۱۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۹ یکشنبه

صبح قزوین فرزندانمان در مدارس چه چیزهایی را بخورند، چه چیزهایی را نخورند؟
کد خبر: ۳۶۶۱۴۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۹/۱۱ ساعت: ۱۱:۱۷ ↗ لینک کوتاه

در گفت‌و‌گویی مطرح شد:

فرزندانمان در مدارس چه چیزهایی را بخورند، چه چیزهایی را نخورند؟

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه از بایدها و نبایدهای تغذیه در مدارس می‌گوید.

فرزندانمان در مدارس چه چیزهایی را بخورند، چه چیزهایی را نخورند؟

وی افزود: تغذیه در سنین مدرسه بر سلامت جسمی، ذهنی و در نهایت نتایج تحصیلی کودکان تاثیر عمده‌ای می‌گذارد، دانش آموزان در سنین مدرسه، در مقطع گذار از کودکی به نوجوانی قرار دارند و به همین خاطر در طول روز به میان‌وعده و وعده‌های غذایی مقوی نیازمند هستند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره بر ضرورت شناخت چالش‌ها و نیاز‌های تغییر یافته غذایی دانش آموزان بیان داشت: عادات بد غذایی یا بعضی اختلالات خوردن مثل بی‌اشت‌هایی عصبی به علت تمرکز بیش از حد روی لاغری یا تناسب اندام در جامعه امروز شایع است، همچنین بیشتر دانش آموزان علاقه دارند تا بیرون از خانه و در رستوران‌ها غذا بخورند و یا از غذا‌های آماده مانند انواع ساندویچ‌ها و یا تنقلات بسته بندی شده استفاده کنند که در نتیجه شناخت چالش‌ها و نیاز‌های تغییر یافته دانش آموزان امری ضروری به نظر می‌رسد.

این مقام مسئول دانشکده علوم پزشکی ساوه با تاکید بر پر چالش بودن ساعات طولانی عدم حضور دانش‌آموزان به دور از خانواده گفت: با افزایش دغدغه‌ها و رقابت‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی، امروزه دانش آموزان مدت زمان زیادی را صرف حضور در کلاس‌های آموزشی، درسی و یا فوق برنامه می‌کنند و بنابراین ساعات طولانی به دور از خانواده هستند. این موضوع به دو دلیل می‌تواند چالش برانگیز باشد. اولا دانش‌آموزان شروع به انتخاب‌های غذایی مستقل می‌کنند و کمتر از خانواده خود تاثیر می‌پذیرند و طبیعی است والدین از بابت سلامت غذا‌های مصرفی توسط فرزندان خود در مدرسه نگران باشند چرا که در بسیاری مواقع غذا‌ها و لقمه‌هایی که برای آنان تهیه می‌کنند دست نخورده می‌ماند، در وهله دوم سپری کردن اغلب ساعات روز پشت میز و نیمکت‌های مدرسه و کلاس، اغلب به معنای کاهش فعالیت فیزیکی است.

 شیوع چاقی و اضافه وزن در بین جوامع روز به روز در حال افزایش است و ابتلا به آن زمینه را برای مشکلات قلبی و عروقی مساعد می‌کند، اما این چالش‌ها با کسب آگاهی و اطلاعات قابل حل بوده و حتی می‌توانند به فرصت بدل شوند.

 ناصح میزان فعالیت فیزیکی مورد انتظار برای کودکان در سنین مدرسه را حداقل یک ساعت در روز ذکر کرد و افزود: کمتر از این میزان می‌تواند در طولانی مدت به بروز اضافه وزن منجر گردد، شیوع چاقی و اضافه وزن در بین جوامع روز به روز در حال افزایش است و ابتلا به آن زمینه را برای مشکلات قلبی و عروقی مساعد می‌کند، اما این چالش‌ها با کسب آگاهی و اطلاعات قابل حل بوده و حتی می‌توانند به فرصت بدل شوند. 

وی با تاکید بر نقش والدین به عنوان یک عامل مهم و پر رنگ در تغذیه دانش آموزان تصریح کرد: یکی از وظایف مهم والدین فراهم کردن برنامه غذایی متنوع در طول هفته است، برنامه‌ای که در آن به پنج گروه مواد غذایی (نان و غلات، گوشت، سبزی، میوه، لبنیات) توجه شده و مقدار تنقلات ناسالم مانند نوشابه ها، شیرینی جات، چیپس و .. در آن به حداقل رسیده است، والدین باید سعی کنند خود نیز از یک الگوی غذایی سالم پیروی کنند چرا که فرزندان آن‌ها عادات غذایی مشابهی با والدین خواهند داشت.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه مصرف صبحانه باعث افزایش تمرکز دانش آموزان در کلاس درس می‌شود و ناشتا ماندن به مدت طولانی باعث کاهش توجه و حافظه خواهد شد، ادامه داد: لازم است والدین اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان قبل از رفتن به مدرسه حتما صبحانه می‌خورند، یک صبحانه خوب حدود یک سوم از کالری دریافتی کودکان را در بر می‌گیرد و شامل غلات (نان کامل یا جو دو سر)، یک منبع پروتئین (تخم مرغ یا پنیر)، یک لیوان شیر و یک عدد میوه به عنوان منبعی ویتامین c است.

ناصح تاکید کرد: لازم است خانواده‌ها تلاش کنند زمانبندی صرف وعده‌های غذایی به گونه‌ای باشد که همگی اعضای خانواده دور یک سفره بنشینند، زمان صرف وعده‌های غذایی در کنار اعضای خانواده علاوه بر ایجاد نشاط، فرصتی را برای گفتگو‌های نزدیک و صمیمانه فراهم می‌سازد.

 زمان صرف وعده‌های غذایی در کنار اعضای خانواده علاوه بر ایجاد نشاط، فرصتی را برای گفتگو‌های نزدیک و صمیمانه فراهم می‌سازد

وی تصریح کرد: والدین همچنین می‌توانند با تقسیم وظایف در منزل، امکان مسئولیت پذیری فرزندان خود را در حوزه تغذیه، انتخاب و خرید مواد غذایی سالم فراهم سازند، این نوع اقدامات علاوه بر افزایش اعتماد به نفس آنان سبب علاقه‌مند شدن به غذا‌های تهیه شده در منزل می‌گردد و میل و انگیزه به سمت مصرف غذا‌های رستورانی را کاهش می‌دهد.

 وی با تاکید بر وظایف والدین و سیستم آموزش کشور گفت: آموزش دانش آموزان در زمینه تغذیه سالم از وظایف والدین و سیستم آموزش کشور است؛ دانش آموزان باید با هرم غذایی متناسب با سن خود آشنا شده و از اهمیت و خصوصیات تغذیه سالم، منابع غذایی مفید و عوارض سوء تغذیه و بی تحرکی آگاه باشند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه افزود: آنچه سلامت کودکان و دانش آموزان یک جامعه را تضمین می‌کند تنها در حیطه وظایف یک سازمان یا نهاد خلاصه نمی‌شود و همه ارکان یک جامعه، از خانواده‌ها گرفته تا مسوولین تصمیم گیرنده در حوزه بهداشت و درمان، در تغذیه سالم دانش آموزان موثر هستند.


انتهای خبر/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان