین باید از این فرصت به شکل درستی استفاده کرد.

مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین تاکید کرد: شب یلدا که به لحاظ زمانی بلندترین روز سال است فرصت خوبی برای مومنان است تا در کنار انجام سنت حسنه صله رحم، بیشتر بندگی خدا را به جای آورند و به عبارت بپردازند.

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های خوب شب یلدا در ایران خواندن اشعار حافظ، حدیث، روایات و آیات قران است که از سنت‌های حسنه شب یلدا به شمار می‌آید.

این مسئول یادآور شد: باید از فرصتی که خدا در بلندی شب‌های زمستان در اختیار ما گذاشته برای دور هم جمع شدن، مسافحه و دید و بازدید بهره برده و زمینه پاک شدن از گناهان را فراهم بسازیم.

وی در پایان گفت: در آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع)، تأکید بسیاری به اهتمام صله رحم شده و شب یلدا بهانه‌ای است تا بار دیگر به توصیه‌های اهل‌بیت ‌(ع) جامه عمل بپوشانیم، به روایات معصومین بیشتر توجه کنیم و عامل به سخنان بزرگان دینی باشیم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان