۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین استان قزوین سهم بالایی در سبد صادراتی کشور دارد
کد خبر: ۳۶۵۶۱۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۸/۷ ساعت: ۲۰:۱۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت کشور:

استان قزوین سهم بالایی در سبد صادراتی کشور دارد

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت کشور گفت: استان قزوین یکی از قطب‌های صنعتی کشور است که سهم بالایی در صادرات کشور دارد و اکثر بازارهای دنیا محصولات این استان را می‌شناسند اما ظرفیت استان بسیار بیشتر از این است.

استان قزوین سهم بالایی در سبد صادراتی کشور دارد
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری – تحلیلی «صبح قزوین» مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان قزوین در سال 1401 یکشنبه شب با حضور مسئولین استانی و کشوری و جمعی از فعالین حوزه صادرات استان در سالن شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد.

در این مراسم فرزاد پیلتن ضمن شنیدن دغدغه صادرکنندگان اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی توانسته در سطوح عالی کشور موضوع تجارت خارجی را به خوبی تبیین کند.

وی با بیان اینکه برنامه کلان دولت به سمت حمایت از صادرات تغییر مسیر داده است، افزود: تیم اقتصادی دولت در تمام سطوح در اختیار صادرکنندگان است.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت کشور تصریح کرد: برای ما هر کس که بتواند حتی یک دلار ارز برای کشور تامین کند ارزشمند است چراکه همه این عددهای کوچک و بزرگ در کنار هم در این شرایط ظالمانه تحریمی می‌تواند اثربخش باشد.

پیلتن بیان کرد: صادرات بسیار مهم و دارای روند سخت است، حتی در شرایط عادی هم صادرات کاری سخت است چه برسد در شرایط تحریمی که فروش در بازارهای بین‌المللی بسیار پرچالش خواهد بود و دولت این را درک می‌کند و قدردان صادرکنندگان است.
 
وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت برنامه‌های مختلفی از جمله بازدید از استان‌ها و برگزاری جلسات و همایش‌هایی برای معرفی بازار صادراتی به واحدهای تولیدکننده استان‌ها در راستای کمک به صادرات دارد، اخیراً نیز 20 بازار هدف محصول صادراتی از طریق ویدیو کنفرانس در برخی استان‌ها انجام شده است.


ایجاد پایانه‌های صادراتی در استان‌ها

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت کشور با اشاره به مشارکت در کمیسیون بازرگانی مجلس تاکید کرد: برای تولید محصولات صادرات‌محور در استان‌ها به شدت پیگیر هستیم، چراکه تولید برای صادرات موجب بالا رفتن سطح کیفی محصولات و قرار گرفتن بر وزنه شاخص‌های بین‌المللی و کیفی می‌شود.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته صادرات کشور محدود به کشورهای خاص بوده است که ما در نظر داریم با برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی بازارهای جدیدی را برای صادرکنندگان مهیا کنیم.

پیلتن با اشاره به نقش استان قزوین در سبد صادراتی کشور اظهار کرد: استان قزوین یکی از قطب‌های صنعتی کشور است که سهم بالایی در صادرات کشور دارد و اکثر بازارهای دنیا محصولات این استان را می‌شناسند اما ظرفیت استان بسیار بیشتر از این است.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت کشور بیان کرد: برای توسعه صادرات دو برنامه اساسی را در دستور کار قرار دادیم، یکی ایجاد پایانه‌های صادراتی در استان‌ها است که می‌تواند به عنوان محل انبار، بسته‌‎بندی و کانون نگهداری محصولات عمل کند و محصولات در مواقع نیاز به کشورهای دیگر صادر شود.

برگزاری حدود ۸۰ نمایشگاه بین‌المللی در کشور

وی ادامه داد: همچنین ایجاد و توسعه شرکت‌های مدیریت صادراتی از دیگر روش‌هایی هستند که باید برای توسعه صادرات مورد توجه قرار گیرد، چرا که ما افراد زیادی را می‌شناسیم که علاقمند به صادرات هستند که باید در قالب این شرکت‌ها محصولات تولیدی خود را مدیریت کنند.

پیلتن با اشاره به مشکل تعلیق کارت‌های بازرگانی تصریح کرد: به جهت رفع تعلیق کارت بازرگانی با بانک‌ مرکزی رایزنی شده است، اما بانک مرکزی اصرار به برگشت به موقع تعهدات دارد، سازمان توسعه تجارت 12 روش را برای رفع تعهدات ارزی و تسهیل صادرات کشور برنامه‌ریزی کرده که انتظار می‌رود مورد توجه بخش خصوصی و صادرکنندگان قرار گیرد.
 
وی در پایان به برگزاری حدود ۸۰ نمایشگاه بین‌المللی در کشور اشاره کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها از طرفی برای تولیدکنندگان مشوق صادراتی بوده و از طرف دیگر باعث متنوع‌سازی سبد صادراتی کشور می‌شود.
 
لازم به ذکر است در پایان این مراسم از ۳۷ صادرکننده برتر استان قزوین و سه صادرکننده برتر ملی در سال ۱۴۰۱ تجلیل به عمل آمد.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان