۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین بیش‌از یک‌هزار زائر قزوینی به حج تمتع مشرف می‌شوند
کد خبر: ۳۶۳۰۱۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۱۳ ساعت: ۱۱:۱۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حج و زیارت استان قزوین:

بیش‌از یک‌هزار زائر قزوینی به حج تمتع مشرف می‌شوند

مدیرکل حج و زیارت استان قزوین گفت: امسال در مجموع یک هزار و ۱۰۵ زائر در قالب هفت کاروان به تفکیک سه کاروان ۱۸۰ نفره، یک کاروان ۱۶۰ نفره و سه کاروان ۱۳۵ نفره از استان قزوین به حج تمتع اعزام خواهند شد.

بیش‌از یک‌هزار زائر قزوینی به حج تمتع مشرف می‌شوند
بشیر سلیمی مدیرکل حج و زیارت استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در رابطه با اولین اعزام حجاج به سفر حج تمتع اظهار کرد: همه ساله حدود ۹۰۰ زائر قزوینی به حج تمتع مشرف می‌شدند که در سال گذشته به دلیل گسترش کرونا تنها سه کاروان اعزام داشتیم.
 
وی افزود: امسال در مجموع یک هزار و ۱۰۵ زائر در قالب هفت کاروان به تفکیک سه کاروان ۱۸۰ نفره، یک کاروان ۱۶۰ نفره و سه کاروان ۱۳۵ نفره اعزام خواهند شد که بعد از حدود پنج سال شاهد رشد ۲۹ درصدی اعزام حجاج در استان قزوین هستیم.
 
سلیمی خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته این ظرفیت را نداشتیم و بخش زیادی از کاروان‌ها ۹۰ نفره بودند اما امسال کمترین آمار کاروان قزوین با ظرفیت ۱۳۵ نفر است.
 
مدیرکل حج و زیارت استان قزوین در خصوص میزان زائرین در صف انتظار برای حج تمتع بیان کرد: در کل کشور حدود ۱۵ تا ۱۶ سال زائر حج تمتع در حال انتظار داریم که در استان قزوین هم روال به همین شکل است.
 
وی اذعان کرد: خوشبختانه امسال محدودیت سنی بالای ۶۵ سال از طرف کشور عربستان لغو شده اما توصیه شده که ترجیحا زائرین زیر ۱۲ سال حضور محدود داشته باشند.
 
سلیمی ادامه داد: بازه سفر زائرین حج تمتع بین ۳۰ تا ۴۵ روز است و تاکنون جدول پروازی به استان قزوین اعلام نشده اما در کل کشور برنامه‌ریزی شده که سوم خرداد اولین اعزام را داشته باشیم.
 
مدیرکل حج و زیارت استان قزوین در خصوص واکسیناسیون کرونا برای حجاج گفت: کشور عربستان تاکنون واکسن‌های ایرانی را مجاز اعلام نکرده و تنها واکسن‌های آسترازینکا و سینوفارم را مجاز می‌داند اما این وعده داده شده که اگر شخصی دو تا سه دوز آخر را واکسن ایرانی تزریق کرده باشد، محدودیتی برای حضور نخواهد داشت.

اعزام سالانه حدود ۱۲ هزار زائر قزوینی به حج عمره

وی در رابطه با زمان اعزام حج عمره تصریح کرد: تاکنون آیین‌نامه کتبی و رسمی در خصوص حج عمره به سازمان حج و زیارت استان اعلام نشده اما با توجه به شرایطی که در مناسبات سیاسی دو کشور ایران و عربستان رخ داده، این امیدواری وجود دارد که اعزام سفر عمره بعد از حج تمتع آغاز شود که به محض اعلام سازمان مرکزی، به اطلاع مردم خواهیم رساند.
 
سلیمی با بیان اینکه به طور میانگین سالانه حدود ۱۲ هزار زائر حج عمره در استان قزوین داریم، گفت: موضوع فیش حج افراد متوفی مشمول قانون انحصار وراثت بوده و باید این مسیر طی شود.
 
مدیرکل حج و زیارت استان قزوین تصریح کرد: لازم است که حجاج وجوه قربانی خود را تا ۱۹ اردیبهشت ماه به حساب کاروان‌ها واریز کنند.
 
وی اضافه کرد: عمده‌ترین مسئله‌ در استان قزوین این است که بخش زیادی از مردم در روستاها ساکن هستند و ممکن است از اطلاع‌رسانی مجازی و رسانه‌های جمعی در مضیقه باشند؛ از آنجایی که ما به شماره تلفن‌های این افراد دسترسی نداریم اگر به سامانه‌های به‌روزرسانی اعلام شده مراجعه نداشته باشند، اطلاع‌رسانی‌های تلفنی و پیامکی به این افراد دچار اختلال خواهد شد لذا از تمام مردم در سطح استان که زائر حج یا عمره هستند تقاضا داریم، موضوع ویرایش اطلاعات در سایت را جدی گرفته و حتما یک شماره تلفن همراه برای ارتباط سازمان حج و زیارت در اختیار ما قرار دهند چراکه اکنون هیچ شماره‌ای از تعداد زیادی از زائرین قزوینی در سایت درج نشده است.
 
سلیمی در خصوص اعزام زائرین عتبات تصریح کرد: زائرین عتبات باید بدانند که تنها مسیر مجاز ثبت‌نام عتبات سایت اینترنتی https://atabatorg.haj.ir است و هیچ گونه لینک دیگری در رابطه با ثبت‌نام عتبات در کشور وجود ندارد.
 
مدیرکل سازمان حج و زیارت استان قزوین ادامه داد: زائرین بدانند که جز سایت ذکر شده هیچ لینک‌ دیگری مورد تایید سازمان حج و زیارت نیست و مردم مراقب باشند که در دام کاروان‌های غیر مجاز برای سفر به عراق نیفتند.
 
وی افزود: کاروان‌های غیرمجاز معمولا با مشکلاتی نظیر بیمه زائر، بهداشت غذا، عدم رعایت پروتکل‌های امنیتی در خاک کشور عراق، ارائه خدمات کنسولی مواجه خواهند شد و همچنین خطرات دیگری نظیر حمل‌ونقل، حملات تروریستی و موضوع اقامت مواجه وجود دارد لذا به تمام مردم توصیه می‌کنیم که به خاطر مقدار بسیار ناچیز قیمت ارزان‌تر به سمت کاروان‌های بی‌نام‌و‌نشان، ثبت نشده و غیرمجاز روی نیاورند.
 
سلیمی در پایان گفت: کارشناسان سازمان حج و زیارت پیش‌از اقامت زائرین از سلامت آسانسور محل اقامت، سیستم اطفای حریق و بهداشت آنجا اطمینان حاصل می‌کنند؛ از این رو توصیه ‌می‌شود که زائرین مسیر ثبت‌نام خود را از طریق سایت سازمان حج و زیارت استان و یا سایت ذکر شده انجام دهند.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان