۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین ماجراهای آیلتس
کد خبر: ۳۶۴۵۱۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۱۲ ساعت: ۱۰:۱۰ ↗ لینک کوتاه

از حاشیه تا متن؛

آزمون پرحاشیه‌ای که پس از توقف هفت ماهه دوباره لغو شد

آزمون آیلتس که قرار بود هفتم مردادماه در ایران برگزار شود لغو شد؛ علت لغو آزمون را بررسی کرده‌ایم.

ماجراهای آیلتس

به گزارش پیگاه خبری-تحلیلی صبح قزوین؛ «آیلتس و آزمون آیلتس»، حتما همه ما نام آیلتس تا به حال به گوشمان خورده است، یا حداقل در بیلبوردهای خیابانی و تبلیغات اینترنتی این واژه را دیده‌ایم و اگر حتی خودمان درگیر این موضوع نبوده باشیم، حتما دور و بر خود چند نفر را می‌شناسیم که برای مهاجرت یا به اهداف دیگری به دنبال گرفتن مدرک آیلتس بوده یا هستند.

 

اما آیلتس چیست؟ واژه IELTS مخفف International English Language Testing System بوده که به معنی «سیستم ارزیابی بین المللی زبان انگلیسی» بوده و آیلتس، یک مدرک معتبر و بین المللی زبان انگلیسی است.

آزمون آیلتس هم از سوی موسسه معتبر British Council، بخش ارزیابی انگلیسی دانشگاه کمبریج و موسسه آموزشی IDP استرالیا مدیریت می‌شود و کسب نمره قبولی این آزمون یکی از شروط ضروری برای کسب پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خارج از کشور یا تسهیل مهاجرت است.

در ایران موسسه آموزشی IDP  شرکت‌هایی را برای برگزاری این آزمون انتخاب کرده که آزمون آیلتس را تحت نظارت سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌کنند.

 براساس مصوبه ۷۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه ساماندهی، صدور مجوز و نظارت بر آزمون‌های بین‌المللی از جمله آیلتس بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور است و این سازمان براساس این مصوبه، قانون تسهیل رقابت و منع انحصار و همچنین اصل ۴۴ قانون اساسی موظف است زمینه‌های رفع انحصار و تسهیل رقابت موسسات متقاضی اجرای آزمون را فراهم کرده و نظارت موثر بر روند اجرایی آزمون‌های بین‌المللی داشته باشد.

* لغو آزمون آیلتس در اسفندماه گذشته

از سال گذشته برگزاری آزمون آیلتس با حاشیه‌هایی همراه بود و به یکی از مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش تبدیل شده بود.

خرداد سال گذشته بود که عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گزارشاتی از تخلفات در آزمون آیلتس اعلام کرد و گفت: سازمان سنجش در طی چند ماه گذشته نظارت بر  فرایند برگزاری آزمون آیلتس را  افزایش داده و آماده است با همکاری وزارت کشور، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال امنیت کامل این آزمون را نیز تامین کند.

اما غلامرضا یادگارزاده رئیس مرکز المپیاد دانشجویی و امور آزمون‌های بین‌الملل سازمان سنجش آموزش کشور از لغو برگزاری آزمون آیلتس اسفندماه ۱۴۰۱ خبر داده و گفته بود: نظارت و تذکر به مراکز برگزاری آزمون، پیگیری قانونی موارد تقلب و افشای سوال، مذاکره با موسسه IDP و تلاش برای عمل به مفاد قانون منع انحصار و تسهیل رقابت به منظور پایان دادن به مشکلات و حواشی آزمون آیلتس صورت گرفته و ثبت‌نام داوطلبان آزمون آیلتس از اول اسفندماه ۱۴۰۱ به صورت موقت متوقف شده است.

 پس از آن خبرهایی مبنی بر لغو کلی برگزاری آزمون آیلتس در ایران منتشر شد و اخباری هم شنیده شد که براساس آن با هماهنگی‌های صورت گرفته با موسسه IDP ثبت نام آزمون آیلتس کاغذی (paper) از ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ (اول می‌۲۰۲۳) و آزمون آیلتس کامپیوتری «CD»  از ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ (دهم آوریل ۲۰۲۳) از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www. sanjesh. org انجام می‌شود اما فرآیند ثبت نام آیلتس در این تاریخ صورت نگرفت و نگرانی متقاضیان این آزمون را بیشتر کرد. 

خلاصه اینکه با اعلام رئیس مرکز المپیاد دانشجویی و امور آزمون‌های بین‌الملل سازمان سنجش آموزش کشور، ثبت‌نام آزمون آیلتس از روز یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز شد.

قرار بود روز شنبه هفتم مردادماه آزمون آیلتس پس از هفت ماه برگزار شود، اما به یکباره خبر لغو این آزمون آمد و علت آن هم افشای سؤالات آزمون اعلام شد.

سازمان سنجش آموزش کشور هم ساعاتی پس از لغو برگزاری آزمون، این اتفاق را تأیید و اعلام کرد: در ساعات منتهی به برگزاری آزمون مورخ ۷ مرداد ۱۴۰۲ (۲۹ جولای ۲۰۲۳) ، بر اساس گزارش ناظرین این سازمان به دلیل افشای سؤالات و با هدف حفظ سلامت آزمون، پیشگیری از تقلب و تخلف و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان، آزمون‌ مذکور با اطلاع مؤسسه IDP لغو شد.

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز اعلام کرد که در جایگاه ناظر، برگزاری آزمون آیلتس صبح امروز را لغو کردیم.

پورعباس گفته است: سازمان سنجش آموزش کشور مجری برگزاری این آزمون نیست و افشای سؤالات به این سازمان ارتباطی ندارد بلکه شرکت‌هایی به نیابت از موسسه برگزارکننده آزمون آیلتس را برگزار می‌کنند و مجریان توسط این موسسه انتخاب شده‌اند و نقش سازمان سنجش منحصراً نظارتی است و به جهت حفظ حقوق داوطلبان و اعتبار کشور از برگزاری آزمونی که تقلب در آن محرز بوده است جلوگیری کرده است. آزمون‌هایی مانند تافل و GRE که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود در سلامت و با استانداردهای کامل در حال برگزاری است اما باوجود دوره تعلیقی برای آزمون آیلتس این آزمون با مشکلاتی زیادی در ایران همراه بود که در این زمینه توافقاتی با IDP صورت گرفت برخی از مشکلات حل و فصل شده و برای سایر موضوعات مذاکراتی در حال انجام است.

در این میان داوطلبان این آزمون هم پس از لغو آزمون با مشکلاتی رو به رو می‌شوند.

به هر حال براساس اعلام مسؤولان، داوطلبان آزمون لغو شده می‌توانند هزینه ثبت‌نام خود را از موسسه DIP باز پس گرفته یا با همان هزینه در آزمون‌های بعدی ثبت‌نام کنند.

شنیده می‌شود قرار است سازمان سنجش آموزش کشور صفر تا صد برگزاری آزمون آیلتس را برعهده بگیرد و لغو آزمون نیز بی ارتباط با این موضوع نیست.


انتهای خبر/1404
منبع : سازمان سنجش اموزش کشور

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان