۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین مناسک حج رسما آغاز شد
کد خبر: ۳۶۳۸۹۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۵ ساعت: ۱۴:۸ ↗ لینک کوتاه

با حضور بیش از ۲ میلیون زائر؛

مناسک حج رسما آغاز شد

مناسک حج تمتع ۱۴۴۴ امروز با حضور بیش از ۲ میلیون زائر از کشور‌های مختلف آغاز شد و زائران با لباس سفید احرام مکه را به مقصد عرفات ترک کردند.

مناسک حج رسما آغاز شد

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر صبح قزوین ؛ مناسک حج تمتع ۱۴۴۴ قمری (۱۴۰۲ شمسی) امروز هشتم ذی‌الحجه به وقت عربستان، به طور رسمی آغاز شد. در این روز زائران حج تمتع از کشورهای مختلف با لباس سفید احرام لبیک گویان و به قصد حج تمتع، مکه مکرمه را ترک کرده و به سوی عرفات می‌روند تا یک شب در آنجا بیتوته کنند.

زائران پس از وقوف در عرفات و حضور در جبل الرحمه، از ظهر تا غروب روز عرفه در مشعر وقوف کرده و بعد به سمت منا حرکت می‌کنند تا پس از آن به سایر اعمال حج تمتع از رمی جمرات، قربانی، حلق، تقصیر تا بیتوته در منا را به جای آورند.

امروز در عربستان هشتم ذی‌الحجه یا یوم الترویه است. از امام صادق(ع) در مورد نامگذاری این روز سؤال شد که ایشان فرمودند: «در عرفات آب نبود و حاجی‌ها روز هشتم ذی‌الحجه از مکه آب برمی‌داشتند و به عرفات می‌بردند. برخی از ایشان به بعضی دیگر می‌گفتند: تروّیتم، تروّیتم (سیراب شدید، سیراب شدید)؛ به این خاطر، روز هشتم را روز ترویه نامیدند». بر همین اساس هم، متولیان حج عربستان، اقدام به انتقال آب زمزم به مشاعر مقدسه کرده‌اند تا بین زائران آب خنک توزیع کنند.

با آغاز انتقال زائران حج تمتع به مشاعر مقدسه، نه تنها تعداد اتوبوس‌ها، بلکه فعالیت قطار سریع السیر در مسیر مکه ـ مدینه نیز افزایش یافته است. به گفته مسؤولان حج عربستان، ۲۴ هزار اتوبوس مسؤولیت انتقال زائران حج تمتع را دارند. همچنین ۱۷ قطار سریع‌السیر با ظرفیت سه هزار مسافر در هر قطار، زائران را از مکه مکرمه به منا و عرفات منتقل می‌کند.

این قطارهای سریع‌السیر، با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حدود ۲۰ دقیقه مسیر منا تا عرفات را طی می‌کنند و امسال مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته‌اند. امروز نیز نخستین گروه زائران حج تمتع از طریق این قطارها وارد مشاعر مقدسه شد. بر اساس برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت، امسال برخی از کاروان‌های مدینه‌بعد، برای تشرف از مکه مکرمه به مدینه منوره، با این قطارها جابجا خواهند شد.

در حج تمتع ۱۴۴۰ قمری (۱۳۹۸ شمسی) که حدود سه میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف شده بودند، قطارهای سریع السیر، در ۲ هزار و ۱۷۰ سفر بیش از ۲ میلیون زائر را جابجا کردند.

امسال بیش از ۲ میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف شده است که ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر از آنها ایرانی هستند. اسکان زائران در ایام تشریق فراهم شده است و محل اسکان زائران در چادرهای منا پس از عبور از وادی محشر قرار دارد.

چادرهای منا در مساحتی بالغ بر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع در اختیار زائران قرار دارد و هر بخش آن مختص به زائران کشورهای مختلف است.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان