۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان قزوین راه‌اندازی شد
کد خبر: ۳۶۴۰۴۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۱۳ ساعت: ۱۵:۱۰ ↗ لینک کوتاه

با محضور معاونین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛

اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان قزوین راه‌اندازی شد

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: افتتاح اندیشکده حکمرانی استان در تصمیم‌گیری‌های عالمانه کشور بسیار موثر و کارگشا خواهد بود.

اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان قزوین راه‌اندازی شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ بهروز طهماسب کاظمی ظهر امروز در آئین راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان قزوین که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: قزوین استانی فرهیخته‌پرور بوده که در هر حوزه چهره‌های شاخصی را برای ایران اسلامی پرورش داده است و در عرصه‌ی علمی هم چهره‌های شاخص آن همچون ستارگان درخشانی در آسمان ایران و جهان جلوه‌گری می‌کنند.

وی افزود: افتتاح اندیشکده حکمرانی استان در تصمیم‌گیری‌های عالمانه کشور بسیار موثر و کارگشا خواهد بود؛ روال معمول چنین بوده که بیشتر دستگاه‌ها در مراکز آموزشی دفتری ایجاد می‌کنند و با بروکراسی و شیوه رایج مدیریت  نگاهی بالا به پایین را پیشه کرده و گاهی هم درخواست‌هایی دارند که این شیوه مطلوب مقام معظم رهبری نیست.

معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردمی‌سازی نخبگانی حکمرانی آن چیزی بوده که مرکز پژوهش‌های مجلس در دستور کار خود قرار داده است تا اندیشکده حکمرانی را با نگاهی جدید راه‌اندازی کند؛ این اندیشکده بیشتر از اینکه متعلق به مرکز پژوهش مجلس باشد متعلق به نخبگان، اندیشمندان و مردم شریف قزوین است.



لازمه پیشرفت قزوین، راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی است
 
کاظمی در هویت‌بخشی به اندیشکده حکمرانی تصریح کرد: اگر قرار است مجلس قانونی تصویب کند که در استانی تاثیر مثبت داشته و در استانی دیگر موجب تضعیف امور شود و تلاش کند با ضمیمه کردن تبصره از شدت خسارت‌های آن بکاهد، اندیشکده با رویکردی جدید تلاش می‌کند در یک نظام ارتباطی، اثرات قانون در حال تصویب را در شبکه مدیران و اندیشمندان استان بررسی و بازخوردهای لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی آینده را ارائه دهد.

وی گفت: لازمه پیشرفت استان راه‌اندازی چنین اندیشکده‌ای بوده تا ایده‌ای که در میان اندیشمندان استان شکل گرفته و قادر است حلال بخشی از مشکلات کشور باشد و در فرآیند بروکراسی اداری لایه‌های مدیریت تا پایتخت ذوب نشده و به ثمر بنشیند.

این مسئول ادامه داد: اندیشکده حکمرانی استان می‌تواند هسته‌های تصمیم‌گیر ایده‌ها را تغییر ماهیت داده و فرآیندی را پی‌ریزی کند که طرح اولیه و آنچه در مجلس به تصویب می‌رسد از قرابت معنایی و مفهومی بالایی برخوردار باشند.

وی بیان کرد: باید ارتباط با لایه‌های پایینی برقرار کرد تا موضوع به درستی درک شود؛ تصمیمات مدیران مرکز استان بسیار مفید‌تر از آن چیزی است که در مرکز کشور رقم می‌خورد و در همین راستا اندیشکده‌ها فاصله طرح، تصویب و اجرا را کم کرده و نتیجه‌های خوبی را برای کشور رقم می‌زند.

اندیشکده حکمرانی شبکه‌ای از همه موضوعات استان و کشور را پیگیری می‌کند

معاون پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد: اساتید دانشگاهی همواره گوشزد می‌کنند که از ظرفیت ما در مجموعه حکمرانی استفاده نمی‌شود و از سوی دیگر مدیران کلان کشور هم معترضند که نیاز ما با آنچه که اساتید عرضه‌ می‌کنند همخوانی ندارد.

کاظمی یادآور شد: اندیشکده حکمرانی این توانایی را دارد که زبان سخت و تخصصی دانشمندان را به زبان اجرا و عملیات تبدیل کند؛ فعالیت آن «کار بست دانش» است نه آنکه به کار پژوهشی تخصصی فنی صرف بپردازد.

وی ادامه داد: تفاوت اندیشکده حکمرانی با سایر اندیشکده‌ها در این بوده که کار اندیشکده عموما تخصصی است اما اندیشکده حکمرانی شبکه‌ای از همه موضوعات استان و کشور را پیگیری می‌کند که مشارکت تمام دانشگاه‌های تراز یک استان، ترکیبی از مدیران با تجربه استان و اساتید دانشگاهی است و از اساتید پویا در شورای اندیشکده هم برخوردار است.
 
کاظمی اظهار کرد: مدیر اندیشکده و دبیر شورای علمی باید در حوزه مسائل استراتژیک استان که نیاز به قانونگذاری دارد ورود کند و با تشکیل کارگروه و کمیته و شورای تخصصی از این طریق در جهت مردمی‌سازی حکمرانی قدم بردارد و نخبگان را در این عرصه پویاتر کند.
این مسئول در پایان یادآور شد: محور مردمی‌سازی در نظام حکمرانی ما چون ستاره می‌درخشد و اندیشکده حکمرانی خانه‌ای برای گفتگوی عالمانه و محلی برای حل مسائل استان و مسائل ملی است.

علی فرهادی در ادامه این مراسم اظهار کرد: باتوجه به اینکه تشکیل اندیشکده حکمرانی یک نیاز در کشور بوده می‌طلبید این امر از سالیان گذشته محقق شود.

وی افزود: به اذعان امام راحل دشمنان شناخت بیشتری از انقلاب ما داشته و براین اساس جنگ هشت ساله را تحمیل کرده و معادلات متقن نظامی را به هم زدند و این هشت سال جنگ تمرکز بر دفاع مقدس را بیشتر کرد.

معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: لازم بود نسبت به مردمی سازی حکمرانی اقدام می‌کردیم زیرا شان حکمرانی، مردمی بودن آن است و نخبگان و خبرگان جامعه حکمرانی را به دست می‌گیرند؛ مسلما غفلت در این حوزه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.


اندیشکده‌ها به دور از نگاه‌های سیاسی مدیریت می‌شوند

فرهادی اضافه کرد: در حوزه‌های بسیاری مانند مالیات، تنظیم‌گری‌ و اقتصاد غفلت کردیم و برای حل این مشکل باید دریابیم چگونه برنامه‌ریزی کنیم تا از تمام نخبگان کشور در قانون‌گذاری در مجلس استفاده کنیم؟

وی بیان کرد: ۱۴ الی ۱۵ دفتر در پنج معاونت پژوهشی در مرکز پژوهش‌های مجلس وجود دارد که با ۵۰۰ پژوهشگر در ارتباط هستیم.

این مسئول یادآور شد: هرچند مسولان دلسوز بوده و ریشه‌های سیاسی و حکمرانی ریشه مقدسی دارد و وقت و هزینه زیادی صرف می‌شود اما رضایتمندی مردم حاصل نمی‌شود.

این مسئول گفت: اندیشکده حکمرانی در طرح‌ها، لوایح و نیازهای نمایندگان موردی استان قزوین  اقدام خواهد کرد.

فرهادی گفت: ۱۸ هزار گزارش تخصصی و ۱۸ هزار اثر توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده است.

وی گفت: استان قزوین از نظر نخبگان و اساتید ظرفیت خوبی را دارد.

فرهادی تصریح کرد: توجه به برنامه هفتم، نقشه راه پنج ساله کشور در مرکز پژوهش‌های مجلس خواهد بود و در همه اندیشکده‌ها نسبت به توجه به این موضوع تاکید داریم.

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس ۳۲ سال عمر دارد، یادآور شد: نگاه راهبردی، کاربردی و کاملا فنی به اندیشکده‌ها داشته و نگاه سیاسی نداریم و تلاش داریم از ظرفیت آنها برای کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان