۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین فعالیت ۳۸۵ کانون‌ فرهنگی هنری مساجد در قزوین
کد خبر: ۳۶۵۵۴۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۷/۱۷ ساعت: ۱۵:۲۹ ↗ لینک کوتاه

مدیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین خبر داد:

فعالیت ۳۸۵ کانون‌ فرهنگی هنری مساجد در قزوین

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت: در حال حاضر ۳۸۵ کانون فرهنگی هنری در سطح استان قزوین داریم که در این بین، ۶۰ درصد کانون‌ها، روستایی و ۴۰ درصد شهری است.

فعالیت ۳۸۵ کانون‌ فرهنگی هنری مساجد در قزوین
به گزارش حوزه فرهنگ‌وهنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ به نقل از روابط‌عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین، محمدحسین باغبانها در جلسه کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین که با حضور تعدادی از مدیران فعال کانون‌های فرهنگی هنری شهر قزوین و در آستانه 19 مهر سالروز فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کانون های مساجد برگزار شد، اظهار کرد: بحث کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از سال 1371 در مجلس شورای اسلامی طرح شد و این مجموعه از سال 1372 در کنار پایگاه‌های بسیج و با هدف تربیت نیروهای فرهنگی و هنری برای انقلاب اسلامی در مساجد تأسیس شد.

وی عنوان کرد: در استان قزوین هم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از سال 1378 آغاز به کار کردند که در حال حاضر 385 کانون فرهنگی هنری در سطح استان قزوین داریم که در این بین، 60 درصد کانون‌ها، روستایی و 40 درصد شهری است.

باغبانها اعلام کرد: در شهرستان قزوین 130 کانون فرهنگی هنری فعالیت دارند که 70 کانون فرهنگی هنری در شهر قزوین فعال هستند که یکی از مهمترین فعالیت‌های کانون‌ها در حوزه تربیتی است به طوری که برخی از کانون‌ها به صورت جدی، محله محور و با مدل‌های مختلف در این بخش کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: در میان 70 کانون فرهنگی هنری شهر قزوین، 60 درصد از کانون‌ها فعالیت‌هایشان ویژه پسران و 40 درصد ویژه دختران است و برخی هم به صورت مشترک «دختران و پسران» کار می‌کنند که لازم است در بخش دختران بیشتر کار شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین تأکید کرد: در سطح کشور 26 هزار کانون فرهنگی هنری داریم که بعد از پایگاه‌های بسیج، دومین مجموعه بزرگ فرهنگی در کشور محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به رویکرد ستاد کانون های مساجد استان قزوین در احیای کانون‌ها خاطرنشان کرد: ما در یک سال و نیم گذشته به سمت احیاء کانون‌ها حرکت کرده و جوان سازی کانون‌ها را در دستور کار داشتیم به طوری که 20 مجموعه را در فضای احیا در طرحی با عنوان جهش انتخاب کردیم که در حال ارتقاء این کانون‌ها هستیم.

باغبانها با تأکید بر اینکه باز بودن درب مساجد نباید تنها مختص به ساعات برگزاری نماز جماعت باشد، اظهار کرد: لازم است درب مساجد از نماز ظهر تا بعد از نماز مغرب و عشاء باز باشد تا اثرگذاری خود را داشته باشد و ما از این امر فاصله داریم به طوری که تعداد محدودی از مساجد در استان چنین شرایطی را دارند و درب مساجد در ساعات غیر نماز هم باز است که با فعالیت کانون های مساجد این مهم در حال تحقق است.

وی در ادامه گفت: در ایام تابستان 120 کانون فرهنگی هنری استان قزوین در بحث اوقات فراغت برنامه داشتند که در این بین 40 کانون در شهر قزوین بحث اوقات فراغت را دنبال می‌کردند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین اضافه کرد: برخی از کانون‌های فرهنگی هنری قزوین در سطح کشور الگو هستند نظیر کانون ولایت و سوخته چنار و بسیاری از این کانون‌ها، الگوبرداری می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت کانون‌های مساجد در مناطق محروم و آسیب‌پذیر گفت: ما تمرکز جدی در بحث مناطق آسیب‌پذیر داریم به طوری که در مناطقی نظیر چوبیندر، راه آهن و جنوب شهر قزوین همچندین کانون فرهنگی هنری فعال داریم.

باغبانها با اشاره به ضرورت حمایت مالی از کانون‌های مساجد استان قزوین یادآور شد: بودجه‌ای که ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین از تهران دریافت می‌کند، رقم بالایی نیست و ردیف بودجه مستقیمی هم وجود ندارد و از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سهمی دریافت می‌کنیم؛ از همین رو کمبود بودجه سبب شده تا تجهیز کانون‌ها مانند گذشته ممکن نباشد.

گفتنی در این نشست تعدادی از مدیران کانون‌های فرهنگی هنری شهر قزوین هم گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه داده و با اشاره به ظرفیت کانون های مساجد در اجرای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی، خواستار حمایت شورای شهر از این مجموعه شدند.

انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان