۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین برکات سفر مقام معظم رهبری به قزوین
کد خبر: ۳۶۶۳۴۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۲۵ ساعت: ۱۱:۵۸ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین بررسی می‌کند؛

برکات سفر مقام معظم رهبری به قزوین

مقام معظم رهبری ۲۵ آذرماه ۱۳۸۲ به قزوین سفر کردند و برای چهار روز میهمان مردم شهیدپرور این دیار بودند. در جریان این سفر پروژه‌های شاخصی در استان تصویب و به سرانجام رسید.

برکات سفر مقام معظم رهبری به قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، 25آذرماه در تاریخ استان قزوین مصادف با سفر مقام معظم رهبری به این استان است که مانند نگینی همیشه فروزان می‌درخشد.

مقام معظم رهبری ۲۵ آذرماه ۱۳۸۲ به قزوین سفر کردند و برای چهار روز میهمان مردم شهیدپرور این دیار بودند.

اکنون که در سالروز این اتفاق مبارک در استان قزوین هستیم مروری داریم بر این سفر و برکات و دستاوردهایی که برای استان به همراه داشت.

 سفر پُرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب به استان قزوین مبنای شروع طرح‌های عظیم عمرانی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی بود.

اجرای طرح‌های بزرگی چون احیای دشت زرخیز قزوین، بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی ولایت، استادیوم ۱۵ هزار نفری سردار آزادگان، احداث راه اصلی قزوین-الموت به تنکابن، راه‌اندازی شرکت تحقیقاتی و نگاه ویژه به حوزه گردشگری استان از جمله مصوبات و دستاوردهای سفر تاریخی و ماندگار معظّم له به این خطه سرافراز بود.

احیای دشت قزوین از مصوبات و تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری بود که طی این سالیان تلاش و اراده مسئولین بر اجرایی کردن این مصوبه بوده است به ویژه اینکه در دولت مردمی و انقلابی آقای رئیسی شاهد تلاش مدیران استانی و ملی هستیم به طوری که طرح‌هایی همچون «بازار آب» با هدف حفظ منابع و دشت قزوین توسط مدیران فعلی استان در دست اجرایی شدن است.

ساماندهی دولتخانه صفوی از دیگر مصوبات سفر رهبری به استان است که رونق فراوانی به گردشگری استان می‌بخشد و اکنون مراحل نهایی خود را طی می‌کند و دستگاه‌های مربوطه درصدد آزادسازی فضای این مجموعه تاریخی هستند تا اقدامات اجرایی و کاوش‌های باستانی به راحتی در آن کلید بخورد.

یکی از بزرگترین مجموعه‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری کشور به نام طرح «چشمه نور» هم از اوایل دهه 90 در استان قزوین دایر شده که البته با فراز و نشیب‌های مواجه بوده و مسئولین باید با اراده بیشتر سعی بر باز شدن گره این پروژه و عملیاتی شدن اهداف این مرکز داشته باشند.


محور قزوین-الموت به تنکابن که فاز اول آن به طول ۶۳ کیلومتر در محدوده استان قزوین است در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید و درواقع این پروژه از ناحیه استان قزوین تکمیل شد و مابقی آن بر عهده استان گیلان است که بنا بر مسائل زیست محیطی در حال حاضر تکمیل نشده است.

همچنین اجرا و بهره‌برداری از ۳۶۴ پروژه در سرفصل‌ها و محورهای مختلف با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۹۵ میلیارد ریال از جمله برکات و ثمرات شیرین سفر رهبر فرزانه انقلاب به دیار مینودری بود.

این طرح‌ها در عرصه‌های مختلف است و جهاد کشاورزی با 80 طرح، راه و ترابری با 66 طرح، آب و فاضلاب روستایی با 65 و بنیاد مسکن با 17 طرح بیشترین تعداد طرح‌ها را داشته‌اند.

احداث 200 واحد مسکن محرومان در حوزه اوقاف و امور خیریه، 50 زمین و سالن ورزشی، اجرای بزرگراه قزوین- تاکستان و قزوین -بویین زهرا، احداث سالن اصلاح و تربیت دختران و پسران، سالن ورزشی کارگران شهرستان تاکستان، پنج مدرسه شبانه روزی، اجرای 17 پروژه طرح هادی روستایی، ساخت 12 خانه بهداشت روستایی، سه مجتمع گلخانه‌ای و اجرای 80 پروژه آب رسانی کشاورزی روستایی از دیگر مصوبات مقام معظم رهبری به استان است که اجرا شده است.

در این سفر همچنین مطالعات چند پروژه دیگر نیز آغاز شد که پس از آن در سفرهای مختلف هیات دولت ردیف اجرایی آن ها اخذ شد که تخصیص سهم بیشتری از آب شاهرود و طالقان به قزوین، تغذیه مصنوعی در نقاط مختلف دشت قزوین، مطالعه 6 سد مخزنی و احیای دشت قزوین از جمله آنها است.

در کنار مصوبات پروژه‌های عمرانی نیز حضور مقام معظم رهبری در استان قزوین آثار و برکات معنوی هم به دنبال داشت به طوری که حضور ایشان در دیار مینودری سبب تقویت روحیه خودباوری، وحدت و همدلی، مشارکت آحاد مردم و مسئولان در محرومیت‌زدایی و ارتقاء امکانات و زیرساخت‌های استان برای دستیابی به استانی پیشرفته و برخوردار شد.

همچنین تزریق روحیه شادابی و نشاط و تعامل گروه‌ها و احزاب مختلف سیاسی از جمله دستاوردهای عظیم معنوی و اخلاقی سفر پُر برکت رهبر انقلاب اسلامی به قزوین است.

در یک کلمه می‌توان گفت سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین حتی سبب شد تا خود مردم استان و مسئولین با ظرفیت‌ها و ناشناخته‌هایی از دیار مینودری که از چشم و ذهن آنها به دور مانده بود نیز آشنا شوند و با رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری برای حفظ و اعتلای آن برآیند.

درواقع بیانات مقام معظم رهبری درخصوص استان قزوین چراغ راهی برای مسئولین استانی و کشوری بود تا با ذهنی روشن و آگاه‌تر به ساختن استان قزوین بپردازند و اولویت‌های دیار مینودری را بهتر بشناسند.

بدون شک بررسی و پرداختن به همه دستاوردها و مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک گزارش نخواهد گنجید لذا این فرصت را به بازخوانی و بررسی آخرین وضعیت پروژه ساماندهی دولتخانه صفوی اختصاص دادیم.


مجموعه‌ دولتخانه‌ صفوی از آثار تاریخی به جامانده از دوره صفویه است که به دستور شاه طهماسب در قزوین ساخته شد؛ این مجموعه 6هکتاری در مرکز شهر قزوین واقع شده و نمادی از پیشینه درخشان تاریخی ایران به شمار می‌رود.

دولتخانه از سردر عالی قاپو تا کاخ چهلستون را شامل می‌شود و در سال 1386 به ثبت ملی رسیده است.

این مجموعه تاریخی در طول زمان دستخوش تغییرات و حتی تخریب‌هایی قرار گرفت و اضافه شدن ساختمان‌هایی از دستگاه‌های اجرایی از جمله مدرسه، نیروی انتظامی، هلال احمر و مجموعه ورزشی تختی به فضای دولتخانه سبب تغییر ظاهر و ساختار آن شد.

درواقع مقام معظم رهبری در سفر به استان، با تبیین جایگاه تاریخی و فرهنگی این استان نیز بحث آزادسازی فضای دولتخانه و احیای این مجموعه ارزشمند تاریخی را به طور ویژه ابلاغ و مصوبه آن را صادر فرمدند.


گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان استان در وصف جایگاه تاریخی و فرهنگی استان قزوین را بازخوانی می‌کنیم؛

«ایشان آثار تاریخی و فرهنگی استان قزوین را نشان‌دهنده ترکیب فرزانگی و هنر و ادب و علم و استعداد در این منطقه بر شمردند و افزودند: در مجموعه کشور نیز فرهنگی بسیار عمیق و اقیانوسی از زیبایی‌های انسانی و بشری وجود دارد که باید بتواند به عنوان هویت فرهنگی ملت ایران، هویت سیاسی، اقتصادی و جایگاه تاریخی این ملت را تعیین کند.

ایشان بی‌توجهی به فرهنگ پر عظمت ملت ایران و وابسته کردن کشور به قدرت‌های سلطه‌گر را بزرگترین جرم و بدترین گناه رژیم‌های قاجار و پهلوی خواندند و افزودند: آن حکومت های خائن، ایران عزیز را 200 سال عقب نگه داشتند و امروز باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم». 28/9/1382

طی این سال‌ها با پیگیری‌های صورت گرفته ساختمان‌های هلال احمر و نیروی انتظامی از فضای دولتخانه تخلیه و به جای دیگر منتقل شدند اما همچنان ساختمان مدرسه پاسداران و ورزشگاه تختی بر جای خود پابرجا هستند.


باتوجه به اهمیت پروژه، آیت الله رئیسی در اردیبهشت‌ ماه سال 1401 طی سفری که به قزوین داشت از مجموعه تاریخی دولتخانه بازدید کرد.

رئیس جمهور در این بازدید اذعان کرد: در طرح جامع باید مرمت سازی، آزادسازی اراضی این مجموعه، کارهای پژوهشی و باستان شناسی دنبال شود.

وی گفت: طرح جامع باید حیات و باززنده سازی مجموعه صفوی را به دنبال داشته باشد و نباید در آن رهایی میراث فرهنگی مشاهده شود.

آیت الله رئیسی در جریان همین سفر و در جلسه شورای اداری در جمع مدیران و وزرا مجموعه دولت‌خانه را یکی از مجموعه‌های تمدنی و تاریخی کشور دانست و عنوان کرد: این بناهای تاریخی باید احیا شود.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «صبح قزوین»، اظهار کرد: بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان موضوع آزادسازی دولتخانه از مصوبات ویژه این سفر بود که بخش عمده‌ای از کار انجام شد.

وی افزود: دبیرستان محمد قزوینی، زمین چمن ورزشگاه تختی، نیروی انتظامی و هلال احمر و سایر دستگاه‌ها حاضر در این مجموعه تخلیه را انجام دادند و آزادسازی صورت گرفت.

این مسئول گفت: در سفر ریاست جمهور به استان در اردیبهشت سال 1401 نیز آزادسازی توسط سه دستگاه باقیمانده مصوب شد که مجموعه ورزشی تختی، دبیرستان پاسداران و مخابرات مرکز آزادی به طور کامل تخلیه خواهد شد.


خزائلی بیان کرد: ساخت ساختمان معوض مجموعه ورزشی تختی و دبیرستان پاسداران با پیگیری‌های انجام شده توسط استاندار و مدیران کل استان مشخص شده و در حال تکمیل است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: دستگاه‌های مرتبط با جدیت پیگیر هستند تا این پروژه در موعد مقرر به پایان برسد و ساختمان مخابرات مرکز آزادی باتوجه به تکنولوژی‌هایی در آن قرار گرفته با تاخیر تخلیه خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم به زودی این مصوبه اجرایی شود و این دو مجموعه ورزشی و آموزشی هم توسط اداره کل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش به مکان دیگری منتقل شود.

این مسئول تصریح کرد: دولتخانه صفوی باتوجه به اینکه بیش از 50سال مرکز حکومت شیعه صفوی در کشور بوده و چهار پادشاه دوره صفویه در این شهر حکومت کردند ظرفیت بی‌نظیری را برای معرفی شهر قزوین به همراه خواهد داشت.

خزائلی بیان کرد: امیدواریم علاوه‌بر آزادسازی دولتخانه نیز کارهای مرمتی و مطالعاتی و آن چیزی که فضا را در اختیار مردم قرار دهد را در این مجموعه فراهم کنیم و به عنوان یکی از نقاط ویژه تاریخی کشور شناخته شود.

وی ابراز کرد: مصوبه سفر ریاست جمهوری برای مجموعه بناهای تاریخی استان برابر با 150میلیارد تومان است که بخش‌هایی از آن تخصیص پیدا کرده است و امیدواریم ابلاغ تخصیص این اعتبارات به زودی انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در پایان گفت: هزینه‌های مرمتی مجموعه دولتخانه از طریق جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی تامین می‌شود و بخش دیگری هم با مشارکت دستگاه‌ها صورت می‌گیرد و امیدواریم برای سال 1403 شاهد اتفاقات مهم و تاثیرگذاری باشیم که برای مردم ملموس باشد.

انتهای پیام/ 1300
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان