۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین رشد ۱۴درصدی کتابخانه‌های قزوین پس‌از انقلاب
کد خبر: ۳۶۲۸۱۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۳ ساعت: ۹:۳۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین به بهانه روز جهانی کتاب بررسی می‌کند؛

رشد ۱۴درصدی کتابخانه‌های قزوین پس‌از انقلاب اسلامی/ قزوین جزو ۳استان کتابخوان کشور است

پیش‌از انقلاب ۴ کتابخانه با زیربنای ۳ هزار و ۷۳۵ مترمربع و ۲ هزار و ۲۰۰ عضو در شهرهای آبیک، تاکستان و قزوین وجود داشت که با پیروزی انقلاب تعداد کتابخانه‌ها در استان با رشد ۱۴ درصدی به ۵۹ باب ارتقاء یافت.

رشد ۱۴درصدی کتابخانه‌های قزوین پس‌از انقلاب
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ روز جهانی کتاب یک رویداد سالانه است که در ۲۳ آوریل، برگزار می‌شود. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده‌است. در سال ۱۹۹۵ یونسکو تصمیم گرفت که روز جهانی کتاب و حق نشر در این روز جشن گرفته شود.

استان قزوین از دیرباز به دیار ادیبان و کتاب دوستان شهره است که عبید زاکانی، عارف قزوینی، علی اکبر دهخدا و بسیاری دیگر از عرفا و شعرا از قزوین برخواسته‌اند که معرفی آن‌ها، یک لیست بلندبالایی خواهد بود.

تاریخ و تقویم همیشه بهانه خوبی است که تا به سراغ مناسبت‌ها برویم و اطلاعات و آگاهی خود را در آن حوزه ارتقاء دهیم و یا مناسبت‌ها را ارج بنهیم؛ روز جهانی کتاب هم بهانه‌ای شد تا سری به حوزه کتاب و کتابخانه‌های استان قزوین بزنیم.

فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به وجود 59 کتابخانه‌ در سطح استان اظهار کرد: استان قزوین دارای 37 کتابخانه نهادی، 21 کتابخانه مشارکتی، یک کتابخانه سیار و دو سالن مطالعه خودگردان است.

وی افزود: در حال حاضر بیش‌از 40 هزار قزوینی در سطح استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند؛ همچنین یک میلیون نسخه کتاب برای استفاده مخاطبان در کتابخانه‌ها موجود است.



این مسئول تصریح کرد: یکی از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی، ارائه خدمات مبتنی بر نیاز مخاطبان است؛ به طور مثال ممکن است نیاز یک کتابخانه در شهرستان قزوین با نیاز مخاطبان منطقه دیگر استان متفاوت باشد از این رو تلاش می‌شود تامین منابع متناسب با نیازسنجی صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: منابعی هم که به کتابخانه‌ها اهدا می‌شود مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت به مناطق و کتابخانه‌های عمومی که از نظر منابع در سطح پایینی قرار دارند ارسال می‌شود؛ ضمن اینکه بخشی از منابع از طریق خرید و متناسب با میزان اعتبارات تهیه شده و بخشی دیگر توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متناسب با سهمیه اختصاص یافته ارسال می‌شود.

محمدبیگی بیان کرد: همواره پذیرای منابع اهدایی کتاب به کتابخانه‌ها هستیم و مردمان فرهیخته استان قزوین مردمانی کتابخوان هستند که معمولا علاقه دارند تا کتب مطالعه شده خود را به کتابخانه‌ها اهدا کنند از این رو میزان ورودی منابع اهدایی در سطح مناسبی است.

وی ابراز کرد: همچنین منابع اهدایی را در بسیاری از مواقع در اختیار مساجد و مدارسی که برای جامعه هدف خود درخواست کتاب دارند، قرار می‌دهیم به عبارتی چرخه امانت و مطالعه کتاب هیچ وقت قطع نمی‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در مورد سرانه مطالعه استان گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی متولی اعلام سرانه مطالعه نیست بلکه این کار توسط مرکز آمار یا مرکز پژوهش‌های وزارت ارشاد انجام می‌شود.



وی ادامه داد: براساس اطلاعات مرکز آمار ایران که در سال 99 ارائه شد، استان قزوین رتبه سوم کشوری را پس از استان‌های یزد و قم از نظر میزان سرانه مطالعه به خود اختصاص داده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: قرار گرفتن استان در جایگاه سوم کشوری از نظر سرانه مطالعه رتبه بسیار خوبی است و نشان می‌دهد که استان قزوین مردمان کتابخوانی دارد که به این حوزه علاقه دارند و امیدواریم با فضای مطالعاتی مناسب و تجهیزات و امکاناتی که برای آنان فراهم می‌شود، بتوانیم شرایط مطلوب‌تری را برای جامعه مخاطبان ایجاد کنیم.

این مسئول با اشاره به رشد کتابخانه‌های استان پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد: رشد 14 درصدی تعداد کتابخانه‌های استان قزوین نسبت به دوران پیش از انقلاب موید توجه ویژه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران به مقوله فرهنگ و عرصه مطالعه و کتابخوانی است.

وی افزود: پیش‌از انقلاب ۴ کتابخانه با زیربنای ۳ هزار و ۷۳۵ مترمربع و ۲ هزار و ۲۰۰ عضو در شهرهای آبیک، تاکستان و قزوین وجود داشت که با پیروزی انقلاب و افزایش احداث فضاهای فرهنگی در کشور، تعداد کتابخانه‌ها در استان هم به ۵۹ باب رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: سطح زیربنای کتابخانه‌های استان با افزایش ۷ برابری در قیاس با دوران قبل از انقلاب به زیربنای ۲۸ هزار و ۷۶۷ مترمربع رسیده است و تعداد اعضای کتابخانه‌ها با رشد ۲۲ برابری به بیش‌از ۴۸ هزار عضو افزایش یافته و در زمینه تعداد کتب هم با رشد ۲۶ برابری در مقایسه با روزهای نخست انقلاب مواجه هستیم.

انتهای پیام/ 1300
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان