۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین تولید بیش از ۲.۵ میلیون تن گندم در استان قزوین
کد خبر: ۳۶۵۷۴۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۱۶ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی استان خبرداد:

تولید بیش از ۲.۵ میلیون تن گندم در استان قزوین

مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: قریب به ۲۶۷ هزار هکتار از اراضی استان در سال زارعی جاری زیر کشت رفت و در مجموع میزان تولیدات استان دو میلیون و ۵۶۳ هزار و ۲۴ تن بوده است.

تولید بیش از ۲.۵ میلیون تن گندم در استان قزوین
حسن جلیلوند در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری- تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به میزان تولیدات کشاورزی در سال زارعی جاری اظهار کرد: قریب به 267 هزار هکتار از اراضی استان در سال زارعی جاری زیر کشت رفت و در مجموع میزان تولیدات استان دو میلیون و 563 هزار و 24 تن بوده است.
 
وی افزود: سطح کشت تولید در محصولات پاییزه 199 هزار و 615 هکتار و برای محصولات بهاره 67 هزار و 220 هکتار بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، یادآور شد: در این مدت همچنین میزان تولید پاییزه محصولات 377 هزار و 689 تن و میزان تولید بهاره محصولات دو میلیون و 189 هزار و 335 تن می‌باشد.
 
جلیلوند با اشاره به تولید محصول گندم به عنوان محصول استراتژیک و راهبردی استان بیان کرد: در بین محصولات کشاورزی استان میزان 49 هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گندم آبی و 108 هزار و 850 هکتار به کشت گندم دیمی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: میزان تولید گندم آبی 204هزار 230 تن و گندم دیم به مقدار 41 هزار و 570 تن بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تاکید کرد: از دیگر محصولات استراتژیک استان گلزا است که دو هزار و 730 هکتار به  تولید آن اختصاص و میزان 4 هزار و 617 تن نیز کشت شده است.

وی با اشاره به میزان تولید محصولات بهاره در سال زارعی جاری اظهار کرد: بیشترین سطح زیر کشت به محصول یونجه با 18 هزار و 450 هکتار و با تولید 216 هزار و 380 تن و تولید ذرت علوفه‌ای با 16 هزار و 870 هکتار سطح زیر کشت و میزان 958 هزار و 150 تن تولید است.

جلیلوند با اشاره به بروز خشکسالی در سال گذشته خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال زارعی جاری با خشکسالی بی‌سابقه‌ای در استان مواجه بودیم که به گفته کارشناسان قريب به ۴۳ درصد کاهش‌ نزولات داشتیم که این صنعت کشاورزی آسیب جدی زده‌ است.

وی گفت: امسال همچنین میزان آب تخصیصی در شبکه طالقان نیز کاهش پیدا کرد که در کنار کم‌آبی موجب کاهش تولید در بخش کشاورزی نسبت به سال گذشته شده است.

جلیلوند ادامه‌داد: همچنین اجرای قانون رعایت الگوی کشت و حذف  و کاهش کشت محصولات آب‌بر موجب کاهش اندک در میزان تولید کل شده‌است.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: به رقم بروز خشکسالی و کاهش در میزان تولید، تولید گندم آبی در سال گذشته بیش از 198 تن بوده که امسال به مقدار 204 هزار و 230 تن افزایش پیدا کرده و در مجموع میزان خرید استان نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: از این مقدار 188 هزار تن گندم خوراکی و 10 هزار تن گندم بذری است که این افزایش تولید ماخصل مدیریت درست در مجموعه زارعی است.

استان قزوین عنوان کرد: در راستای سیاست‌های ابلاغی وزارت متبوع اجرای برنامه بر رعایت الگوی کشت و ارتقای مصرف بهره‌وری آب قرار به منظور تولید محصولات راهبردی کم‌آب‌بر با جدیت پیگیری خواهد شد.

جلیلوند اظهار کرد: امسال کشت محصولات پاییزه علوفه‌ای در سطح دو هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین آغاز شده که بیشترین سطح زیر کشت این محصولات در شهرستان‌های قزوین، آبیک و البرز است.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته از سوی هواشناسی استان قزوین پاییزی پربارش و در حد نرمال و در اواخر پاییز بالاتر از نرمال برای امسال خواهیم داشت که امیدواریم موجب رونق کشاورزی و افزایش بهره‌وری محصولات شود.

جلیلوند در پایان گفت: امسال 40 درصد از سطح زیر کشت به میزان 47 هزار هکتار برای گندم آبی و 60 درصد به میزان 107 هزار هکتار برای گندم دیم در استان در نظر گرفته شده است.
 
 انتهای خبر/۲۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان