۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین غرب متمدن؟!
کد خبر: ۳۶۳۸۲۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۳۱ ساعت: ۱۵:۲۲ ↗ لینک کوتاه

کشته‌شدن ۱۴هزار نفر در ۲۶۰ حادثه تیراندازی جمعی در آمریکا ظرف کمتر از ۵ ماه؛

غرب متمدن؟!

آمریکا، تنها کشور در جهان است که شمار اسلحه موجود در آن از شمار جمعیت آن بیشتر است. طبق گزارش‌ها، آمار فروش سلاح در آمریکا رو به افزایش است و فروشندگان سلاح آمریکایی در ۶ ماه نخست سال‌جاری حدود ۸.۸میلیون اسلحه فروخته‌اند.

غرب متمدن؟!
به گزارش سرویس ایران وجهان صبح قزوین به نقل از شهروند آنلاین ؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد در نتیجه حمل آزادانه سلاح، روزانه افراد زیادی در آمریکا بر اثر خشونت کشته و مجروح می‌شوند. بر این اساس، می‌توان گفت حمل سلاح نه‌تنها به تامین امنیت و آزادی شهروندان منجر نشده، بلکه ناامنی روانی و جسمی را نیز به‌دنبال داشته است. خشونت اسلحه بر خانواده‌های قربانیان و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند نیز تاثیر می‌گذارد. در جدیدترین اخبار پیرامون خشونت اسلحه حداقل 6 نفر در تیراندازی‌های خیابانی و خشونت‌های مسلحانه آخر هفته گذشته در سراسر ایالات متحده زخمی شدند.
چندین تیراندازی جمعی در سراسر کشور در آخر هفته گذشته رخ داد، از جمله دو مورد در کالیفرنیا. به گزارش شبکه ای‌بی‌سی، روز یکشنبه در پی تیراندازی‌های گروهی و خشونت‌های مسلحانه در سراسر ایالات‌متحده که شامل تعقیب‌وگریز دو راننده و تیراندازی در خیابان‌های سانفرانسیسکو بود، حداقل 6 نفر زخمی شدند. مقامات پلیس اعلام کردند دو دختر 10 و 16 ساله در میان قربانیان تیراندازی تعقیب‌وگریز اتومبیل در عصر یکشنبه بودند. این دختران در حال عبور از خیابان با دوچرخه بودند که خودروهای افراد مسلح که همدیگر را دنبال می‌کردند، به آنها برخورد می‌کند.
 
درگیری ساده نوجوانان با اسلحه گرم است نه مشت و لگد
این موارد تنها چند مورد از حوادث تیراندازی روزهای اخیر آمریکاست. کارشناسان می‌گویند این تیراندازی‌ها به‌دنبال افزایش قتل و سایر خشونت‌ها در چند سال گذشته است که در طول همه‌گیری ویروس کرونا سرعت گرفته. دانیل ناگین، استاد سیاست عمومی و آمار در دانشگاه کارنگی ملون، می‌گوید: «شکی نیست که خشونت‌ها افزایش یافته. به نظر می‌رسد برخی از این موارد فقط درگیری بین نوجوانان است و این اختلافات با اسلحه گرم انجام می‌شود، نه با مشت و لگد.» محققان در مورد علت افزایش این نوع خشونت‌ها اختلاف‌نظر دارند. ناگین معتقد است تئوری‌ها شامل این احتمال است که خشونت به مسئله رواج اسلحه در آمریکا برمی گردد که تاکتیک‌های کمتر تهاجمی پلیس و کاهش تعقیب جرایم غیرقانونی سلاح می‌تواند به افزایش این قبیل تیراندازی‌ها دامن بزند.
 
آمار رسمی تیراندازی‌ها در مدارس آمریکا؛ بیش از ۱۰۰۰ تیراندازی در 5 سال
تازه‌ترین آمارهای رسمی منتشرشده در آمریکا نشان می‌دهد در پنج سال گذشته بیشتر از هزار مورد تیراندازی در مدارس رخ داده است. وب‌سایت «داده‌ها و اطلاعات تیراندازی در مدارس آمریکا» اعلام کرد در پنج سال گذشته بیش از هزار مورد تیراندازی در مدارس آمریکا رخ داده؛ در ۵۰ سال گذشته این بیشترین میزان تیراندازی‌ها در پنج سال است. طبق این گزارش، از سال ۲۰۱۸ تاکنون نزدیک به ۱۰۵۰ مورد تیراندازی و شلیک مستقیم در مدارس آمریکا رخ داده است. در این تیراندازی‌ها دست‌کم ۸۷ دانش‌آموز یا معلم کشته شده‌اند. اواسط اردیبهشت آمارهای مرکز «آرشیو خشونت سلاح در آمریکا the Gun Violence Archive» نیز منتشر شد که نشان می‌دهد از آغاز سال میلادی تا انتهای ماه می، ۱۴هزار و ۶۰۰ نفر در تیراندازی‌های جمعی کشته شده‌اند.
بنا بر اطلاعات منتشرشده از طرف این نهاد آماری «از آغاز سال جدید میلادی تا انتهای ماه می (چهار ماه) ۱۹۹ مورد تیراندازی کور (جمعی) در شهرهای مختلف رخ داده و ۱۴هزار و ۶۰۰ نفر در این تیراندازی‌ها کشته شده‌اند، از جمله ۵۲۱ نوجوان و ۹۳ کودک.» بر اساس آرشیو Gun Violence، تیراندازی‌های جمعی در آمریکا با حداقل 260 مورد در سال ۲۰۲۳ که بیشترین میزان تیراندازی در این مقطع در سال، از سال ۲۰۱۶ است و به امری عادی تبدیل شده است.
 
فهرست جزئی از تیراندازی‌های جمعی آمریکا در سال 2023
تیراندازی‌های جمعی به عنوان حوادثی تعریف می‌شود که در آن چهار نفر یا بیشتر مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند و حوادثی از این دست در ایالات مختلف آمریکا شدت گرفته و به بحرانی حتی جدی‌تر از قبل تبدیل شده است. در نیمه اول سال 2023 ، ایالات‌متحده هیچ مجالی از تیراندازی‌های جمعی که پشت‌سر هم اتفاق افتاده، نگرفته است. تیراندازی‌هایی که به تعبیر نیویورک‌تایمز به حوادثی همه‌گیر در این کشور تبدیل شده است.
برخی تیراندازی‌ها در مکان‌های عمومی اتفاق می‌افتند و وحشت را به فضاهایی که آمریکایی‌ها هر روز از آن عبور می‌کنند، می‌آورند، در حالی که برخی دیگر پشت درهای بسته در خانه‌ها اتفاق می‌افتند. انگیزه‌های این نوع خشونت‌های وحشیانه در برخی موارد شخصی عنوان می‌شود، اما شوربختانه بسیاری از موارد، یک یا چند نفر دیوانه‌وار شروع به تیراندازی می‌کنند و مردم  به طرز وحشتناکی مورد اصابت گلوله قرار گرفته، زخمی یا کشته می‌شوند. در این میان، برخی از تیراندازی‌ها توجه گسترده‌ای را به خود جلب می‌کنند، در حالی که برخی دیگر، به سختی در خارج از منطقه محلی مورد توجه قرار می‌گیرند.
تا اواخر ماه می، «آرشیو خشونت سلاح در آمریکا» بیش از 260 تیراندازی کور (جمعی) در ایالات‌متحده در سال‌جاری را ثبت کرده است. سال گذشته، همین گروه 647 تیراندازی جمعی را شمارش کرد. از این تعداد، 21 مورد شامل پنج نفر یا بیشتر قربانی بوده است. در ادامه، بخش کوچکی از تیراندازی‌های سال 2023 آمده است.
29 می؛ هالیوود، فلوریدا. دست‌کم 9 نفر در تعطیلات روز یادبود در اثر تیراندازی بین دو گروه در نزدیکی ساحلی در هالیوود، فلوریدا، مجروح شدند و مسافران ساحلی را فراری دادند. به گفته سخنگوی اداره پلیس هالیوود، قربانیان از یک تا 65 سال داشتند.
6 می؛ آلن، تگزاس. به گفته مقامات، مردی مسلح به یک مرکز خرید شلوغ در خارج از دالاس تیراندازی کرد و قبل از اینکه یک افسر پلیس او را بکشد، حداقل هشت نفر را کشت و هفت نفر را مجروح کرد.
28 آوریل؛ کلیولند، تگزاس. به گفته مقامات، مردی پس از اینکه همسایه از او خواسته بود از شلیک اسلحه در حیاط خانه‌اش خودداری کند، به پنج نفر شلیک کرد. این مرد پس از یک روز جست‌وجو توسط افسران ایالتی و فدرال پیدا شد.
15 آوریل؛ دادویل، آلاباما. بر اساس اعلام پلیس، در تیراندازی در جشن تولدی در استودیوی رقص در شهر آلاباما، چهار نفر کشته و 32 نفر دیگر زخمی شدند. چند روز بعد اعلام شد که پنج نفر در ارتباط با این حمله متهم شده‌اند.
27 مارس؛ نشویل. یک مهاجم مسلح سه کودک و سه بزرگسال را در یک مدرسه ابتدایی خصوصی مسیحی به ضرب گلوله کشت. تیرانداز که به گفته مقامات، دانش‌آموز سابق مدرسه بود، توسط پلیس هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.
21 ژانویه؛ مونتری پارک، کالیفرنیا. یک مرد مسلح ۷۲ ساله در یک جشن، ۱۱ نفر را در سالن رقص در میان جمعیتی عمدتا آسیایی-آمریکایی کشته و حداقل ۹ نفر را زخمی کرد. پلیس در حال بررسی انگیزه‌های مرد مسلح بود که یک روز بعد در اثر شلیک گلوله جسدش پیدا شد.
 
قوانین حمل سلاح در آمریکا
موضوع کنترل سلاح یکی از چالش‌برانگیزترین و اختلاف‌برانگیزترین موضوعات در آمریکا به شمار می‌رود؛ با هر تیراندازی جمعی در آمریکا که به طور میانگین به کشته‌شدن چهار نفر یا بیشتر در این کشور منجر می‌شود، اختلاف میان دو گروه حامیان و مخالفان حمل سلاح بالا می‌گیرد. مبنای قانونی مالکیت سلاح در آمریکا در متمم دوم قانون اساسی این کشور بیان شده، اما طی تاریخ این کشور با تغییرات بسیاری همراه شده است. این قوانین تولید، تبادل، مالکیت، انتقال، ضبط سابقه، حمل‌ونقل و تخریب سلاح گرم، مهمات و لوازم آن را تنظیم می‌کند. سال گذشته سنای آمریکا پس از 30سال اولین گام برای اصلاح قانون کنترل اسلحه را برداشت؛ گامی که در عمل نه‌تنها در مسیر کاهش حوادث تیراندازی موثر بوده، بلکه نتیجه معکوس داشته است. سناتورها موافقت کردند در قالب یک بسته پیشنهادی فراجناحی (متشکل از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها) برای کنترل اسلحه یک قانون فدرال وضع کنند. این تمهید قانونی به ایالت‌ها این اختیار را داده تا حق دارا بودن سلاح را از افرادی که برای خود یا اطرافیان آنها خطرناک هستند، سلب کنند. فعالان و حامیان کنترل سلاح در آمریکا امیدوار بودند ریاست‌جمهوری «جو بایدن» بتواند موجب پیشرفت در زمینه جلوگیری از خشونت با اسلحه در این کشور شود، ولی با گذشت چند سال از ریاست‌جمهوری بایدن، این امیدها به یأس و سرخوردگی تبدیل شده است.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان