۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین «خودباوری» شاه‌کلید فتح قله‌های موفقیت
کد خبر: ۳۶۵۷۱۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۱۴ ساعت: ۸:۵۲ ↗ لینک کوتاه

دانش‌آموز نخبه قزوینی تاکید کرد:

«خودباوری» شاه‌کلید فتح قله‌های موفقیت

دانش‌آموز نخبه قزوینی گفت: هیچ کس نباید توانایی و استعدادهای خود را دست کم بگیرد؛ چراکه با خودباوری می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و تغییرات تاثیرگذار و مهمی در مسیر پیشرفت و اعتلای کشور به وجود آوریم.

«خودباوری» شاه‌کلید فتح قله‌های موفقیت
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ قطعا رسیدن به موفقیت و پیمودن پله‌های ترقی و پیشرفت بیش از هر چیز دیگری به خودباوری، انگیزه و پشتکار نیاز دارد.

افرادی در مسیر تحقق اهداف پیروز و سربلند خواهند شد که از دشواری‌های مسیر نهراسند و در این جاده پر فراز و نشیب، محکم‌تر از هر زمان دیگر گام برداشته و خم به ابرو نیاورند.

دوران دانش‌آموزی بهترین دوران برای رشد و شکوفایی استعدادها و هموار ساختن مسیر، جهت رسیدن به آینده شغلی بهتر و زندگی موفق‌تر است.

فاطمه صالحی یکی از دانش‌آموزان مستعد و توانمند قزوینی است که با داشتن برنامه‌ریزی هدفمند، آینده‌ای زیبا برای خود ترسیم نموده است‌.

وی که هم اکنون در پایه دوازدهم رشته علوم انسانی از دبیرستان فرزانگان مشغول به تحصیل است در سال جاری موفق به کسب مدال نقره در المپیاد ادبی شده است.

به مناسبت هفته دانش‌آموز مصاحبه‌ای با این دانش‌آموز نخبه انجام شده که در ذیل می‌خوانید.

انگیزه شما از شرکت در المپیاد ادبی چه بود؟

اوایل که می خواستم در المپیاد شرکت کنم، ادبیات برای من مثل سایر دروسی بود که در مدرسه می‌خواندم اما وقتی برای آمادگی جهت شرکت در المپیاد، شروع به خواندن این درس کردم به مرور علاقه‌ام به حوزه ادبیات بیشتر شد و در واقع یکی از محاسن المپیاد برایم این بود که مرا به رشته ادبیات علاقمند کرد در حدی که تصمیم گرفتم در دانشگاه هم در همین رشته، ادامه تحصیل دهم.

اطرافیان به ویژه خانواده تا چه میزان در موفقیت شما تاثیرگذار بودند؟

خانواده هیچ اصراری به من در خصوص انتخاب رشته خاصی در المپیاد نداشتند و آن را به خودم واگذار کرده بودند و در این مسیر فقط مشوقم بوده و به من دلگرمی می‌دادند در حقیقت تنها کسانیکه کاملا مطمئن بودند من در این مسیر موفق خواهم شد، خانواده‌ام بودند.

چرا به رشته ادبیات علاقمند هستید؟ چه ویژگی ای این رشته را برای شما متمایز از سایر رشته‌های تحصیلی کرده است؟

همه رشته‌های تحصیلی یا المپیادی سختی‌های خود را دارند و برای رسیدن به مدارج بالاتر، باید تلاش کرد اما نکته مثبتی که ادبیات نسبت به سایر رشته‌ ها برای من داشت این بود که از مطالعه آن همواره لذت می‌برم و همین موضوع تا اندازه‌ای از دشواری درس خواندن برای من کم می‌کند و در حقیقت ادبیات برای من درسی شیرین و جذاب است.

دلایل موفقیت خود را در کسب مدال نقره المپیاد ادبی چه می‌دانید؟

مهمترین نکته در رسیدن به موفقیت داشتن تلاش و انگیزه است به طوریکه هیچ مانعی نمی‌تواند سد راه شما شود.

آیا مدرسه و کادر آموزشی در کسب موفقیت شما موثر بودند؟

بله. قطعا همین طور است به ویژه در روزهای منتهی به المپیاد که روزهای حساسی به شمار می‌آید خیلی با ما همکاری کرده و همه تلاش خود را کردند تا آموزش‌های لازم را دریافت کنیم.

آیا ‌پیش‌بینی می‌کردید که در المپیاد ادبی حائز رتبه شوید؟

درصد میزان احتمال برای کسب مدال از نظر خودم پایین بود و استرس بالایی داشتم. علی‌رغم اینکه خانواده و اطرافیان به توانایی من باور داشتند اما من چنین نظری نداشتم فقط هر چه توان داشتم به کار گرفتم تا چنانچه به موفقیت نرسیدم جایی برای اما و ای کاش باقی نگذاشته باشم.

کمی در رابطه با روند برگزاری المپیاد ادبی برای ما توضیح دهید.

امسال سی و ششمین دوره المپیاد ادبی برگزار شد که دارای سه مرحله است و فقط دانش‌آموزان پایه یازدهم می‌توانند به شکل رسمی در این المپیاد شرکت کنند.

المپیاد ادبی محدودیت رشته‌ای ندارد یعنی دانش‌آموزان سایر رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و حتی برای رشته‌های ریاضی و تجربی مدال طلای جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. به عبارتی ۱۲ مدال طلا مختص رشته انسانی و معارف و ۶ مدال طلا هم ویژه رشته‌های ریاضی و تجربی است.

مرحله اول المپیاد بهمن ماه هر سال برگزار شده و بین ۸۰۰ تا یک‌هزار نفر به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند. مرحله دوم که اردیبهشت ماه برگزار می‌شود از حساسیت بیشتری برخوردار است زیرا در نهایت ۴۰ نفر برای مرحله کشوری انتخاب می‌شوند.

در ادامه یک دوره تابستانه با حضور این ۴۰ نفر در تهران برگزار می‌شود و پس از برگزاری آزمون، بر اساس میزان امتیازات کسب شده مدال طلا، نقره و برنز به شرکت کنندگان تعلق می‌گیرد.

سطح توانایی دانش‌آموزان کشور را در این المپیاد چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در مرحله نهایی المپیاد، رقابت به شدت بالاست و من با دانش‌آموزانی به رقابت پرداختم که واقعا یکی از دیگری بهتر بوده و به نوعی گلچینی از بهترین‌ها در سطح کشور بودند.

آیا رشته دانشگاهی خود را انتخاب کرده‌اید؟

دوست دارم در رشته ادبیات ادامه تحصیل دهم چون در مسیر المپیاد واقعا شیفته این رشته تحصیلی شدم. البته انتخاب رشته المپیاد برای من بر حسب علاقه نبود و من از میان رشته‌های المپیاد مختص به علوم انسانی یعنی المپیادهای ادبی، جغرافیا و اقتصاد، رشته ادبی را ترجیح دادم اما کم کم به این رشته علاقمند شدم به طوریکه قصد دارم در دانشگاه در همین رشته ادامه تحصیل دهم.

به عنوان یک دانش‌آموز موفق چه درخواستی از مسئولان استانی دارید؟

ما در استان قزوین دانش‌آموزان مستعد زیادی داریم که در مدارس عادی و مناطق محروم تحصیل می‌کنند و با وجود اینکه می‌توانند در رقابت‌های این چنینی موفق شوند اما اصلا اطلاعی در مورد آن ندارند. حتی من نیز تا قبل از اینکه وارد دبیرستان سمپاد شوم هیچ اطلاعی در مورد این المپیادها نداشتم.

درخواست من از مسئولان آموزش و پرورش این است که اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی خوبی به همه دانش‌آموزان سطح استان در مورد المپیادها صورت بگیرد تا امکان حضور تمام بچه‌های مستعد فراهم شود.

به نظر شما یک دانش‌آموز موفق چگونه می‌تواند اهدافش را ترسیم کند؟

به نظر من یک دانش‌آموز موفق باید اهدافش را بر اساس ظرفیت‌‌ها و استعدادهایش ترسیم کند یعنی در ابتدا شناخت خوبی از توانایی‌های خود داشته و بعد اهداف خود را مشخص کند در این صورت قطعا احتمال موفقیت بیشتری در انتخاب‌ها و اهدافش خواهد داشت.

بهترین خاطره شما از دوران دانش‌آموزی چیست؟

دوره دانش‌آموزی دوره خیلی شیرینی است به ویژه دوران دبیرستان که وارد مدرسه سمپاد شده و در المپیاد شرکت کردم. این مسیر با وجود همه سختی‌هایی که داشت اما شیرینی که در نهایت با کسب مدال، موفق به تجربه آن شدم هیچ وقت فراموش نمی‌شود و جزو بهترین خاطراتم است.

و اما کلام آخر؛

هیچ کس نباید توانایی و استعدادهای خود را دست کم بگیرد؛ چراکه با خودباوری می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و تغییرات تاثیرگذار و مهمی در مسیر پیشرفت و اعتلای کشور به وجود آوریم.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان