۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین امام رضا(ع) مظهر رافت و مهربانی است
کد خبر: ۳۶۵۱۹۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۵ ساعت: ۱۵:۹ ↗ لینک کوتاه

مدرس حوزه علمیه قزوین:

امام رضا(ع) مظهر رافت و مهربانی است

مدرس حوزه علمیه قزوین گفت: حضرت رضا(ع) مظهر رأفت الهی، لطف و مهربانی بودند و این مهربانی معطوف به زمان حیاتشان نبوده بلکه پس از شهادت نیز، ایشان نسبت به زائران، شیعیان و دوستداران خود رأفت و مهربانی دارند، به همین دلیل به امام رئوف معروف هست.

امام رضا(ع) مظهر رافت و مهربانی است
حجت‌الاسلام علی عباسی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری- تحلیلی صبح قزوین با اشاره به ویژگی‌های امام رضا(ع) بیان کرد: امام رضا(ع) همواره به دنبال تربیت جامعه اسلامی بوده و برای پیاده‌سازی این هدف در درجه اول دنبال انسان‌سازی، اخلاق حسنه و تاثیر معنوی در انسان‌ها بوده است.

وی افزود: هدف ایشان از قبولی ولایتعهدی نیز تشکیل حکومت برای تربیت و رشد جامعه اسلامی بوده است.

مدیر اسبق حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: حضرت امام رضا(ع) مزین به اخلاق نیکو بودند، اگر کسی در حضور این بزرگوار سخن می‌گفت هیچگاه صحبت او را قطع نمی‌کردند، چرا که حفظ کرامت انسانی و احترام به بندگان خدا برای ایشان در بالاترین درجات بوده است.

وی با بیان اینکه این امام بزرگوار هیچگاه کسی را از در خانه خود نمی‌راند، خاطرنشان کرد: حتی اگر امکان کمک مالی به کسی را نداشت با اخلاق حسنه، با دعای خیر و راهنمایی آن فرد را بدرقه می‌کرد.

عباسی اظهار کرد: امام رضا(ع) هرگز نسبت به زیردستان خود بدگویی نکرده و زبان تند و نیش‌دار آنان را عتاب نمی‌کرد، بلکه همواره یا مهربانی و رافت با آنان رفتار می‌کرد.

وی با اشاره لزوم بهره‌گیری مدیران و بالادستان از سیره رضوی یادآور شد: مدیران و مسئولان جامعه، معلمان و مدیران مدارس و هر آنکس که سمت بالایی نسبت به دیگران دارد، به تاسی از سیره رضوی نباید نگاه از بالا به پایین داشته و خود را هم سطح و همتراز دیگر افراد جامعه در نظر بگیرد.

مدرس حوزه علمیه قزوین تاکید کرد: آن حضرت در رفتار اجتماعی خود کمترین‌ها را رعایت می‌کرد، هیچگاه آب دهان خود را مقابل دیگران به زمین نمی‌ریخت و هرزمان که می‌خندید قهقهه نمی‌زده بلکه تبسم می‌کرد.

عباسی ادامه داد: امام رضا(ع) در وقت غذا خوردن تمام اهل خانه از اعضای خانواده خود تا کنیزان و غلامان را سر یک سفره جمع کرده و فرقی بین خود و پایین دستان قائل نمی‌شد.

وی بیان کرد: ایشان در تشیع جنازه شیعیان شرکت می‌کرده و می فرمودند: «هر کس مشایعت کند جنازه دوستی از دوستان ما را، از گناهان خود بیرون می‌شود مانند روزی که از مادر متولّد شده که هیچ گناهی بر او نیست.»

مدیر اسبق حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: معجزات بسیار شگفت انگیزی که از آن حضرت نقل شده خود دلیل روشنی بر لطف و مهربانی آن بزرگوار نسبت به دوستداران خود می‎باشد.

وی افزود: ریان ابن صلت نقل می‌کند: وقتی می‌خواستم به عراق بروم، برای خداحافظی خدمت امام رضا (ع) رفتم و با خود فکر می‌کردم که از حضرت پیراهنی از لباس‌های شخصیش که بر تن کرده است بخواهم تا آن را کفن خود کنم و مبلغی هم پول از امام (علیه‌السّلام) بگیرم تا برای دخترانم انگشتری تهیّه نمایم.
 
عباسی بیان کرد: ریان می‌گوید: چون با حضرت وداع کردم از ناراحتی جدائی و فراقش چنان گریه گلوگیرم شد که به کلی فراموش کردم آنچه را فکر کرده بودم از او بخواهم. وقتی بیرون آمدم امام (ع) صدایم زد و فرمود: ‌ای ریّان باز گرد! باز گشتم.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) فرمود: آیا دوست نداری از پیراهن‌هایی که خود بر تن کرده‌ام یکی را به تو دهم تا برای کفن خود کنار گذاری؟ آیا دوست داری چند درهمی به تو بدهم تا برای دخترانت انگشتری تهیّه کنی؟

این کارشناس مذهبی توضیح داد: بر پایه روایات، امام رضا (ع) از بسیاری از رخدادهای آینده خبر داده است، آن حضرت باطن افراد را برایشان بازگو می‌کرد و خواسته‌هایشان را پیش از آنکه بیان کنند، اجابت می‌نمود.

عباسی با بیان اینکه امام رضا(ع) الگویی مناسب برای تکامل بشری است، یادآور شد: هرچه شناخت ما نسبت به شخصیت و سیره امامان معصوم(ع) بیشتر باشد، بهتر و سریعتر مسیر سعادتمندی و تکامل را طی خواهیم کرد.

استاد حوزه علمیه قزوین بیان کرد: حضرت رضا(ع) مظهر رأفت الهی، لطف و مهربانی بودند و این مهربانی معطوف به زمان حیاتشان نبوده بلکه پس از شهادت نیز، ایشان نسبت به زائران، شیعیان و دوستداران خود رأفت و مهربانی دارند، به همین دلیل به امام رئوف معروف هستند.

عباسی در پایان گفت: امامان معصوم (ع) هیچگاه زیر دین کسی نمی‌مانند، امکان ندارد کسی به زیارت امام رضا(ع) برود و ایشان نگاهی به او نیانداخته و مورد لطف خود قرار ندهند، زائران این امام بزرگوار همواره در دنیا مهر و محبت ایشان را با جان و دل چشیده و در آخرت هم از لطف و عنایتش بهره‌مند خواهند شد.
 
انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان