۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین «شاید باران شدی»، پیشکشی هنرمندان قزوینی به شهدای خلبان قزوین
کد خبر: ۳۶۲۸۹۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۶ ساعت: ۱۴:۵۲ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

«شاید باران شدی»، پیشکشی هنرمندان قزوینی به شهدای خلبان قزوین

نمایش «شاید باران شدی» به نویسندگی شهرام کرمی و کارگردانی مرتضی نجفی، یکی از ۴۷ اثر پذیرفته‌شده در رقابت‌های صحنه‌ای چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ششم الی۲۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن علامه رفیعی قزوین روی صحنه می‌رود.

«شاید باران شدی»، پیشکشی هنرمندان قزوینی به شهدای خلبان قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، نمایش «شاید باران شدی» به نویسندگی شهرام کرمی و کارگردانی مرتضی نجفی، یکی از 47 اثر پذیرفته‌شده در رقابت‌های صحنه‌ای چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ششم الی۲۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن علامه رفیعی قزوین روی صحنه می‌رود.

مراسم افتتاحیه اجرای عمومی تئاتر «شاید باران شدی» روز گذشته پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی استان در سالن علامه رفیعی برگزار شد.

تئاتر «شاید باران شدی» یکی از فاخرترین آثار هنری قزوینی است

محمدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری استان قزوین در مراسم افتتاح این نمایش اظهار کرد: نمایش «شاید باران شدی» ادای دین کوچکی از سوی مجموعه حوزه هنری نسبت به شهدا، خانواده ایشان و تمام کسانی که ایثار کردند تا ما امروز بتوانیم در آرامش و امنیت گرد هم جمع شده و قدردان شجاعت‌های آنها باشیم.

رئیس حوزه هنری استان قزوین با بیان اینکه این نمایش در خصوص زندگی و زمانه همسر سرلشگر شهید خلبان «حسین لشگری» است، تصریح کرد: این نمایش به لحاظ ژانر و بدیع بودن تکنیک‌هایی که در نظر گرفته شده و باتوجه به بهره‌گیری مناسب از ابزارهای روایت، یکی از بهترین و فاخرترین تئاترهایی است که تاکنون در قزوین به روی صحنه رفته است.

وی افزود: ما همواره در تلاش بوده و هستیم که بتوانیم نسبت به ادای دین به مفاخر شهر قزوین قدم برداریم، این‌کار گام کوچکی برای پرداختن و شناساندن شهدای خلبان شهر قزوین است و قهرمانانی که این ظرفیت را دارند نه تنها به صورت ملی بلکه به صورت بین‌المللی به آنان پرداخته شده و معرفی شوند.

امامقلی تصریح کرد: از مدیرکل ارشاد استان ممنون هستیم که با حمایت خود شرایط بهتری برای اکران را مهیا کرد، چرا که امروز برای بالندگی هنر تئاتر به حمایت‌های جدی از سوی نهادهای فرهنگی نیازمندیم.

وی ضمن قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران این تئاتر صحنه‌ای تاکید کرد: از زحمات کارگران این نمایش فاخر آقای نجفی و تمام بازیگران هنرمند و گروه موسیقی زنده تشکر می‌کنم.

مدیر حوزه هنری استان قزوین افزود: اجرای موسیقی زنده و اصیل یکی از اتفاقات مغفول در حوزه هنر موسیقی است و اعتقاد من این است که مسیر رشد هنر موسیقی از حضور در کنار سایر هنرها می‌گذرد، هر چند که به تنهایی هم در راه خود موفق عمل کرده است.

وی در پایان گفت: در شرایط اقتصادی فعلی، ساخت و تولید یک اثر نمایشی به اعداد و مبالغی بیشتر و بزرگتر از آنچه امروز ما با هنرمندان تعامل می‌کنیم نیاز دارد، علاوه بر آن برای رشد و بالندگی هنر تئاتر در استان قزوین نیاز است با لحاظ به زیرساختی و سخت‌افزاری در شرایط بهتری نسب به آنچه که اکنون باآن مواجه هستیم برسیم.

باید تمام و کمال از هنر ارزشی دفاع کرد

در این مراسم همچنین محمدحسین فائزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: در مدت حضورم در جایگاه مدیرکلی ارشاد اسلامی قزوین به جرات می‌توانم بگویم تئاتر «شاید باران شدی» یکی از بهترین نمایش‌ها به لحاظ قوت کارگردانی و نوع بازی بوده که تاکنون مشاهده کردم، چرا که جدا از نوع فرم، دارای محتوای بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: آنچه به تصویر کشیده شد یک داستان عاشقانه واقعی بود، عشقی که از عمق وجود برآمده و از جنس برخی عشق‌های کاغذی زرد امروزی نیست.

فائزی با بیان اینکه ما وظیفه داریم تمام و کمال از این نوع هنر ارزشی دفاع کنیم، یادآور شد: از وضعیت و شرایط سالن تئاتر شهرداری بی‌اطلاع هستم اما سرنوشت هنر تئاتر در قزوین دغدغه همیشگی ماست، هنرمندان تئاتر استان در این شرایط نامطلوب همت می‌کنند تا این هنر را در استان قزوین زنده نگه دارند.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم پروژه مولدسازی مصوب دولت را اجرایی کنیم، شاید دو سال بعد صاحب سالن تخصصی تئاتر و موسیقی خیلی متفاوت در قزوین باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در پایان با اشاره به اینکه نمایش«شاید باران شدی» شایسته دیده شدن است، گفت: متاسفانه مردم قزوین با هنر تئاتر آشتی نیستند که از دلیل اصلی آن بی‌خبریم و به طور کلی ذائقه مردم قزوین تئاتری نیست، تئاترهای کمدی ارائه شده در استان هم چندان فاخر و نفیس و با محتوا نیستند، منظور ما از کار ارزشمند، تئاترهای این‌ چنینی است.
 
سرنوشت نامعلوم پروژه خانه تئاتر قزوین

مرتضی نجفی، طراح و کارگردان تئاتر «شاید باران شدی» در این برنامه اظهار کرد: ما در آمفی‌تئاتر علامه رفیعی قزوینی، روزها خاطره‌انگیزی را پشت سر گذاشته ایم و اگر این سالن زنده مانده ماحصل تلاش‌های اساتید تئاتر قزوین بوده است و امیدوارم در کنار مدیران ارشاد و حوزه هنری بتوانیم هنر تئاتر را در قزوین زنده نگه داریم.

نجفی اظهار کرد: نمایش «شاید باران شدی»، اثری است که در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده و در تاریخ هشتم بهمن در دو سانس در سالن چهارسوی تئاتر شهر تهران اجرا شده است.

این هنرمند قزوینی بیان کرد: موضوع این نمایش مربوط به داستان زندگی یک خلبان است که در دوران جنگ تحمیلی هواپیمای او دچار سانحه شده و همسر وی سال‌ها منتظر بازگشت این خلبان می‌ماند و برای او اتفاقاتی پیش می‌آید.

طراح و کارگردان تئاتر «شاید باران شدی» در خصوص شرایط خانه تئاتر قزوین گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که اتفاقات خوبی پیش روی سالن تئاتر شهرداری نیست و هدایت مسیر آن از عهده هنرمندان خارج است و اگر کوتاهی شود ممکن است این مجموعه به دست نااهلانی که تخصص و سررشته‌ای از تئاتر ندارند بیفتد، لذا تقاضا داریم مدیرکل ارشاد در این زمینه ورود کرده تا جامعه تئاتر استان از فضایی که پس از سال‌ها انتظار ایجاد شده برخوردار شوند.
 
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، نمایش «شاید باران شدی»  اثر اجرا شده در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به نویسندگی شهرام کرمی و با هنرنمایی بازیگرانی، چون شیما برناس، حسن یاوری، امیرمحمد خوشنواز، نکیسا ناپلئونی، کیوان حبیبی، حسین علیجانی، سجاد کریمی، عمار رسولی و محمدمهدی شهرتی مجموعه‌ای از بهترین هنرمندان قزوین را در خود جا داده است و آهنگساز این نمایش نیز فرامرز نصیری است که با هنر خود توانسته نظم بهتری به اثر بدهد.

لازم بذکراست، علاقه‌مندان به تئاتر برای خرید بلیط این اثر نمایشی می‌توانند به سایت rastangisheh.ir مراجعه کنند یا برای هماهنگی تهیه بلیط با شماره ۰۹۹۳۵۱۹۹۲۶۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان