۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین شهید چمران مصداق بارز «آتش به اختیار» بود
کد خبر: ۳۶۳۸۰۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۳/۳۰ ساعت: ۱۱:۵ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در گفتگو با صبح قزوین:

شهید چمران مصداق بارز «آتش به اختیار» بود

مسئول واحد پژوهش حوزه هنری قزوین گفت: شهید چمران چه در زمان تصدی وزارت دفاع و نماینده مجلس بودن و چه در زمان فرماندهی در مناطق جنگی منتظر ابلاغیه، دستور و بخشنامه نمی‌ماند و هر زمان که احساس می‌کرد باید ورود پیدا کند، بی‌درنگ وارد عمل می‌شد و مصداق بارز شخصی بود که رهبر انقلاب امروز از آن به عنوان «آتش به اختیار» یاد می‌کند.

شهید چمران مصداق بارز «آتش به اختیار» بود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، شهید مصطفی چمران متولد سال 1311 در تهران ، بعد از فارغ التحصیلی در رشته الکترومکانیک دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۷ با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام شده و پس از طی تحقیقات علمی با ممتازترین درجه علمی موفق به اخذ مدرک دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما شد.

نابغه‌ای که نامش در جمع معروف‌ترین دانشمندان جهان و معتبرترین دانشگاه آمریکا می‌درخشید و در آزمایشگاه‌های پرآوازه بل و ناسا فعالیت می‌کرد، چمرانی که با وجود این عقبه علمی وقتی بعد از انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی(ره) به ایران بازگشت نه تنها پشت میز ننشست، بلکه همواره در سخت‌ترین شرایط خود در میدان مقابله با دشمن می‌ایستاد، تا جایی که روح بزرگ این شهید بزرگوار جز با چشیدن شهد شیرین شهادت آرام نشد.

برای آشنایی هرچه بیشتر با شخصیت شهید چمران با مسعود آتشگران، دکترای تاریخ، پژوهشگرحوزه دفاع مقدس، نگارنده و گردآورنده کتاب "برگی از خطه کَشوین" که در رابطه با خاطرات همرزمان قزوینی شهید چمران است هم صحبت شدیم که ماحصل آن را می‌خوانید:



قزوینی‌ها در صف نیروهای افتخارآفرین شهید چمران

مسعود آتشگران، مسئول واحد پژوهش حوزه هنری قزوین، در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: کتاب «برگی از خطه کشوین» در رابطه با «جمعیت حافظ وحدت قزوین»‌ که به نوعی همرزمان شهید چمران بوده‌اند نوشته شده است، این جمعیت از بهمن 1357 همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به صورت خودجوش شکل گرفت و با هدایت مسئولان معنوی برادران ابوترابی سامان یافت.

وی ادامه داد: جمعیت حافظ وحدت قزوین، یکی از گروه‌هایی بود که در فضای ایجاد شده، پس از پیروزی انقلاب، برای حراست از اصل انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، پا به عرصه وجود گذاشت و در وقایع مهمی چون غائله کردستان و ناآرامی‌‌های منطقه قصرشیرین حضوری فعال داشته است.

پژوهشگرحوزه دفاع مقدس تصریح کرد: جای بسی افتخار است که بخشی از نیروهای افتخارآفرین شهید چمران از قزوین و همین نیروهای جمعیت حافظ وحدت قزوین بودند.

وی ادامه داد: مرحوم سید علی اکبر ابوترابی و سید محمد ابوترابی از قبل از انقلاب با شهید چمران ارتباط نزدیکی داشتند و با توجه به اینکه قزوین امکان بزرگی چون لشگر 16 زرهی داشت، دکتر چمران از آنها خواسته بود که از ظرفیت ارتش برای آموزش نیروهای نظامی برای جنگ‌های نامنظم استفاده کنند تا در شرایطی که نیاز به نیرو هست از این افراد استفاده شود.

آتشگران یادآور شد: برادران ابوترابی در فراخوان عمومی برای جذب نیرو جهت حمایت از انقلاب اسلامی، ماشینی را مجهز به بلندگو در خیابان‌ها راه انداخته و از جوانان داوطلب درخواست می‌کردند برای آموزش نظامی مراجعه کنند، در این اعلام عمومی قریب به 2 هزار نفر ندای حراست از انقلاب را لبیک گفته و مرحله مرحله به آنها آموزش داده شد، در نهایت چیزی قریب به۱۵۰۰ نفر جزو نیروهای ثابت در خدمت ماموریت‌های شهید چمران بودند.

مسئول واحد پژوهش حوزه هنری قزوین بیان کرد: جمعیت حافظ وحدت در زمانی که ارتش هنوز سازوکار بعد از انقلاب خود را نیافته و سپاه و بسیج تازه جان گرفته بودند، با استفاده از نیروهای جوان متعهد و معتقد از مراکز مهم شهر چون بانک‌ها، جایگاه سوخت و ادارات و دیگر نقاط شهر و حومه پاسداری و برای همشهریان امنیت ایجاد می‌کردند و در زمان پیش از جنگ تحمیلی در اغتشاشات ضدانقلاب و منافقین در مناطق غرب کشور همچون کردستان و قصر شیرین حضور پیدا می‌کردند.

نگارنده کتاب «برگی از خطه کشوین» افزود: این نیروها همچنین در ناآرامی‌های پاوه و رشت هم حضوری فعال داشته و پس از شروع جنگ نیز فعالیت‌های چریکی خود را زیر نظر شهید چمران ادامه دادند.

وی اظهار کرد: با شروع جنگ نیروهای چریکی دکتر چمران متشکل از رزمندگان آموزش دیده لبنانی، جمعیت حافظ وحدت تهران و قزوین به عنوان پیش قراولان در استان خوزستان و اهواز قرار گرفته و در محورهای سوسنگرد و حمیدیه در مقابل تجاوزگری دشمن صف‌آرایی کرده و از پیشروی دشمن جلوگیری ‌کردند.

آتشگران با بیان اینکه شهید چمران فردی آتش به اختیار بود، اظهار کرد:شهید چمران چه در زمان تصدی وزارت دفاع و نماینده مجلس بودن و چه در زمان فرماندهی در مناطق جنگی منتظر ابلاغیه، دستور و بخشنامه نمی‌ماند و هر زمان که احساس می‌کرد باید ورود پیدا کند، بی‌درنگ وارد عمل می‌شد و مصداق بارز شخصی بود که رهبر انقلاب امروز از آن به عنوان «آتش به اختیار» یاد می‌کند.
 
پژوهشگرحوزه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: از دوران نوجوانی به شدت تحت تاثیر شخصیت شهید چمران بودم، بارها کتاب‌های مربوط به ایشان را مطالعه کردم و شاید یکی از عللی که موجب نگارش این کتاب شد شناخت بیشتر روی شخصیت این شهید بزرگوار بود.



دکتر چمران مرد میدان عمل بود

این نویسنده قزوینی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید چمران بیان کرد: ایشان یک عالم و دانشمند برجسته علمی در سطح دنیا و در سازمان ناسا بوده، با این حال رفاه و درجات علمی خود را رها کرده و به جهت تقویت جریان مقاومت به لبنان می‌رود، بعد از انقلاب هم وارد ایران شده و نقطه اتکا حضرت امام خمینی(ره) می‌شود.

مسئول واحد پژوهش حوزه هنری قزوین ادامه داد: شهید چمران جایگاه ویژه‌ای نزد امام راحل داشته و جزو سران کشور بودند، با این حال خود همیشه در خط مقدم مبارزه قرار گرفته و پیش قراول دیگر رزمندگان در صحنه مخاطرات می‌شدند.

آتشگران از دیگر ویژگی‌های برجسته شهید چمران خاکی بودن و عدم وابستگی به مادیات برشمرد و گفت: ایشان در اوج علم و دانش و موقعیت سیاسی که وزیر دفاع، نماینده مجلس و نماینده امام در شورای عالی دفاع در زمان جنگ بود اما در مواجه با نیروهای رزمنده خیلی صمیمانه برخورد داشت، در نگاه او بسیجی، سپاهی و ارتشی یکسان بوده و برای کسی تبعیض قائل نمی‌شد.

وی با بیان خاطره‌‌ای از یکی از رزمنده‌های قزوینی در رابطه با شهید چمران گفت: «در منطقه‌ای که ما حضور داشتیم به دلیل اینکه ابتدای جنگ بود، رسیدگی مناسبی به رزمندگان نمی‌شد و رزمنده‌ها مظلومیت خاصی داشتند، در این شرایط شهید چمران به صورت مرتب به ما سر می‌زد تا مشکلی نداشته باشیم، در یکی از بازدیدهای ایشان عملیات تازه تمام شده بود و سر و صورت همه ما خاکی و نشسته بود، دکتر چمران با وجود وضعیت ظاهری ما جلو آمد و با تک تک ما روبوسی کرد و دست داد، طوری که خودمان شرمنده شدیم..».

پژوهشگرحوزه دفاع مقدس عنوان کرد: این شهید بزرگوار نبوغ و تدابیر نظامی ویژه‌ای داشت، از ابتکارات و نوآوری ایشان می‌توان به استفاده از مهندسی آب برای جلوگیری از تجاوز دشمن اشاره کرد، دکتر چمران با آزاد کردن آب سد به منطقه عمومی غرب اهواز راه را بر متجاوزان عراقی سد کرد و با این ابتکار تانک‌های آنان را به گل نشاند و مانع پیشروی دشمن شد.

وی ادامه داد: شهید چمران علاوه بر نبوغ علمی و نظامی‌اش یک عارف سالک در درگاه الهی بود، مناجات‌های زیبایی از ایشان به جا مانده که نشان می‌دهد، چمران حتی ذره‌ای به دنیای مادی  دل نبسته و تمام وجودش را برای خدا و رضای او گذاشته است.

ای قلب من، این لحظات آخرین را تحمل کن...

مسئول واحد پژوهش حوزه هنری قزوین تصریح کرد: این عارف بزرگ در آخرین گفتگوهایش به اعضای بدنش می‌گوید: « ای پاهای من در این لحظات آخر عمر، آبروی مرا حفظ کنید. شما سال‌های دراز به من خدمت کرده‌اید، از شما می‌خواهم ‌در این آخرین لحظه نیز وظیفه‌ خود را به بهترین وجه ادا کنید. ای پاهای من، سریع و توانا باشید. ای دست‌های من قوی و دقیق باشید. ای چشمان من تیزبین و هشیار باشید. ای قلب من، این لحظات آخرین را تحمل کن...»

آتشگران در پایان گفت: هرچند شهادت دکتر چمران ضایعه بزرگی برای کشور بود، اما خون پاک ایشان ثمرات فراوانی برای انقلاب و نظام داشت، شهادت ایشان باعث شد توجهات سیاسیون بیشتر معطوف جنگ و پشتیبانی همه جانبه از آن شود که اهم آن فراخوان نیروهای بسیجی برای عملیات‌های غافلگیرانه بود، امری که باعث شد سرزمین‌های اشغالی کشور به ویژه خوزستان از لوث وجود بعثی‌های صدامی آزاد شود.

انتهای پیام/2001
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان