۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین استان قزوین پاییز و زمستان پُربارشی در راه دارد
کد خبر: ۳۶۵۱۵۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۲۳ ساعت: ۹:۵۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل هواشناسی استان قزوین:

استان قزوین پاییز و زمستان پُربارشی در راه دارد

مدیرکل هواشناسی استان قزوین گفت: مدل‌ها و نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد امسال در استان قزوین بارش پاییزی به هنگام و در حد نرمال و فراتر از نرمال خواهیم داشت.

استان قزوین پاییز و زمستان پُربارشی در راه دارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری- تحلیلی صبح قزوین، کشور ایران بیش از سه سال با خشکسالی مواجه بود که متاثر از پدیده لانینا، «لانینا یک الگوی آب‌وهوایی پیچیده‌ است که هر چند سال یک بار در نتیجه تغییرات دمای اقیانوس در نوار استوایی اقیانوس آرام رخ می‌دهد. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که بادهای قوی آب گرم را در سطح اقیانوس از آمریکای جنوبی دور کرده و در سراسر اقیانوس آرام به سمت اندونزی می‌برند». در اقیانوس آرام بود، پدیده‌ای که سبب شد بارش‌های پاییزی ایران از نرمال کمتر باشد.

حالا بعد از چند سال پدیده ال‌نینو، «ال‌نینیو به‌طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد. نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است» در اقیانوس آرام می‌آید تا حال دل مزارع و دشت‌های ما را در فصل پاییز خوب کند، البته به شرطی که آمادگی‌های لازم برای مواجهه با این پدیده باران‌زا به تمام معنا داشته باشیم.

با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، پدیده ال‌نینو به عنوان فاز گرم در جهان حاکم است و اقلیم ایران نیز به طور نسبی از این پدیده متاثر است، تأثیر ال‌نینو در ایران گرم شدن دمای هوا و افزایش بارش در فصول سرد است، بارش‌هایی که همراه با سیل و طغیان رودخانه‌ها خواهند بود.

بررسی نتایج پیش‌بینی‌های فصلی برای پاییز و زمستان پیش‌رو، نشان‌گر این است که به جز در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور که دارای شرایط بارشی نرمال و اندکی بالاتر از نرمال خواهند بود، سایر بخش‌های کشور از جمله استان قزوین با افزایش بارش و شرایط فوق‌نرمال روبه‌رو خواهند شد.

بارش‌های پاییزی در راه استان قزوین 

موضوع را با مدیرکل هواشناسی استان قزوین در میان گذاشتیم، یوسف ‍شیخ‌الملوکی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به شرایط بارش پاییزه در استان قزوین اظهار کرد: استان قزوین پس از سه سال خشکسالی  و کم‌بارشی که  متاثر از پدیده لانینا اقیانوس آرام بود، امسال مانند برخی از نقاط ایران متاثر از فاز ال‌نینو خواهد بود.

وی ادامه داد: مدل‌ها و نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد امسال در استان قزوین بارش پاییزی به هنگام و در حد نرمال و فراتر از نرمال خواهیم داشت.

شیخ‌الملوکی با بیان اینکه سال زراعی جدید از اول مهرماه آغاز می‌شود، تاکید کرد: وقوع چنین شرایط فوق‌نرمال در فاز ال‌نینو، خبر از وقوع بارش‌های سنگین و سیل‌آسا دارد و در صورت تحقق پیش‌بینی‌های فصلی، انتظار آن می‌رود که بخش عمده استان در پاییز و زمستان پیش‌رو بارش‌های شدید و رودخانه‌های سیلابی را تجربه کنند.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین تاکید کرد: اینکه آیا این بارش‌ها موجب افزایش حجم آب و ذخایر آب خواهند شد، در آینده و براساس نحوه مدیریت آب‌های سطحی مشخص می‌شود، اما آنچه مسلم است استان قزوین نیز مانند بسیاری از استان‌های کشور بر اساس پدیده ال‌نینو سال زارعی پربارشی خواهد داشت.

وی بیان کرد: گرمای بالای فاز ال‌نینو نیز باعث ذوب سریع برف‌ زمستانه خواهد شد و بر شدت سیلاب‌ها تأثیر خواهد گذاشت که در صورت عدم مدیریت صحیح، شرایط را بحرانی خواهد کرد.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین افزود: ما در سازمان هواشناسی با توجه به شرایط آب وهوایی، هر زمان که لازم باشد هشدارهای زرد و قرمز خود را اعلام خواهیم کرد تا تمهیدات لازم در تمام حوزه‌های شهری، کشاورزی، صنعتی، حمل‌و‌نقل و... برای به حداقل رساندن خسارات اندیشیده شود.

شیخ‌الملوکی در پایان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی آمادگی لازم را کنترل و کاهش مخاطرات احتمالی و استفاده بهینه از شرایط پربارشی پاییز و زمستان پیش‌رو داشته باشند.

اقدامات لازم برای کاهش مخاطرات سیلابی از دستگاه‌های متولی صورت بگیرد

پیش از این نیز محمدرضا علیمی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان از وقوع پاییز پر بارش در استان خبر داده و گفته بود: بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی امسال شاهد پاییز پربارشی خواهیم بود لذا انتظار داریم دستگاه‌های مسئول آمادگی لازم به منظور کنترل و کاهش مخاطرات احتمالی ناشی از سیل را داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین همچنین گفته است اگر دستگاه‌های مسئول اقدامات لازم را انجام ندهند، تخلف صورت گرفته و براساس مفاد قانون مدیریت بحران کشور و از طریق مراجع ذیربط با متخلفین برخورد می‌شود.

وی با اشاره به سیل اخیر در استان بیان کرده است: به منظور آمادگی و پاسخ به‌ هنگام در مواجهه احتمالی با سیل و تقلیل خسارات ناشی از آن، در طول سال گذشته و امسال تیمی متشکل از کارشناسان اداره کل مدیریت بحران استان، آب منطقه‌ای و دستگاه‌های مسئول تشکیل شده و بازدیدهای مستمری از وضعیت رودخانه‌ها و مسیل‌ها صورت گرفته است.

علیمی در این جلسه گفته است در مکاتبات متعدد و پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه ضرورت پاکسازی و لایروبی رودخانه‌ها، کانال‌ها و مسیل‌های استان، رفع تصرفات حریم و بستر رودخانه‌های استان تذکر لازم به دستگاه‌های اجرایی مسئول داده شده و در صورت مشاهده تخلف براساس قانون مدیریت بحران کشور با متخلفین برخورد می‌شود.

به گزارش صبح قزوین؛ اگرچه به طور قطع نمی‌توان از وقوع سیل به‌ عنوان یکی از اثرات ال‌نینو در کشور و به تبع آن در استان قزوین نام برد، اما براساس تجربه احتمال وقوع سیل طی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است و بارش‌ها در نیمه دوم پاییز و نیمه اول زمستان نرمال و بالاتر از نرمال خواهد بود.

اما این پیش‌بینی‌ها نه تنها نگران‌کننده بلکه به عنوان یک هشدار و تلنگر برای دادن اطلاعات به موقع وا قدامات پیشگیرانه برای مدیریت سیلاب‌ها و بهره‌برداری هر چه بهتر از حجم آب ناشی از بارش پاییزی است، تا حال دشتی مانند قزوین که چند سالی است در بحران بی‌آبی به سر می‌برد را خوب کند و موید روزهای خوب و امیدوار کننده برای مردم استان باشد.

انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان