۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین مجتمع پرتودهی نوین در قزوین افتتاح شد
کد خبر: ۳۶۵۸۰۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۱۸ ساعت: ۱۱:۲۶ ↗ لینک کوتاه

با حضور معاون رئیس جمهور؛

مجتمع پرتودهی نوین در قزوین افتتاح شد

مراسم افتتاح دستگاه شتاب‌دهنده CELV-۸ مرکز پرتودهی صنعتی قزوین با مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

مجتمع پرتودهی نوین در قزوین افتتاح شد
به گزارش حوزه علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» مراسم افتتاح دستگاه شتاب‌دهنده CELV-۸ مرکز پرتودهی صنعتی قزوین صبح امروز با حضور محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور و مسئولان استان برگزار شد.
 
شتابندهنده CELV-۸ با هدف افزایش کیفیت محصولات با استفاده از پرتو، تهیه و در مرکز پرتودهی صنعتی قزوین نصب شده است.
 
این دستگاه پیشرفته برای ارائه خدمات به بخش صنعت پلیمر کشور به ویژه صنعت سیم و کابل مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

اسلامی در این مراسم با اشاره به تفاهم نامه سازمان انرژی اتمی با دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین در سال ۱۳۹۱ گفت: امروز محصول آن تفاهمنامه به بار نشسته و نخبگان و دانشجویان و فعالان پژوهشی استان می‌توانند از امکانات این مرکز بهره‌مند شوند.
 
وی چشمه نور را یک مجموعه در تراز جهانی عنوان کرد و گفت:این مجموعه نیازمند اعتبارات ویژه‌ای است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه امروز اولین مرکز پرتودهی در استان قزوین ایجاد شده است، گفت: کاربرد این فناوری در اختیار دانشمندان کشور قرار می‌گیرد.
 
اسلامی به کاربرد این فناوری در زمینه کشاورزی اشاره کرد و افزود: در تولیدات کشاورزی معمولا ضایعات باقی مانده بسیار قابل توجه است و با فرآیند پرتودهی می‌توان این ضایعات را کاهش داد.




شیرمردی مدیرعامل کانون پرتوها و معاون سازمان انرژی اتمی در این مراسم اظهار کرد: امروز شاهد یکی از روزهای طلایی تاریخ استان قزوین و هسته‌ای کشور یعنی رونمایی از سامانه پرتودهی شتاب‌دهنده در منطقه هستیم.

وی گفت: این دستگاه از جنبه‌های مختلف منحصر به فرد و جزو شتاب‌دهنده‌های تراز اول است و بیش از ۸۰ درصد بازدهی دارد که در دنیا کم‌نظیر است. 

شیرمردی عنوان کرد: سومین مزیت این است که مجتمع پرتودهنده فراینده قزوین مجهز به دو شتاب‌دهنده است که کمتر سایتی به دو شتاب دهنده مجهز است.

مدیرعامل کانون پرتوها و معاون سازمان انرژی اتمی افزود: تنها عامل پیش‌برنده این صنعت پس از ۴۴ سال در دولت سیزدهم با مدیریت راهبردی رئیس سازمان اجرا شد و مصداق بارز شعار «ما می‌توانیم» در عرصه علم و فناوری تجلی یافت. پس از ۱۰ سال در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری، این تنها سایت پرتو دهنده در منطقه است که ۱۲ هدف صنعتی، کشاورزی، کابل و صنایع پلاستیکی و امنیت غذایی، آب شیرین کن است که به نتیجه رسید.

 شیرمردی در پایان گفت: برای راه‌اندازی سایت مجتمع قزوین به صورت شبانه روزی و با تلاش جهادی زحمات زیادی کشیده شده است که این پیشرفت مسیری برای جهش‌های علمی در صنعت هسته‌ای است.

انتهای خبر/ 1300




دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان