۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین شایعه اخراج اساتید پروپاگاندای رسانه‌ای علیه دولت!
کد خبر: ۳۶۵۰۳۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۶/۱۴ ساعت: ۹:۴۸ ↗ لینک کوتاه

حتی یک مورد اخراج استاد نداشتیم؛

شایعه اخراج اساتید پروپاگاندای رسانه‌ای علیه دولت!

قطع همکاری با برخی اساتید به دلایل عدم صلاحیت علمی و آموزشی این روز‌ها موجب شد تا اظهارنظر‌های غیرواقع در جامعه گسترش یابد.

شایعه اخراج اساتید پروپاگاندای رسانه‌ای علیه دولت!

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی صبح قزوین؛ رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم ادامه داد: ما باید بین عبارات تفکیک قائل شویم. کلمه «اخراج» در جایی به کار می‌رود که شخصی اعم از هیات علمی، خطای محرزی انجام بدهد، تخلف اخلاقی یا آموزشی یا بحث‌های امنیتی داشته باشد که آن هم با تایید مراجع ذی صلاح ممکن است در حین همکاری با آن شخص، عذرش خواسته شود. که ما از این موارد نداریم و اگر هم بوده به تعداد انگشت شمار بوده است.

خلج امیرحسینی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ما بحثی داریم تحت عنوان عدم تمدید قرارداد که قانون دارد و قانون آن هم مربوط به الان نیست و مربوط به دهه ۸۰ و ۹۰ است. بر اساس این قانون هر عضو هیات علمی که جذب دانشگاه ها می شود اینطور نیست که تا پایان که تضمین شود که وی در این هیات حضور داشته باشد و طبق شرایطی این حضور تمدید می شود.

وی همچنین گفت: هر عضو هیات علمی پیمانی بعد از ۲ سال باید وارد عرصه تبدیلی وضعیت شود و باید خودش درخواست تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی دهد و مستندات لازم را برای این منظور ارائه کند.

رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم به این نکته اشاره کرد که برخی از اساتید که جذب هیات علمی می‌شوند، ممکن است تا مدتی در این جایگاه بمانند و تضمین شده نیست که برای همیشه دانشگاه با آنها همکاری داشته باشد. اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها مثل سایر ادارات رصد می‌شوند و از نظر علمی مورد بررسی قرار می‌گیرند که آیا این شخص برای دانشگاه و دانشجویان مفید است یا خیر. قانون در این زمینه می‌گوید که هر عضو هیات علمی پیمانی، بعد از دو سال باید وارد عرصه تبدیل وضعیت بشود. یعنی خودش تقاضا بدهد که من می‌خواهم تبدیل وضعیت بشوم به رسمی آزمایشی.

خلج ادامه داد: در این مرحله هر کدام از متقاضیان باید مدارک علمی و مستندات خود را به دانشگاه ارائه دهد. تا سال پنجم هم این فرصت برای متقاضیان وجود دارد و اگر بعد از این فرصت، شخص نتواند مدارک و مستندات را ارائه و شرایط لازم برای تبدیل وضعیت را اخذ کند، قانون این فرد را فاقد صلاحیت برای ادامه همکاری با دانشگاه می‌داند که تشخیص آن به عهده گروه علمی دانشگاه و در نهایت با هیات اجرایی دانشگاه است.

وی همچنین تاکید کرد: اینکه شما می‌بینید اواخر شهریور این خبرها پخش می‌شوند، علتش این است که در این زمان قراردادهای اساتید پیمانی به پایان می‌رسند و به همین دلیل معمولا این اخبار در اواخر تابستان بیشتر منتشر می‌شوند.

رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم گفت: در واقع در این زمان مشخص می‌شود که شخصی قراردادش تمدید می‌شود یا خیر. علاوه بر این اگر دانشگاه تشخیص داد که شخصی دیگر صلاحیت ادامه فعالیت و همکاری با دانشگاه را ندارد، باز طبق قانون آن شخص می‌تواند به هیات مرکزی جذب اعتراض کند و به این سادگی نیست که صرفا چون دانشگاه تشخیص داده است، کار تمام بشود.

خلج افزود: اگر مجددا هیات مرکزی جذب هم تشخیص دهد که آن فرد صلاحیت ادامه همکاری را ندارد، باز آن عضو هیات علمی می‌تواند به هیات عالی جذب اعتراض کند و چندین مرحله امکان این اعتراض وجود دارد.

شکایتی بابت اخراج یا تعلیق استاد دریافت نکرده‌ایم/اساتید اعتراضشان را به دفتر بازرسی ارسال کنند

مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم با بیان اینکه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که برای آنها مشکلاتی به‌وجود آمده می‌توانند شکایات خود را به این دفتر ارسال کنند، گفت: تاکنون شکایتی بابت اخراج یا تعلیق استادی به دفتر بازرسی وزارت علوم ارسال نشده است.

حامد کرمی با تاکید بر اینکه اساتیدی که اخراج شده یا از کار تعلیق شده‌اند، می توانند شکایات خود را با دفتر بازرسی وزارت علوم ارسال کنند، گفت: هیات اجرایی جذب دانشگاه ها سیستم رسیدگی به شکایات اعضای هیات علمی دارند و بنابراین وقتی هیات اجرایی جذب دانشگاهی حکمی را صادر می‌کند، اساتید می‌توانند شکایات خود را به این هیات ارائه دهند تا درخواست آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورتی که استادی در هیان جذب دانشگاهی شکایت و اعتراض کرد و به نتیجه نرسید، می تواند این شکایت را به هیات عالی یا مرکزی جذب در وزارت علوم ارسال کند تا پرونده وی مجدد مورد رسیدگی قرار بگیرد و نظر نهایی صادر شود.

مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم خاطرنشان کرد: اعضای هیات علمی دانشگاه ها در صورتی که اعتراضشان در هر یک از مراحل فوق به نتیجه نرسید در نهایت می‌توانند درخواست خود را به دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم ارائه دهند ما در این دفتر شکایات را بررسی می‌کنیم.

کرمی با بیان اینکه تاکنون شکایتی بابت اخراج یا تعلیق استادی به دفتر بازرسی وزارت علوم ارسال نشده است، تاکید کرد: دانشگاهیان و دانشجویان می‌توانند شکایات خود را در سامانه رسیدگی به گزارشات این وزارتخانه ارسال کنند، در این سامانه نوع و تعداد شکایات به طور دقیق مشخص است و رسیدگی به شکایات ارسالی نیز با سرعت بالا انجام می گیرد. سیاست ما رسیدگی به شکایات ارسالی با حفظ کرامت شاکیان است. تلاش می کنیم در دفتر بازرسی اقداماتی را به‌کار بگیریم که بر اثر آن از بروز هر نوع برخورد، تخلف و کوتاهی در دانشگاه ها جلوگیری شود، به این ترتیب با پیشگیری‌هایی که صورت می‌گیرد میزان شکایات نیز به حداقل می‌رسد.

توضیح سخنگوی وزارت علوم درمورد قطع همکاری با استاد سابق دانشگاه شریف

سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز درمورد قطع همکاری با یک استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: این فرد توسط هیات اجرایی جذب دانشگاه فاقد شرایط لازم تشخیص داده شد و نامه قطع همکاری وی به وزارت علوم ارسال شده است. تصمیم بعدی از اختیار دانشگاه خارج است.

علی شمسی پور تاکید کرد: اگر اخباری در مورد قطع همکاری یا اخراج برخی استادان منتشر می‌شود، ممکن است فرد شرایط علمی یا عمومی استادی دانشگاه را از دست داده باشند، یا استعلام منفی مربوط به دستگاه های امنیتی در مورد وی وجود داشته باشد، یا مواردی که به هیات های انتظامی اعضای هیات علمی واگذار می شود، می تواند باعث قطع همکاری با عضو هیات علمی شود. این امر موضوع جدیدی نیست و در دولت های مختلف هم رخ داده است.

وی تصریح کرد: موضوع قطع همکاری با چند عضو هیات علمی از بین چند ۱۰ هزار عضو هیات علمی، در سال های مختلف هم مطرح بوده است‌. تعداد محدودی از اعضای هیات علمی یا شرایط علمی یا عمومی را از دست داده اند یا استعلام آنها به دلیل عمل غیرقانونی منفی شده است، یا هیات‌های انتظامی نسبت به قطع همکاری آنها تصمیم گرفته اند. در این دوره هم تعداد قطع وی همکاری‌ها بیش از دوره های گذشته نبوده و مسیر معمول را طی می کند.

علی شمسی پور

سخنگوی وزارت علوم یادآور شد: البته برخی جریان های سیاسی از برخی اتفاقات سواستفاده و صیادی می کنند، ولی وزارت علوم در مورد اعضای هیات علمی چه در جذب و چه در نظارت بر روند کاری آنها و انفصال یا عدم انفصال و ادامه خدمت آنها، روال معمول قانونی را طی می کند.

شمسی پور با اشاره به قطع همکاری با یک عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: این فرد توسط هیات اجرایی جذب دانشگاه فاقد شرایط لازم تشخیص داده شده و نامه قطع همکاری وی به وزارت علوم ارسال شده است. تصمیم بعدی در خصوص وی از اختیار دانشگاه خارج است و بعد از بررسی پرونده و اخذ تصمیم نهایی در هیات مرکزی جذب در مورد این پرونده، اگر قرار به قطع همکاری شود وی می تواند طبق مقررات موجود اعتراض و پرونده خود را پیگیری کند. ولی موضوع از دست دانشگاه خارج شده و این عضو سابق هیات علمی باید روند قانونی را طی کند.

سخنگوی وزارت علوم ادامه داد: در فرایند این پرونده، یک عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف هم اعلام کرد از عضویت در هیات اجرایی دانشگاه استعفا داده است‌. این موضوع بررسی و معلوم شد، ایشان اصلا عضو هیات اجرایی دانشگاه شریف نبوده و حکمی در این زمینه نداشته و رییس دانشگاه برای حفظ حرمت و با در نظر گرفتن سابقه وی، او را در جلسات به عنوان مدعو، دعوت می کرده است. بنابراین استعفای ایشان عملا بلاوجه است. متاسفانه گاهی نیات سیاسی بر برخی مواضع اصولی غلبه می‌کند و فضای سازی سیاسی اصل قرار می‌گیرد.

پاسخ وزارت کشور به برخی اظهارات شتابزده درباره دانشگاه‌ها

همچنین مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در اطلاعیه‌ای به فضاسازی‌های رسانه‌ای پیرامون موضوع دانشگاه ها و اتفاقات اخیر پاسخ داد و نوشت: آنچه وزارت علوم در برابر معدود اساتیدی که دچار رکود علمی بوده، اما نقش مهمی در نمایش های رسانه ای داشته اند، صورت داده کاملا بر مبنای موازین قانونی و اداری و البته وظیفه انقلابی این وزارتخانه برای پویایی علمی و فرهنگی دانشگاهها بوده است که جای تقدیر دارد. چرا که مسوولیت اساتید دانشگاه ها به‌عنوان معیار و تراز در نهاد دانشگاه، ضمن پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی، احیای حس غرور و سربلندی ملی در دانشجویان است. هرچند جریانات سیاسی که بی‌توجه به ظرفیت جوانان در طی سال‌های تصدی مسوولیت خود، سد راه جوان‌گرایی، نخبه گرایی و تغییر در مدیریت فرسوده گذشته بوده و خود عمده‌ترین دلیل ناامیدی بخشی از جوانان هستند، امروز پوستین وارونه پوشیده و در برابر قانون بایستند.

در این اطلاعیه آمده است: بیشترین آسیب به دانشگاه در سال های گذشته از ناحیه جریان هایی وارد آمده است که کوشیده‌اند با سیاسی‌بازی و بهره‌برداری‌های جناحی و انتخاباتی از ظرفیت بزرگ دانشگاه و فطرت حق جوی جوانان دانشجو در راستای مطامع خود بهره‌برداری مقطعی داشته باشند. افرادی که در عین رکود علمی، با بی اخلاقی سیاسی و نمایش های رسانه ای کوشیده اند تا فرصت تولید علم و به تبع آن احساس افتخار ملی و سپهر فرهنگی سیاسی دانشگاه ها را آلوده به نگرش جناحی و بعضا ضدملی کنند.

وزارت کشور در این اطلاعیه تاکید کرد: این وزارتخانه در راستای رفع موانع و کمک به تصمیم سازی وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد در جهت توسعه علمی و افزایش ظرفیت های جذب هیات علمی دانشمند، جوان و نخبه و تبدیل دانشگاه ها به مهمترین نهاد حل مسایل واقعی کشور و تولید علم بومی نافع، آنچنان که سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری بوده است، همواره آماده بوده و تلاش های خود را نیز صورت داده است. وزارت کشور به سبب وظیفه میان داری خود در نظام حکمرانی کوشیده است تا همه دستگاه ها از جمله؛ سازمان اداری استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و ... نسبت به رفع نیازمندی های دانشگاه ها و ارتقا همه جانبه امور از کیفیت تحصیل و خدمات رفاهی دانشجویان و اساتید تا جذب اعتبارات لازم برای تحول و ارتقای نظام دانش و پژوهش، بسیج شوند.

قطع همکاری با اساتید روال معمول و طبیعی دانشگاه‌ها است

رییس جهاد دانشگاهی هم در واکنش به فضاسازی ها درمورد قطع همکاری با برخی اساتید دانشگاه ها و تلاش برای زیر سوال بردن آستانه تحمل دولت، گفت: قطع همکاری با دانشگاه مساله‌ای نیست که دیروز و امروز اتفاق افتاده باشد. این روال معمول و طبیعی دانشگاه‌ها است که کسانی که نتوانند پایه و رضایت دانشگاه را بگیرند و دچار رکود علمی شوند، با آنها قطع همکاری می‌شود.

حسن مسلمی نائینی اظهار داشت: اساتیدی که در دانشگاه ها به صورت پیمانی مشغول تدریس هستند باید عملکرد آنها هرسال ارزیابی شود و در صورت رضایت از عملکرد آنها قرار دادشان تمدید می شود.

وی یادآور شد: در دانشگاه تربیت مدرس عضو هیات انتظامی دانشگاه هستم و پرونده بعضی از اساتیدی را که در اغتشاشات حضور داشتند، بررسی کردیم. در مراحل دادرسی، آنها با حضور در هیات انتظامی توضیحاتی در این باره دادند و از خود دفاع کردند. اگر ثابت شود استادی کاری نکرده است، پرونده وی بسته یا تعلیق می شود تا زمانی که دوباره کاری انجام دهد و دوباره این پرونده فعال می شود.

حسن مسلمی نائینی

رییس جهاد دانشگاهی افزود: یکی دیگر از دلایل قطع همکاری رکود علمی استاد است و پیمانی و رسمی ندارد. حتی اگر فرد استاد تمام دانشگاه و رسمی باشد و نتواند پایه سالانه را بگیرد، بعد از سه سال رکود علمی پیدا می کند و با وی خداحافظی می‌کنند.

مسلمی نایینی ادامه داد: بنابراین قطع همکاری و اخراج استاد مساله ای نیست که دیروز و امروز اتفاق افتاده باشد، این روال معمول و طبیعی دانشگاه است که کسانی که نتوانند پایه و رضایت دانشگاه را بگیرند و دچار رکود علمی شوند با آنها قطع ارتباط می شود. می توانید آمار اساتیدی را که این اتفاق برای آنها افتاده از هیات انتظامی دانشگاه ها و هیات های جذب دانشگاه بگیرید.

حتی یک مورد اخراج استاد نداشتیم

همچنین سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در واکنش به برخی شایعه سازی های اخیر مبنی بر اخراج تعدادی از استادان این دانشگاه گفت: در ۲ سال اخیر در دانشگاه تهران حتی یک مورد اخراج استاد نداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: هر از چند گاهی می‌شنویم که موضوع اخراج برخی اساتید در دانشگاه تهران مطرح می‌شود که چنین خبری اصلا صحت ندارد و حداقل در دوره ۲ ساله مدیریت اینجانب در دانشگاه تهران حتی یک مورد اخراج استاد نداشته‌ایم.

رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: این دانشگاه همانند همه دانشگاه‌های معتبر دنیا با جمعیت ۵۰ هزار نفری، اگر طرح دعوایی توسط استاد، دانشجو و کارمندی اقامه شود، نهادها و هیات‌های مربوطه رسیدگی لازم را انجام می دهند و بیشتر آنها حل‌وفصل می‌شود، ولی اگر موارد لاینحلی هم باشد به نهادهای قضایی ارجاع می‌شود که ممکن است فرد مورد نظر تا زمان صدور رای قضایی به حالت تعلیق درآید که بسیار محدود است؛ در ۲ سال اخیر شاهد ۲ مورد بوده‌ایم که امیدوارم با رای نهادهای قضایی، تکلیف این افراد روشن شود.

موضوع اخراج برخی اساتید در دانشگاه تهران

فضاسازی برخی اساتید در بسترهای مجازی اوج بی‌اخلاقی است

از سوی دیگر رییس دانشگاه تهران معتقد است: ممکن است استادی بر سر دو واحد درسی و پایان‌نامه و ... با همکارش درگیر می‌شود، بعد برای اینکه فضایی برای خودش ایجاد کند، در بسترهای مجازی مطالبی منتشر می‌کند. این اوج بی‌اخلاقی است که برخی در فضای مجازی چنین مطالبی را منتشر می‌کنند و فکر می‌کنند با این کارها می‌توانند، برجسته شوند. برجسته شدن خوب است، ولی با تلاش و جهد علمی برجسته شوند، نه با خلاف‌گویی.

مقیمی افزود: طرح این ادعاها غیراخلاقی است و این نوع افراد با چنین اقداماتی اعتبار خود را بین دانشگاهیان از دست می‌دهند. من متوجه نمی شوم که چگونه ممکن است چندین بار خبر اخراج یک فرد از دانشگاه تهران منتشر می‌شود، ولی همچنان در دانشگاه حضور دارد، تدریس می‌کند و راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه برعهده دارد. ظاهرا این موضوع برای عده‌ای به نوعی کاسبی برای جلب توجه تبدیل شده است. اگر این دسته از افراد نیاز به توجه و دیده شدن دارند، دانشگاه تهران با ابزار رسانه‌ای که دارد، آنها را به خواسته‌شان می‌رساند و نیازی نیست با اعتبار خودشان و دانشگاه بازی کنند و با کمترین اختلاف‌نظری در گروه و دانشکده، هیاهوی رسانه‌ای راه بیندازند.

استاد اخراجی نداریم/ اگر موردی هست اسم بدهند بررسی کنیم

معاون آموزشی دانشگاه تهران هم با تاکید بر اینکه این دانشگاه استاد اخراجی ندارد، گفت: ممکن است فردی به دلایل شخصی از ادامه همکاری با دانشگاه استعفا کند اما موردی مبنی بر اینکه ما فردی را به دلایلی اخراج کنیم یا خاتمه کار وی را اعلام کرده باشیم، نداریم.

محمود کمره‌ای با بیان اینکه ما در این دانشگاه جذب هیات علمی خارج از چارچوب مشخص، ضوابط علمی و فراخوان نداریم، ادامه داد: همچنین موردی از اخراج هیات علمی در دانشگاه تهران هم نداریم و هر کسی این ادعا را دارد، اسم بدهد تا موردی بررسی کنیم. اگر چه ممکن است فردی به دلایل شخصی از ادامه فعالیت استعفا بدهد اما اینکه ما فردی را به دلایلی اخراج یا خاتمه کار داده باشیم نداریم اگر موردی است اسمشان را به ما بدهند تا بررسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اعضای هیات علمی دانشگاه ابتدا به صورت پیمانی وارد دانشگاه می شوند، بعد از آن باید قرارداد آنها تمدید شود که البته آن هم شرایطی دارد که فرد باید صلاحیت های علمی و عمومی را کسب کند. صلاحیت عمومی را یک واحد در دانشگاه مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر دلایلی داشته باشد را به واحد جذب ارائه می دهد و در آنجا بر مبنای صلاحیت علمی و عمومی وضعیت پذیرش فرد را مورد بررسی قرار می دهند.

از دامن‌زدن به حواشی یا بیان مطالب غیرمستند که باعث صدمه‌دیدن سرمایه‌های علمی کشور می شود، پرهیز شود

دانشگاه صنعتی شریف هم پیرو انتشار خبر «پایان همکاری با یکی از اعضای هیات علمی پیمانی این دانشگاه اطلاعیه ای منتشر کرد.

در این اطلاعیه دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: اتهامات و هجمه‌ها علیه این نهاد علمی که باعث تحت‌الشعاع قراردادن روند جاری فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آن می‌شود، مردود است و انتظار می‌رود از دامن‌زدن به حواشی یا بیان مطالب غیرمستند که باعث انحراف افکار عمومی و صدمه‌دیدن سرمایه‌های علمی کشور می شود، پرهیز شود.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: تلاشِ دانشگاه صنعتی شریف حرکت در مرزهای دانش و فناوری و حل مشکلات علمی- فناوری جامعه است. این مهم تنها با استفاده از ظرفیت منحصربفرد اعضای هیات علمی و دانشجویان مستعد انجام می‌شود و دانشگاه وظیفه خود می‌داند حداکثر مساعی خود را در نگهداشت و تعالی آنها به‌کار گیرد.

براساس اطلاعیه دانشگاه صنعتی شریف، سوابق آموزشی، پژوهشی، اجرایی، اجتماعی و صنعتی هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاه، زمانی در روندهای استخدامی و ارتقای علمی، قابل استناد از سوی فرد و بررسی از سوی دانشگاه است که به انضمام تشکیل پرونده علمی به دانشگاه ارائه شود تا نقش این عضو هیات علمی در یکایک مستندات علمی ارائه‌شده، توسط کمیسیون‌های تخصصی مربوطه مورد بررسی و ممیزی قرار گیرد. در غیر اینصورت، این سوابق فارغ از میزان اعتبار، تاثیری در وضعیت اداری-استخدامی و یا ارتقاء علمی آنها ندارد. این فرآیند، یک فرآیند حرفه‌ای، مرسوم، و تخصصی در عموم دانشگاه‌ها است و در مورد تک تک اعضای هیات علمی به‌صورت یکسان اجرا می‌شود.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: این فرایند در خصوص دکتر علی شریفی زارچی صرفاً در قالب وظایف دانشگاه، آیین‌نامه‌ها و چارچوب‌های انضباط کاری و مستقل از اظهارنظرهای سیاسی اشخاص و نهادهای بیرونی دانشگاه انجام شده است.

دانشگاه شریف یادآور شد: اظهارنظر رسانه‌ای اشخاص حقیقی و حقوقی غیر مسوول و نامرتبط با ساحت محیط‌های علمی در خارج از دانشگاه، تاثیری بر جایگاه و عملکرد هیات اجرایی جذب دانشگاه نداشته و ضروری است این اشخاص منویات خویش را با این فرآیند درون دانشگاهی ممزوج نکنند.

با هیچ استاد این دانشگاه به دلایل مسایل سیاسی یا فرهنگی قطع همکاری نشده است

رییس دانشگاه تربیت مدرس هم ششم شهریورماه در نشست خبری در واکنش به برخی اخبار مبنی بر پایان همکاری با برخی اساتید دانشگاه ها در روزهای اخیر و حواشی آن در فضای مجازی اظهار داشت: در این دانشگاه هیچ استادی نداریم که به دلیل مسایل سیاسی و فرهنگی، دانشگاه با وی قطع همکاری کرده باشد.

فرهاد دانشجو افزود: اما استادی داریم که به دلیل این که از کشورهای دیگر به وی پیشنهاد شد و ایران را ترک کرد، با وی قطع ارتباط همکاری کردیم، یا استادی در دوره ای بدون مجوز دانشگاه پنج ماه به خارج از کشور رفت و وقتی به کشور بازگشت، تعهد خدمت داد، اما دوباره تعهد را اجرا نکرد و بدون مجوز از ایران رفت، یا استادی هشت سال مداوم نتوانست امتیاز لازم را برای اخذ رتبه علمی کسب کند که با آنها قطع همکاری کردیم .

رییس دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: اساتید این دانشگاه، با تجربه و با درجه علمی بالا هستند و در جناح بندی‌ها نمی‌گنجند و اگر هم جناحی هستند از اصولگرایان و اصلاح طلبان خوب نظام بوده و به یک پختگی سیاسی رسیده اند و می توانیم یکدیگر را تحمل کنیم.

دانشجو همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آیا پرونده استادی در دست بررسی است، گفت: پرونده‌ای که موضوع آن قطع ارتباط همکاری باشد، وجود ندارد، اما مثلا استادی بارها سر ساعت تدریس در کلاس دانشگاه حضور نمی یافت که به وی تذکر داده شد و استاد هم توجیه شد.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس در جریان اغتشاشات هم جزو کم حاشیه ترین دانشگاه‌ها بود و حتی معترضین در این دانشگاه پخته بودند و جنس اعتراضات آنها تندروی همانند جاهای دیگر نبود، البته چون دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند، این موضوع بی تاثیر نبود و مسایل فرهنگی هم خوب مدیریت شد. سه دانشجوی بازدداشتی در جریان اغشاشات داشتیم که از آنها تعهد گرفته شد و در حال حاضر هیچ دانشجویی بازدداشتی نداریم.

فرهاد دانشجو 

تمامی اعضای هیات علمی برای تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی باید امتیازات لازم را کسب کنند

رییس این دانشگاه امروز (دوشنبه ۱۳ شهریورماه) هم در پی انتشار خبر اخراج یک عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در فضای مجازی اعلام کرد: استاد مورد نظر هیچ‌یک از امتیازات تبدیل وضعیت را کسب نکرد و در حال حاضر نیز بدون اطلاع دانشگاه به خارج از کشور رفته است.

وی تاکید کرد: دکتر سمیه سیما استاد گروه مهندسی آب دانشکده عمران این دانشگاه سال۹۵ شرایط لازم برای تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی را کسب نکرد و از همان سال شرایط قرارداد و تبدیل وضعیت وی مشخص نشده بود.

رییس دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: تمامی اعضای هیات علمی برای تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی باید امتیازات لازم را کسب کنند، اما این استاد تاکنون تلاشی در این راستا انجام نداده و حتی ما چند ماه به وی فرصت داده شد که متاسفانه بی نتیجه بود. در حال حاضر این استاد بدون اطلاع به خارج از کشور رفته است و اعلام کرده سه ماه دیگر به ایران باز می‌گردد که پس از بازگشت در خصوص وضعیت پرونده وی تصمیم‌گیری می شود.

وی با تاکید بر اینکه حواشی مربوط به اخراج استاد فوق صحت ندارد، گفت: به هیچ عنوان مسایل سیاسی یا فرهنگی در خصوص این استاد مطرح نیست ضمن اینکه وی از نظر فرهنگی یکی از اساتید مقید و محجبه ما هستند بنابراین حواشی که عنوان می شود، صحت ندارد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: هیچ استادی در این دانشگاه نداریم که به خاطر مسایل سیاسی و فرهنگی با دانشگاه قطع ارتباط کرده باشد، اما استادی را داشتیم که از آمریکا و یا کشورهای دیگر به وی پیشنهاد کار شده و این استاد با ما قطع همکاری کرده است. یا استاد بدون اطلاع دادن به دانشگاه پنج ماه به خارج از کشور رفته برگشته و از او تعهد گرفتیم و دوباره به کار بازگشته یا استادی داشتیم که بعد چند سال نتوانسته امتیاز لازم را کسب کند و با او قطع همکاری شده که البته تعداد این موارد به بیش از دو و سه نفر نمی‌رسد.

تلاش می‌کنند دولت آقای رئیسی نتواند کنترل لازم را در فضای دانشگاهی اعمال کند

محمد صادق کوشکی استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز گفت: حرکت‌های رسانه‌ای برای بحرانی نشان‌دادن فضای آموزش عالی با این هدف صورت می‌گیرد که دولت آقای رئیسی جرأت استفاده از ابزارهای قانونی برای اداره دانشگاه را نداشته باشد.

وی افزود: نظام آموزش عالی ایران مانند همه ساختارهای اداری و آموزشی دیگر در جهان و در کشور، ورودی‌هایی دارد و لازم است خروجی‌هایی داشته باشد. یعنی افرادی که به عنوان استاد در دانشگاه‌ها جذب می‌شوند، این جذب مراحلی دارد.: مراحل اول مرحله پیمانی است، قانونگذار اینطور پیش بینی کرده است که اگر هر فردی به هر دلیلی به عنوان استاد پیمانی جذب شد و صلاحیت لازم برای تدریس در دانشگاه را نداشته باشد، بعد از یک سال به طور خودکار قرارداد او خاتمه یابد و وی سراغ عرصه دیگری برود.

محمد صادق کوشکی

این استاد دانشگاه تاکید کرد: این روند یعنی اگر قرار بود هر فردی که جذب آموزش عالی شد، از ابتدا به صورت رسمی و قطعی مشغول شود، مراحل مختلف اداری پیمانی، رسمی‌آزمایشی و رسمی‌قطعی پیش‌ بینی نمی‌شد و قانونگذار این پیش‌بینی‌ها را کرده است؛ زیرا افرادی که به عنوان هیات علمی جذب می‌شوند صلاحیت‌های لازم در آنها احراز نمی‌شود و ممکن است بعد از یک یا دو سال همکاری پیمانی در دانشگاه، با آنها قطع همکاری شود. این یک روند کاملا عادی و جزو ساختار اداری دانشگاه‌های ماست و به این دولت و دولت قبل هم مربوط نیست؛ سال‌هاست نظام آموزش عالی به این شکل اداره می‌شود.

کوشکی ادامه داد: این مساله بسیاری عادی از سوی بخشی از جریان رسانه‌ای کشور تبدیل به یک بحران شده است؛ گویی اینکه در یک حرکت ناگهانی صدها نفر از استادان رسمی و رسمی قطعی اخراج شده‌اند؛ در حالی که وقتی بررسی می‌کنیم اصلا اینطور نیست. تعداد این استادان واقعا زیاد نیست. اما این حرکت‌ها به این دلیل رخ می‌دهد که دولت آقای رئیسی نتواند کنترل لازم را در فضای دانشگاهی اعمال کند. یعنی اگر کسی بخواهد ساختار اداری و آموزشی مانند دانشگاه را اداره کند، باید بتواند از همه ابزارهای قانونی خود استفاده کند. این ابزارهای قانونی موارد مختلفی دارد.

جریانات سیاسی به بهانه لغو قرارداد برخی اساتید، برای نظام هزینه ایجاد نکنند

همچنین محمدرضا مردانی رییس بسیج اساتید کشور امروز در اجتماع اساتید بسیجی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران با تاکید بر اینکه جریانات سیاسی به بهانه لغو قرارداد برخی اساتید دارای رکود علمی، برای نظام هزینه ایجاد نکنند، گفت: می‌توانیم از دروغ‌های دشمن پرده‌برداری کنیم.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در تعابیر زیبایی اساتید را بهترین انسان های کشور معرفی می کنند و از اساتید به عنوان فرماندهان جنگ نرم نام می برند.

رییس بسیج اساتید افزود: اساتید دانشگاه ها در تمامی دوره های تاریخی نقش بی بدیلی در پیشرفت کشور، تربیت مدیران، متخصصان و کارشناسان کشور داشته اند. سربلندی هر کشوری از برکت وجود استادان و معلمان کشور است. رسالت سنگین انبیاء الهی بر دوش همه عزیزان است که باید نقش تربیتی و راهبری خود را ایفا کنند.


انتهای خبر/1404
منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان