۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین خیانتِ سرآشپز؛ مکر آمریکایی
کد خبر: ۳۶۳۸۷۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۴ ساعت: ۱۰:۲۹ ↗ لینک کوتاه

ناگهان در روسیه چه اتفاقی افتاد؟

خیانتِ سرآشپز؛ مکر آمریکایی

تنش‌های حال حاضر روسیه، به یک توطئه و خیانت از پیش برنامه‌ریزی شده، برمی‌گردد؛ رویدادهای امروز این کشور شاید چندان دور از انتظار نبود، ماه‌ها بود که خبرهایی پراکنده از اختلاف میان پریگوژین و نفراتش با نیروهای ارتش روسیه و شخص وزیر دفاع، سرگئی شویگو، به گوش می‌رسید.

خیانتِ سرآشپز؛ مکر آمریکایی
به گزارش سرویس ایران وجهان صبح قزوین به نقل از شهروند آنلاین ؛ بالاخره تنش بین یوگنی پریگوژین، رئیس گروه خصوصی نظامی واگنر و وزارت دفاع روسیه به نقطه جوش رسید و رهبر واگنر در تحرکی خیانت‌بار به کشور روسیه، اعلام کرد به تلافی ادعایی مبنی بر حملات صورت گرفته علیه نیروهایش از سوی وزارت دفاع، انتقام می‌گیرد. زمزمه‌های خیانت گروه واگنر در جنگ بر سر باخموت شروع شد؛ زمانی که پریگوژین بارها وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که از نیروهای این گروه در میدان نبرد حمایت نمی‌کند و تجهیزات کافی به آنها نمی‌رساند. در آخر هم پریگوژین دستور داد نیروهای واگنر از این شهر خارج شوند و کنترل آن در اختیار نیروهای روسیه گذاشته شود. اختلاف پنهان و آشکار میان دو طرف ادامه یافت تااینکه شامگاه جمعه پریگوژین در پیامی تلگرامی به سیم آخر زد و مدعی شد نیروهایش توسط ارتش روسیه با موشک هدف حمله قرار گرفته‌اند و او انتقام خواهد گرفت. پریگوژین گفت: «شورای فرماندهان واگنر تصمیم گرفته که شرارت رهبری نظامی روسیه باید متوقف شود. آنهایی که امروز سربازان ما را نابود کرده و جان ده‌ها هزار سرباز روسی را گرفته‌اند، مجازات خواهند شد.»
 
مزدورانی که در برابر سلسله مراتب نظامی روسیه قد خم نکردند
وزارت دفاع روسیه که در ماه‌های اخیر در مظان اتهامات گسترده قرار گرفته بود در اوایل ماه جاری میلادی تصمیم گرفت تا همه «مزدوران» را تحت کنترل گیرد و با آنها قرارداد امضا کند؛ حرکتی که به‌عنوان تلاش برای تسلط و کنترل بر گروه واگنر دیده شد. با این حال پریگوژین زیر بار نرفت و حاضر نشد تا در برابر سلسله مراتب نظامی روسیه قد خم کند. او ساعاتی پس از حمله ادعاشده به اردوگاه واگنر در اظهاراتی ملتهب، وزارت دفاع روسیه را متهم کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را در مورد تهدیدی که اوکراین پیش از حمله فوریه ۲۰۲۲ داشت، فریب داده است. او همچنین انگیزه‌های روسیه برای جنگ را زیر سؤال برد.
 
متهم کردن ارتش روسیه با اهرم پیروزی در باخموت
سربازان واگنر در ماه آوریل پس از نبردی طولانی و خونین، پرچم روسیه را در شهر باخموت در شرق اوکراین برافراشتند و در درگیری 15ماهه به پیروزی بسیار موردنیاز روسیه دست یافتند. پریگوژین آن لحظه پیروزی را تنها چند روز بعد به فرصتی تبدیل کرد تا مقامات ارشد نظامی روسیه را متهم به مسئولیت شکست در اوکراین کند، کاری که فقط عده معدودی می‌توانند به‌صورت علنی انجام دهند، بدون اینکه از کرملین انتقام بگیرند. درگیری با وزارت دفاع روسیه در روز گذشته، زمانی به اوج رسید که رهبر واگنر ادعا کرد جنگجویانش از اوکراین به شهر مرزی روستوف-آن-دون روسیه رفته‌اند – و با هر کسی که بخواهد آنها را متوقف کند، درگیر خواهند شد. رهبر واگنر همچنین نسخه رسمی کرملین در مورد چرایی حمله روسیه به اوکراین را نیز زیر سؤال برده است.
براساس گزارش‌های خبری، پریگوژین ظاهرا به نیروهایش که تعدادشان به ۲۵ هزار نفر می‌رسد دستور داده تا در مناطقی از داخل خاک اوکراین که تحت تصرف داشتند، به داخل مرزهای روسیه بیایند و همین امر، مسکو را وا داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند و در مناطق مختلف مسکو و شهر روستوف که نیروهای واگنر به آن وارد شده‌اند، نیروهای ویژه مستقر شوند. از طرفی سیستم امنیتی روسیه هم پس از این تحولات برای پریگوژین پرونده‌ باز کرده و او را به راه‌اندازی یک کودتا متهم کرده است. دادرسی کیفری هم برای پریگوژین آغاز شده، امری که می‌تواند در نهایت او را زندانی کند و سقوط چشمگیر یکی از برجسته‌ترین چهره‌های روسیه را در پی داشته باشد.
 
شورش مسلحانه به منزله خیانت است
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی اضطراری گفت که «شورش مسلحانه» توسط واگنر به منزله خیانت است و هر کسی که علیه ارتش روسیه سلاح به‌دست گرفته باشد مجازات خواهد شد. ولادیمیر پوتین در سخنانی اظهار کرد، نیروهای واگنر به یک توطئه جنایتکارانه از طریق شورش مسلحانه کشیده شده‌اند. رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرد باید تلاش‌ها و هماهنگی میان نیروهای روسیه بیشتر شود. پوتین افزود: «آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم، خیانت داخلی است و ما در روسیه به اتحاد همه نیروها نیاز داریم. باید اختلافات کنار گذاشته شود. به جنگجویان واگنر هشدار می‌دهم در زمانی که روسیه با مبارزه سختی مواجه است، تسلیم ماجراجویی‌های جنایتکارانه نشوند. هرگونه ناآرامی داخلی، تهدیدی مرگبار برای دولت و به مثابه یک سیلی برای مردم روسیه است. برخی تلاش دارند تا کشور به سمت جنگ داخلی سوق داده شود.»
 
برای زندگی و امنیت مردم روسیه و کشور می‌جنگم
او ادامه داد: «من برای زندگی و امنیت مردم روسیه و کشور می‌جنگم و اکنون روسیه به اتحاد همه نیروهایش نیاز دارد. آنچه ما با آن روبه‌رو هستیم خیانت داخلی و به منزله خنجر از پشت است. منافع شخصی به خیانت به کشور منجر شده و به همین دلیل نیروهای ما با آن درگیر هستند. همه کسانی که مسیر خیانت را در پیش گرفته‌اند، مجازات خواهند شد و به نیروهای مسلح دستورات لازم داده شده است.» رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: «من به‌عنوان رئیس‌جمهوری و فرمانده کل قوا هرآنچه ممکن باشد برای دفاع از کشور انجام خواهم داد و کسانی که سازماندهی کرده و شورش مسلحانه راه انداخته‌اند، پاسخگو خواهند شد. هرکس شورش را سازماندهی می‌کند، در تلاش است کشور را به تسلیم و جنگ داخلی سوق دهد. وضعیت ضد‌تروریستی در مسکو و تعدادی از استان‌ها اعلام شده و اقدام‌هایی برای بازگرداندن ثبات به روستوف انجام خواهد شد. من از کسانی که به این مسیر می‌روند، می‌خواهم که این اقدام‌های جنایتکارانه را کنار بگذارند.»
 
سرآشپز شورشی پوتین کیست؟
یوگنی پریگوژین، 62ساله یک الیگارش روسی و یکی از تجار قدیمی روس است که در سال 1981به جرم سرقت و تجاوز مجرم شناخته و به 12سال زندان محکوم شد. پس از آزادی، در دهه 1990یک رستوران در سن‌پترزبورگ افتتاح کرد. در این مقام بود که با پوتین، معاون شهردار آن زمان، آشنا شد. او از این ارتباط برای توسعه تجارت رستوران‌داری استفاده کرد و قراردادهای پرسود دولتی روسیه را به دست آورد که به او لقب «آشپز پوتین» را دادند. او که زمانی از متحدان رئیس‌جمهوری روسیه به‌حساب می‌آمد، گروه امنیتی خصوصی «واگنر»‌ را با این هدف بنیانگذاری کرد تا شبه‌نظامیان این گروه را در سال ۲۰۱۴ به منطقه دونباس اوکراین بفرستد. پریگوژین، اکنون شبکه‌ای از شرکت‌های بانفوذ، ازجمله شرکت مزدور تحت حمایت دولت روسیه، «واگنر گروپ» و سه شرکت متهم به دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ ایالات متحده را کنترل می‌کند.
براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۲ توسط Bellingcat، The Insider و Der Spiegel انجام شد، فعالیت‌های پریگوژین «به‌شدت با وزارت دفاع روسیه و بازوی اطلاعاتی آن، GRU» ادغام شده است. پس از سال‌ها انکار ارتباطش با واگنر، پریگوژین بالاخره تأیید کرد که او بنیانگذار واگنر در ماه مه ۲۰۱۴ برای حمایت از نیروهای روسی در جنگ دونباس (شرق اوکراین) بوده است. او معروف به «سرآشپز پوتین» بود؛ چون در بسیاری از قراردادهای تهیه غذای کرملین نقش داشت. او زمانی کارش را با یک کیوسک هات‌داگ‌فروشی شروع کرد اما بعدا کارش رونق گرفت و رستوران مجللی در سن‌پترزبورگ باز کرده و نظر ولادیمیر پوتین را به‌خود جلب کرد. پوتین در زمان دولت اولش یک‌بار با ژاک شیراک، رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه، در یکی از رستوران‌های پریگوژین شام خورده بود. پریگوژین همچنین در مسکو یک شرکت به نام کنکورد داشت که قراردادهای تامین غذای مدارس دولتی را در اختیار داشت.
او همچنین اقدام به تامین غذای مراسم‌ کرملین برای مدت چندین سال کرده و در این زمینه با ارتش روسیه نیز همکاری داشت. وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این، پریگوژین را به همراه چند تن دیگر در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود. این وزارتخانه گفته بود این افراد اقدام به حمایت مادی، فنی یا تجهیزاتی چه با خدمات و چه با اجناس از مقام‌های ارشد فدراسیون روسیه کرده‌اند. پریگوژین مدت‌ها، نقش خود را در دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ایالات متحده انکار کرده بود، اما در نوامبر ۲۰۲۲، او به نقش خود در چنین عملیاتی اعتراف کرد و گفت که آنها ادامه خواهند داشت. صورت زخمی، سر از ته تراشیده شده و دندان‌های ناهموار آغشته به تنباکو را بگذارید در کنار دایره لغات مملو از کلمات رکیک؛ شاکله شخصیتی شناخته شده پریگوژین همین عبارت‌ها است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او پس از پوتین، میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و سرگئی شویگو، وزیر دفاع، پنجمین چهره شناخته شده این کشور است.
 
 
 
آخرین تحولات تنشهای روسیه
و واگنر
مخالفت فرماندهان ارتش روسیه با تحرکات «واگنر»؛ مسکو: ادعای حمله موشکی به پایگاه‌های واگنر صحت ندارد.
سرویس امنیت فدرال روسیه برای واگنر پرونده جنایی باز کرد.
بالگردهای ارتش روسیه به ستون نیروهای مسلح واگنر در میانه‌های بزرگراه هزار و ۱۰۰ کیلومتری روستوف به سمت مسکو
شلیک کرد.
گزارش‌ها از وقوع تیراندازی و انفجار در شهر روستوف
حکایت دارد.
پوتین قانون بازداشت به‌مدت ۳۰ روز برای کسانی را که حکومت نظامی را می‌شکنند، امضا کرد.
رئیس دومای روسیه: واگنر باید تصمیم درست را بگیرد.
دوشنبه در مسکو تعطیل اعلام شد.
رمضان قدیروف از اعزام نیروهای چچنی به مناطق درگیری خبر داد.
و از شورش مسلحانه گروه واگنر به‌عنوان خیانت یاد کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک از تماس تلفنی روسای جمهوری روسیه و بلاروس در مورد تنش با گروه واگنر خبر داد.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان