۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین بیش‌از ۲۰۰ هزار قزوینی تحت پوشش خانه‌های بهداشت
کد خبر: ۳۶۲۷۳۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۴ ساعت: ۸:۱۷ ↗ لینک کوتاه

مسئول بهورزی معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین:

بیش‌از ۲۰۰ هزار قزوینی تحت پوشش خانه‌های بهداشت هستند/ ۲۶۰ خانه بهداشت در قزوین فعال است

رئیس گروه گسترش و کارشناس مسئول بهورزی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۲۹۶ هزار و ۱۱۱ نفر در حال حاضر در روستاها تحت پوشش خدمات خانه‌های بهداشت استان قزوین هستند.

بیش‌از ۲۰۰ هزار قزوینی تحت پوشش خانه‌های بهداشت
خدیجه‌السادات حسینی در گفتگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به وضعیت فعالیت خانه‌های بهداشت در استان قزوین اظهار کرد: 260 خانه بهداشت در حال حاضر متناسب با جمعیت و پراکندگی جغرافیایی و به منظور دسترسی مردم و ارائه خدمات در مناطق روستایی استان فعال است.

وی با اشاره به آمار بهورزان استان قزوین افزود: 434 بهورز در سطح خانه‌های بهداشت استان با ارائه خدمات مختلف فعالیت می‌کنند.

رئیس گروه گسترش و کارشناس مسئول بهورزی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین درباره جمعیت تحت پوشش خانه‌های بهداشت بیان کرد: هرخانه بهداشت یک یا چند روستای قمر را تحت پوشش دارد و بهورزان در روستای اصلی که خانه بهداشت در آن واقع شده است حضور دارند؛ این افراد موظفند هر هفته حداقل یک روز به روستاهای قمر تحت پوشش خود مراجعه کرده و خدمات را درقالب بسته‌های خدمتی تعریف شده به گروه هدف ارائه دهند.

بیش از 200 هزار قزوینی تحت پوشش خانه‌های بهداشت استان

حسینی یادآور شد: 296 هزار و 111 نفر در حال حاضر در روستاها تحت پوشش خدمات خانه‌های بهداشت استان قزوین هستند.



وی عنوان کرد: بیشترین خدماتی که خانه‌های بهداشت ارائه می‌دهند شامل مراقبت برای تمام گروه‌های سنی اعم از کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان براساس بسته‌های خدمتی تعریف شده از قبیل مراقبت قد، وزن، واکسیناسیون، تجویز مکمل، غربالگری روان، بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، کنترل فشارخون، ارائه آموزش‌های مرتبط، بیماریابی بیماری‌هایی از قبیل مالاریا، سل و تهیه نمونه برای بیمار‌های مذکور، ارائه مراقبت‌های دوران بارداری و بازدید از مدارس، کارگاه‌ها، مغازه‌ها و خانه‌ها است.

این مسئول تصریح کرد: نوع خدماتی که درخانه‌های بهداشت ارائه می‌شود بیشتر خدمات بهداشتی با جنبه پیشگیری از بیماری‌ها توسط بهورزان است که در موارد خاص براساس خدمات تعریف شده برای بیماری‌ها و ناخوشی‌های جزئی طبق استاندارد مورد استفاده جامعه هدف قرار می‌گیرد؛ به طور کلی مراقبت برای تمام گروه‌های سنی اعم از کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان متناسب با بسته‌های خدمتی تعریف شده انجام می‌شود.

حسینی یادآور شد: سرشماری سالانه از جمعیت تحت پوشش و ثبت اطلاعات، آموزش مردم و جلب مشارکت آنها در زمینه‌های مختلف از طریق تشکیل گروه‌های داوطلب و شورای محلی بهداشت، ارائه خدمات بهداشت خانواده شامل مراقبت‌های دوران بارداری – زایمان و شیر دهی، مراقبت از کودکان زیر 6 سال، مراقبت از دانش‌آموزان مدارس، مراقبت‌های مربوط به باروری سالم و فرزندآوری، واکسیناسیون کودکان، پیگیری موارد ترک و یا تأخیر در مراجعه از طریق بازدید منازل و مراقبت سالمندان از جمله خدماتی است که توسط خانه‌های بهداشت ارائه می‌شود.

مبارزه با بیماری‌ها در خانه‌های بهداشت

وی عنوان کرد: خدمات مربوط به مبارزه با بیماری‌ها شامل بیماریابی، اجرای موازین پیشگیری و پیگیری درمان مواردی که باید تحت پوشش مراقبت باشند مانند سل، جذام، مالاریا تهیه لام خون از بیماران تب‌دار و مشکوک به مالاریا، نظارت بر سمپاشی و بهسازی محیط به منظور لارو کشی و کمک‌های اولیه و درمان‌های علامتی به خصوص در مورد بیماری‌های خاص مانند عفونت‌های حاد تنفسی و بیماری‌های اسهالی است.



رئیس گروه گسترش و کارشناس مسئول بهورزی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به فعالیت‌های خانه‌های بهداشت در حیطه بهداشت محیط گفت: وظایف مختلفی در این حیطه تعریف شده است که از موارد آن می‌توان به بازدید از اماکن تهیه و توزیع، نگهداری و فروش مواد غذایی و مصرفی، بهداشت محیط و مدارس، پیشنهاد اساسی بهسازی‌های محیط، توجه به جمع‌آوری مواد زائد جامد دفع بهداشتی زباله، نظارت بر کلرینه کردن آب های آشامیدنی و شرکت در اجرای پروژه‌های بهسازی و نگهداری آن‌ها اشاره کرد.

حسینی با اشاره به خدمات بهداشت حرفه‌ای خانه‌های بهداشت تصریح کرد: این خانه‌ها وظایف مختلفی از جمله بازدید از کارگاه‌های خانگی و غیر خانگی و ارائه خدمات بهداشتی درمانی به شاغلین کارگاه‌های تحت پوشش را بر عهده دارند.

وی در پایان یادآور شد: جمع‌آوری ثبت و نگهداری آمار و تنظیم گزارش، پیشگیری و مراقبت از بیماری‌های فشار خون، دیابت، تالاسمی، حوادث، سرطان و آموزش به منظور انجام غربالگری نوزادان و آموزش تغذیه سالم به مردم و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با تغذیه از سایر اقداماتی است که در خانه‌های بهداشت انجام می‌شود.

انتهای پیام/4006
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان