۲۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۱ سه شنبه

صبح قزوین «حسابداری» رشته‌ای شلوغ در بازار کار
کد خبر: ۳۶۶۲۴۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۲۱ ساعت: ۱۳:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین بررسی می‌کند؛

«حسابداری» رشته‌ای شلوغ در بازار کار

رشته حسابداری از آن دست رشته‌هاست که افراد زیادی را برای اشتغال به خود جذب می‌کند.

«حسابداری» رشته‌ای شلوغ در بازار کار
به گزارش خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، رشته حسابداری از آن دست رشته‌های پرمتقاضی و البته نسبتاً با بازار کار خوب است که عمدتاً افراد حتی اگر این رشته را در دانشگاه نگذرانده باشند و فقط با تجربیات و گذراندن کلاس‌های آموزشی در مراکز خصوصی نیز می‌توانند در آن مشغول به کار شوند.

بهترین راه رشد در رشته‌ها کسب تجربیات و دوره‌های کارآموزی است

بیتا قراخانی متولد یکم شهریور ۱۳۸۲در قزوین است. وی دانشجو ترم پنج رشته حسابداری است که در سال ۱۴۰۰ با علاقه و پشتکار وارد این حوزه در دانشگاه پیام نور استان قزوین شد.

بیتا قراخانی دانشجوی ترم پنج دانشگاه پیام نور استان قزوین در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، گفت: در سال ۱۴۰۰ در کنکور انسانی شرکت کردم و در دانشگاه پیام نور، رشته حسابداری به تحصیل پرداختم و اکنون ترم پنج حسابداری هستم که یک ترم بعد به امید خدا در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوم.

وی با اشاره به اهداف و برنامه‌های آینده خود اظهار کرد: هدف من از انتخاب این رشته؛ بازار کار مناسب آن بود، به هر حال تحت هر شرایطی و نوساناتی بازار درآمد مطلوبی می‌توان از این کار درآورد. در این اجتماع اگر بخواهیم با دید کلی نگاه کنیم درمی‌یابیم که بازار کار این رشته در اکثر مواقع پا برجا و محکم است و در هر زمینه و حوزه‌ای می‌توان گفت این رشته بازار کار دارد.

دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه پیام نور استان قزوین تجربیات و مهارت کار را در این رشته لازم دانست و بیان کرد: فرد با کسب تجربیات لازم و مفید در این رشته و علاقه و پشتکار می‌تواند در این رشته بسیار موفق و مفید باشد و به اهداف خود برسد.هدف اولیه من برای دانشگاه رفتن کار در شغلی بود که آینده خوبی داشته‌ باشد و کسب درآمد و پیدا کردن شغل در آن حوزه راحت باشد. و برای همین بود که این رشته را انتخاب کردم و با علاقه ادامه می‌دهم و می‌خواهم تجربه‌های بیشتری در این زمینه به دست بیاورم.

قراخانی با اشاره به کیفیت آموزش اضافه کرد: کتب درسی دانشگاه پیام نور حجم سنگینی دارد و تاکید می‌کنم اگر بتوان تمام آن کتاب را خواند موثرتر و مطلوب‌تر است و خروجی خوبی و مد نظری را می‌دهد. بازار کار رشته حسابداری صرفا کتب و آموزش‌هایی که به دانشجو می‌دهند نیست، تا هنگامی که وارد بازار کار نشویم و تجربیات لازم، ثبت‌ها، و نرم‌افزارها را کسب نکنیم شاید بتوان گفت نمی‌توانیم خروجی‌ خوبی به دست آوریم.

وی در ادامه در رابطه با تجربیات دانشجویی خود در این زمینه ابراز کرد: تنها آموزش دانشگاه از نظر من کافی نیست و همان‌طور ک عرض کردم بازار کار رشته عالی است زمینه حسابداری تحت هر شرایطی وجود دارد و برای یک فرد حسابدار خوب و قوی در صورتی که بخواهد و تجربیات لازم را کسب کند، همیشه کار وجود دارد و بیکار نمی‌ماند. و مسلما اگر به دوران کنکور برگردم همچنان این رشته را انتخاب می‌کنم و با اشتیاق کامل ادامه‌ می‌دهم.

این دانشجو عنوان کرد: در حین تحصیل برای هر رشته در سبک حسابداری لازم است کنار تحصیل و اموزش برای کارآموزی اقدام کند تا هم وقتشان را بیهوده خرج نکنند و همان‌طور که گفتم تجربیات لازم را کسب کند. رشته در رشته حسابداری در حوزه مشاور مالی ، بانک‌داری و ... می‌شود فعالیت داشت ولی من به حوزه بانک‌داری علاقه دارم کار در مرکز دولتی را به بقیه حوزه‌ها ترجیح می‌دهم.

قراخانی با اشاره به حمایت‌ها بیان کرد: حمایت‌ها در هر عرصه‌ای مهم و تاثیرگذار است.من قدردان زحمات فراوان پدر و مادرم در هر زمینه‌ای هستم که هیچ کم و کاستی برایم نگذاشتند و موفقیتم را مدیون آن دو هستم و تنها دغدغه‌ام این است که به سقف تجربه‌های مطلوب در این رشته برسم تا بتوانم هدف‌ها و آرزوهای زندگی‌ام را دنبال کنم.

وی در پایان گفت: تنها توصیه‌ام به علاقه‌مندان این رشته این است که اگر علاقه‌ای در این حوزه و رشته دارند و تفکری نزدیک به تفکر من را دارند وارد این رشته شوند و از ابتدا سعی کنند تجربه به دست بیاورند حتی در دوره تحصیل از استادان خود سوال بپرسند تا برای آن‌ها نوعی تجربه کسب شود و در حین تحصیل حتما یک دوره کارآموزی پیدا کنند تا نهایت رشد را در این رشته داشته باشند.


توكل ، تعهد، پاك‌دستي ، پشتكار و صداقت تضمین پیشرفت در کار است

فهيمه زهرايي متولد ۲۳ مهر ۱۳۶۰ در قزوین است. وی كارمند امور مالی در زمینه حسابداری دانشگاه بين المللی امام خمینی (ره) است. زهرایی با مدرک كارشناسی حسابداری از دانشگاه پیام نور قزوين در بهمن ماه ۱۳۸۵ فارغ التحصیل شد و در حال تحصیل مقطع دکتری در گرایش تاریخ و تمدن است.

زهرایی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در رابطه با رشته حسابداری؛ بیان کرد: رشته حسابداري جزو رشته‌هاي پر كاربرد است و از جمله رشته‌هايي است كه آينده شغلي براي آقايان و بانوان را فراهم ساخته است.

وی افزود: از زمان دانشجويي در رشته حسابداري در شركت خصوصي مشغول به كار بودم و پس از فارغ التحصيلي وارد دانشگاه بين‌المللی امام خمینی (ره) شدم و حدود ١٧ سال است كه در این فضای دانشگاهی مشغول به کار هستم.

کارمند امور مالی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) استان قزوین ادامه داد: بنا‌ به علاقه شخصي خودم علاوه بر تحصيل در رشته حسابداری و فعاليت در اين زمينه ، در رشته الهيات گرايش تاريخ و تمدن تا مقطع دكتري هم تحصيل نموده و هم اکنون در دانشگاه‌های هاي مختلف تدريس مي نمايم.

این کارمند حسابداری اظهار کرد: در مدت ١٧ سالي كه در دانشگاه بودم ؛ در حوزه‌هاي مختلفي فعاليت داشته و باتوجه به رشته تحصيلي و علاقه زياد به كارهای مالي در واحد مديريت مالي فعاليت دارم.

زهرایی رشته حسابداری را یکی از رشته‌های بسیار شیرین می‌دانست و بیان کرد: به نظر من رشته حسابداري يكي از رشته‌هاي بسيار شيرين مي‌باشد و من همواره سعي كردم با علاقه زياد و كمترين خطا وظايف خود را به بهترين نحو انجام دهم.

وی با اشاره به بازار کار این رشته اذعان کرد: من فكر مي‌كنم بازار كار براي كساني كه در اين رشته تحصيل مي‌کنند از بسیاری از رشته‌هاي ديگر بهتر باشد ، البته دانشجوهاي اين رشته اين نكته را هم بايد در نظر داشته باشند كه خيلي از افراد در اين رشته تحصيل مي‌كنند ولي بايد دقت كنند كه اگر علاقه ، پشتكار و وجدان‌كاري را در نظر نگيرند ، نمي‌توانند موفق شوند و افرادي وجود دارند كه از اين رشته درآمدهاي بسيار خوبي دارند.

کارمند حسابداری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: من همان زمان كنكور علاقه داشتم در این رشته حسابداري قبول شوم و هم‌زمان در رشته رياضي محض هم قبول شده بودم ولي با اشتياق اين رشته را انتخاب كردم.
هدفم از اين رشته ، كار در حوزه مالي بود كه خوشبختانه به هدف شیرین و مورد علاقه‌ام رسیدم.

این کارمند تاکید کرد: به نظرم هر فردي در شغل خود ، چه مالي و غیر آن ، اگر توكل بر خدا ، تعهد و پاك‌دستي ، پشتكار و صداقت داشته باشد ، صد در صد پيشرفت مي‌كند.اگر در كار وجدان راحت داشته‌باشيم و كارها را در موعد مقرر و به درستي انجام دهیم ؛ باعث خوشنودي ديگران می‌شویم و همین‌ موضوع باعث ایجاد انگیزه می‌شود.

زهرایی در پایان اشاره کرد: واقعيت اين است كه بعضي از فشارهاي كاري و استرس‌ها خارج از كنترل انسان است ، اما فرد با توكل بر خدا و داشتن پشتکار به آرامش دست می‌یابد. و مي‌تواند تا حدود زيادي آن‌ها را كنترل كند، ناگفته نماند که حضور دوستان و همكاران خوب و مناسب هم باعث آرامش می‌شود.

چالش‌ها و موانع در برخی اوقات باعث تقویت روحیه کاری‌ می‌شود

مرضیه رحمت‌پور متولد ۲۳ دی ۱۳۸۰ در قزوین است.
وی دانشجو ترم هفت و آخر رشته حسابداری در دانشگاه پیام نور استان قزوین است که در سال ۱۳۹۹ کنکور داده و وارد دانشگاه شده است.

مرضیه رحمت‌پور دانشجو رشته حسابداری دانشگاه پیام نور استان قزوین به مناسبت روز حسابدار ، در گفت و گو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛اظهار کرد: هدف من در این حوزه رسیدن به جایگاه مشاور رسمی ، مالیاتی و تاسیس موسسه خدمات مالی و مالیاتی برای خودم است.البته باید ذکر کنم هدف دیگر من آموزش در مباحث حسابداری و مالیاتی است و علاقه‌مند هستم در این حوزه کارکرد مفید داشته باشم.

وی در پاسخ به سوال چگونگی کیفیت آموزش دانشگاه بیان کرد: کتب درسی معرفی شده توسط استادان بسیار کامل و کاربردی هستند زیرا پایه و ستون نکات حسابداری را آموزش می‌دهند و به فرد هم بستگی دارد پا به پای استادان خود آموزش ببیند و فعالیت خود را افزایش دهند و بهره کافی را از آموزش ببرند.

این دانشجو حسابداری شاخه‌ها و گرایش‌های متفاوتی دارد و با توجه به شرایط فعلی جامعه و نیاز هر واحد اقتصادی به حسابدار هر چند کوچک ، بازار کار این رشته بسیار خوب و زیاد است و هر فرد با توجه به استعداد ، کارایی ، و علاقه خود می‌تواند شغل مناسب خودش را پیدا کند.

رحمت‌پور از ابتدا علاقه‌ای به این رشته نداشت و در این رابطه اذعان کرد: من با علاقه وارد این رشته نشدم ولی در ادامه استعدادم در این رشته توجه مرا به خود جلب کرد و به مرور علاقه مطلوبی در من شکل گرفت که به ادامه تحصیلم کمک شایانی کرد قطعا اگر این علاقه به وجود نمی‌آمد توان پیشرفت و موفقیت در من به وجود نمی‌آمد.

وی ادامه داد: از اوایل دوره دانشجویی پیگیر حوزه کارآموزی شدم و این دوره را گذراندم و هم اکنون هم در این شرکت حسابداری مشغول به کار هستم.به جرئت می‌توانم بگویم دوره‌ کارآموزی مخصوصا در این رشته بسیار کاربردی است و کمک چشم‌گیری به فرد می‌کند.درکنار همه مطالبی که گفته شد جدا از مسائل حسابداری داشتن مهارت در اکسل برای رشته حسابداری بسیار ضروری و موجب تسهیل در کار می شود.

دانشجو رشته حسابداری دانشگاه پیام نور استان قزوین اذعان کرد: یکی از فعالیت‌های مورد علاقه من اکنون کار در اداره مالیات است که بسیار علاقه‌مند هستم در این زمینه تجربیات لازم را کسب کنم و خروجی‌ خوبی داشته باشم.

این دانشجو اضافه کرد: خدا را شاکر هستم که حمایت خانواده همیشه همراه من بوده و است و در هر مرحله‌ای از زندگی من را تحسین می‌کردند و همواره باعث انگیزه و امیدواری من می‌شوند.با توجه به این شرایط اگر به عقب برگردم انتخابم با افتخار همین رشته است و بسیار از انتخابم راضی و خوشحال هستم.

رحمت‌پور در پایان به دانشجویان این رشته توصیه کرد و گفت: به تمامی دانشجویان این رشته توصیه میکنم که در ابتدا با علاقه وارد این رشته شوند و حتما در دوران دانشجویی دوره‌های کارآموزی را گذرانده و خودشان را با چالش مواجه کنند. چالش‌ها و موانع در برخی اوقات باعث تقویت روحیه کاری‌ می‌شود ، بدون کار و تجربه مهارت زیادی را نمی‌توان کسب کرد.تنها خواندن و مطالعه مطالب کفایت نمی‌کند.


انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان