۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین توانستم از تونل سخت داوری‌ها عبور کنم
کد خبر: ۳۶۵۲۲۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۷ ساعت: ۹:۳۵ ↗ لینک کوتاه

قاری بین‌المللی قرآن کریم در مصاحبه با صبح قزوین:

توانستم از تونل سخت داوری‌ها عبور کنم

قاری بین‌المللی قرآن کریم گفت: داوران دیگر کشورها در قبال شرکت‌کنندگان ایرانی سختگیرانه عمل کرده و معمولا به سختی قاریان ایرانی را حائز رتبه‌های برتر می‌کنند. واقعا کسب رتبه‌های بالا در این سطح از مسابقات بین‌المللی بسیار دشوار است به طوری که احتمال اخذ رتبه اول را با توجه به تجربیاتم از داوری‌های هفت دوره مسابقات بین‌المللی قبلی خودم، بسیار کم می‌دیدم.

توانستم از تونل سخت داوری‌ها عبور کنم
به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ سید مصطفی حسینی، قاری نام‌آشنای قزوینی است که در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اندونزی که چندی پیش به میزبانی شهر بانجارماسین برگزار شد؛ توانست با تلاوت زیبایی که داشت، توجه داوران را به خود جلب کرده و در میان نمایندگان برجسته سایر کشورها، عنوان نخست مسابقات را به خود اختصاص دهد.

همین امر بهانه‌ای شد تا مصاحبه‌ای با این قاری برجسته قزوینی داشته باشیم که با وجود سن کم توانسته حضور درخشانی در مسابقات بین‌المللی داخلی و برون‌مرزی قرائت قرآن کریم داشته و با صوت و لحن زیبای خود تحسین همگان را برانگیزد.

وی که متولد مرداد ماه سال ۱۳۷۴ بوده و از خانواده‌ای قرآنی بهره‌مند است از سن پنج سالگی وارد حوزه حفظ قرآن شده و تا جزو ۱۲ پیش رفته و پس از آن به رشته قرائت قرآن گرایش پیدا کرده است.

صبح قزوین: از چه زمانی با قرآن کریم انس گرفتید و آموزش در رشته قرائت را شروع کردید؟

تقریبا از سن ۱۰ سالگی شروع به فراگرفتن قرائت قرآن کردم و تا به امروز به صورت حرفه‌‌ای در رشته قرائت تحقیق قرآن کریم فعالیت می‌کنم.

صبح قزوین: بیشتر تلاوت کدام یک از اساتید قرآن کریم را گوش می‌دادید و از ایشان تقلید می‌کردید؟

بیشتر از تلاوت استاد محمد صدیق منشاوی تقلید کردم و از ۱۰ سالگی تا کنون مجذوب تلاوت این استاد بزرگ قرآنی بودم البته با تلاوت اساتید دیگر این حوزه هم آشنایی دارم و کار کردم.

در طول سالها فعالیت در رشته قرائت قرآن کریم از تلاوت اساتید بزرگی همچون استاد مصطفی اسماعیل، استاد محمد عبدالعزیز حصان، استاد محمد عمران، استاد محمد رفعت و استاد عبدالفتاح شعشاعی تقلید کردم اما بیشتر تمرکزم روی تقلید از تلاوت محمد صدیق منشاوی بوده است.

صبح قزوین: آیا پیش از برگزاری مسابقات اندونزی احتمال کسب رتبه نخست را به خود می‌دادید؟

پیش از برگزاری مسابقات قرآن کریم اندونزی احتمال کسب هر رتبه‌ای را پیش‌بینی می‌کردم چراکه داوران دیگر کشورها در قبال شرکت‌کنندگان ایرانی سختگیرانه عمل کرده و معمولا به سختی قاریان ایرانی را حائز رتبه‌های برتر می‌کنند. واقعا کسب رتبه‌های بالا در این سطح از مسابقات بین‌المللی بسیار دشوار است به طوری که احتمال اخذ رتبه اول را با توجه به تجربیاتم از داوری‌های هفت دوره مسابقات بین‌المللی قبلی خودم بسیار کم می‌دیدم.

صبح قزوین: سطح مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اندونزی را چگونه دیدید؟

سطح فنی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اندونزی بسیار بالا بود به ویژه نمایندگان کشورهای تایلند، سنگاپور و سه نماینده شرکت‌کننده از کشور اندونزی دارای سطح بسیار بالایی بودند به طوری که شانس موفقیت در مسابقه و حضور در بین رتبه‌‌های برگزیده را به خاطر احتمال وجود ناداوری کم می‌دیدم.

صبح قزوین: برای کسب این رتبه چقدر تلاش کردید و به چه نکاتی توجه ویژه‌ای داشتید؟

خوشبختانه با لطف و عنایت خدا و تلاش‌های زیادی که با توجه به در نظر گرفتن قواعد و قوانین مسابقات اندونزی داشتم، توانستم به موفقیت برسم. همچنین کمک‌ها و مشاوره برادر شهید حاجی حسنی، آقای مصطفی حاجی حسنی باعث شد طبق فرهنگ و آیین‌نامه این کشور تلاوت کنم.

در این دوره از مسابقات به سبک استاد مصطفی اسماعیل تلاوت کردم و با اختلاف زیاد با نفرات بعدی، موفق به کسب رتبه نخست شدم.

رتبه دوم به شرکت‌کننده اندونزیایی رسید و رتبه سوم هم به قاری مالزیایی اختصاص یافت که قاریان واقعا برجسته‌ و ممتازی بودند.

صبح قزوین: تاکنون در چند مسابقه داخلی و برون مرزی شرکت کردید و شاخص‌ترین رتبه‌هایی که کسب کردید کدام بوده است؟

در مدت فعالیتم در عرصه تلاوت قرآن کریم در مسابقات فراوانی شرکت کردم به طوری که در مسابقات داخلی حائز رکورد کسب دو رتبه نخست پیاپی در مسابقات کشوری اوقاف در بخش بزرگسالان هستم.

همچنین در هفت مسابقه بین المللی قرآن کریم در کشورهای کویت، ترکیه، مالزی، روسیه، بین المللی ایران، عراق و اندونزی شرکت کردم و در همه ادوار نیز رتبه‌های مختلفی را کسب کردم، اما رتبه نخست را برای اولین بار در مسابقات قرآن کریم کشور اندونزی به دست آوردم.

صبح قزوین: برای کسانی که می‌خواهند در این راه قدم بگذارند، چه صحبتی دارید؟

به کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند می‌گویم که انگیزه آنان زیبا تلاوت کردن آیات الهی باشد و به کسب رتبه در مسابقات و گرفتن جایزه فکر نکنند.

معتقدم فعالان این حوزه هر اندازه از قرائت قرآن لذت بیشتری ببرند به همان اندازه هم پیشرفت خواهند کرد و به موفقیت‌های بیشتری خواهند رسید.

و اما سوال پایانی: مهمترین ویژگی یک حافظ و قاری قرآن از نظر شما چیست و برای موفقیت در این عرصه چه باید کرد؟

برای موفقیت در همه عرصه‌ها در گام نخست باید انگیزه بسیار قوی داشت. پیگیری، ممارست و پشتکار فراوان، از دیگر مولفه‌های مهمی است که در تقویت انگیزه و رسیدن به درجات بالا بسیار تاثیرگذار هستند.


انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان