۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین عدم مدیریت واحد مانع بهره‌وری اقتصاد دریا محور شد
کد خبر: ۳۶۶۲۵۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۱۹ ساعت: ۲۰:۲۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس کمیسیون عمران مجلس:

عدم مدیریت واحد مانع بهره‌وری اقتصاد دریا محور شد

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وجود دستگاه‌های موازی و عدم مدیریت واحد گفت: برای بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های اقتصاد دریا محور باید به دنبال ایجاد یک مدیریت یکپارچه باشیم.

عدم مدیریت واحد مانع بهره‌وری اقتصاد دریا محور شد
به گزارش حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، به نقل از دانا، محمدرضا رضایی کوچی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره سیاست‌های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در خصوص توسعه صنایع دریا محور اظهار کرد: باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی ویژه کشور و دسترسی مطلوب از شمال و جنوب به دریا، امکان بهره‌مندی از ظرفیت بی‌نظیر اقتصادی دریا محور برای ایران وجود دارد و این موضوع از دیدگاه رهبر و سایر تصمیم‌سازان اقتصادی در کشور اهمیت زیادی دارد.

ایران با وجود دسترسی به دریا، تا کنون از این ظرفیت استثنایی استفاده شایسته نکرده است

وی با اشاره به اینکه همه کشورهای توسعه‌یافته از ظرفیت‌های اقتصادی دریا برای پیشبرد اهداف کلان اقتصادی و توسعه به‌خوبی بهره می‌برند، افزود: بزرگ‌ترین شهرها و مجتمع‌های صنعتی آب‌بر در جهان در کناردریاها ساخته شده‌اند. درحالی‌که ایران با وجود دسترسی به دریا، به‌خوبی تا کنون از این ظرفیت استثنایی استفاده نکرده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: سهم اقتصاد دریا محور در سبد اقتصاد کشور بسیار کم است و بهره‌برداری از این ظرفیت ویژه به سیاست‌های جدید مقام معظم رهبری برمی‌گردد.

وجود دستگاه‌های موازی و عدم مدیریت واحد، مانع بهره‌وری از اقتصاد دریا محور شد

رضایی کوچی بیان کرد: یکی از موانع بزرگ در استفاده از اقتصاد دریا محور وجود دستگاه‌های متعددی در این حوزه و عدم مدیریت واحد است. برای بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های دریا، به دنبال ایجاد مدیریت یکپارچه باید بود و رهبری با ابلاغ سیاست‌های توسعه دریا محور، این امکان را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از اقتصاد دریا و افزایش جمعیت در سواحل کشور، تأکید کرد که به دلیل عدم وجود سیاست درست در استفاده از اقتصاد دریا، امروز کمترین درآمد به لحاظ درآمدی در کنار سواحل زندگی می‌کند و این نشان‌دهنده بی‌توجهی به ظرفیت‌های اقتصادی دریا است و امیدوار ایم باتوجه‌به ابلاغ سیاست‌های توسعه دریا محور، اقتصاد دریا بهبود یابد.

به گزارش راه دانا؛ افزایش فعالیت در اقتصاد دریا محور منجر به استفاده از منابع و ظرفیت‌های دریایی برای توسعه اقتصادی کشور خواهد شد. این شامل صنایع دریایی مختلفی مانند حمل‌ونقل دریایی، کشتی‌سازی، پرورش آبزیان، استخراج نفت و گاز دریایی، گردشگری ساحلی و سایر فعالیت‌های مرتبط با دریا است.

باتوجه‌به وجود سواحل طولانی و دسترسی به دریاهای مختلف، ایران دارای ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه این نوع از اقتصاد است. البته در سال‌های اخیر و در دولت سیزدهم توجه به اقتصاد دریا محور در ایران افزایش‌یافته و تحت حمایت قرار گرفته است.

سیاست‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی به‌منظور توسعه این حوزه، ایجاد بنادر جدید، توسعه بنادر موجود، تشویق سرمایه‌گذاری در صنایع دریایی، اصلاح قوانین و مقررات مربوطه و ایجاد بسترهای مناسب برای همکاری با بخش خصوصی را در این دوره شامل شده است.

در نهایت باید اشاره کرد که هدف از توسعه اقتصاد دریا محور در ایران، افزایش تولید، اشتغال‌زایی، توسعه پایدار و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.


انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان