۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین صادرات ۱۵تن گیاهان دارویی از قزوین به کشورهای خارجی
کد خبر: ۳۶۲۶۹۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱/۲۸ ساعت: ۹:۱۰ ↗ لینک کوتاه

مسئول گیاهان دارویی استان قزوین:

گیاهان دارویی در ۷۷۸هکتار از اراضی قزوین کشت می‌شود

مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: انواع گیاهان دارویی تولیدی استان شامل زیره، تخم شربتی، سیاهدانه، آویشن، موسیر، سماق، باریجه و گاو زبان است که ۵۳۱ تُن کشت و در ۷۷۸ هکتار از اراضی برداشت می‌شود؛ البته میزان آن سالانه با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

صادرات ۱۵تن گیاهان دارویی از قزوین به کشورهای خارجی
علیرضا نوروزی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به وضعیت کشت گیاهان دارویی در استان قزوین اظهار کرد: سالانه 312 تُن گل محمدی در 139 هکتار از اراضی استان قزوین کشت و برداشت می‌شود.

وی افزود: استان قزوین همچنین قابلیت کشت و برداشت زغفران را دارد و این محصول سالانه در 101 هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت و 311 کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود.

مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: انواع گیاهان دارویی تولیدی استان شامل زیره، تخم شربتی، سیاهدانه، آویشن، موسیر، سماق، باریجه و گاو زبان است که 531 تُن کشت و در 778 هکتار از اراضی برداشت می‌شود؛ البته میزان آن سالانه با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

تمامی شهرستان‌های قزوین قابلیت کشت گیاهان دارویی را دارند

نوروزی عنوان کرد: بیشتر گیاهان دارویی استان قزوین در شهرستان‌های قزوین، آبیک، بوئین‌زهرا، تاکستان، البرز و آوج تولید می‌شود که میزان تولید موسیر در آوج قابل توجه است.

وی ادامه داد: گونه‌های گیاهی باریجه، گاو زبان، زیره و سماق در قزوین، زیره در آبیک و تاکستان، زیره، تخم شربتی، سیاهدانه و آویشن در بوئین‌زهرا، موسیر در آوج و زیره و سیاهدانه در البرز کشت می‌شود.

این مسئول با اشاره به میزان صادرات محصولات گیاهی استان گفت: مجموع صادرات در سال گذشته شامل 15 تُن زیره و یک کیلوگرم زغفران بوده است؛ این دو محصول ارگانیک توسط دو بانوی کارآفرین به کشور آلمان صادر شده است که دارای گواهی ارگانیک اتحادیه اروپا بوده‌اند.

ظرفیت تولید گیاهان دارویی نیازمند حمایت جدی متولیان است

نوروزی یادآور شد: صادرات گیاهان دارویی نیازمند أخذ گواهی ارگانیک اتحادیه اروپا است که در غیر این صورت محصولات استان به فروش نمی‌رسد؛ شرکت دینه از جمله شرکت‌های دارای شرایط واردات و صادرات استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولیدات گیاهان دارویی بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان و زنان روستایی و استفاده از ظرفیت طبیعت چهار فصل استان از جمله منطقه طارم از نمونه این سیاست‌ها است.

مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: رشد و افزایش میزان صادرات گیاهان دارویی نیازمند حمایت‌های ویژه‌ به صورت عملی است که در حال حاضر هیچ حمایتی از طریق بانک‌های عامل نمی‌شود و این شرایط معضل بزرگ برای بخش کشاورزی است.

نوروزی عنوان کرد: میزان تسهیلات دریافت شده در استان طی سال گذشته تقریبا برابر 2/2 میلیارد تومان بوده است که بدون شک با اختصاص مبلغ بیشتر حمایت بهتری از کشاورزان صورت می‌گرفت.

زیره سبز بیشترین گیاه دارویی تولیدی قزوین

وی گفت: برای حمایت از کشاورزان فعال در زمینه تولید گیاهان دارویی یارانه‌ای از وزارتخانه ابلاغ و یارانه نقدی به حساب آنها واریز می‌شود.

این مسئول ادامه داد: همچنین یک حساب متمرکز از وزارتخانه به کشاورزان اختصاص داده می‌شود؛ برای نمونه موسیرکاران استان که دارای مدارک کامل بودند به ازای هر هکتار کشت، مبلغ 20 میلیون تومان اعتبار بلاعوض از محل اعتبارات وزارتخانه دریافت کرده‌اند.

نوروزی تصریح کرد: زیره سبز بیشترین نوع گیاه دارویی تولیدی استان بوده که دارای خاصیت درمانی است؛ از ویژگی‌های مناسب این گیاه می‌توان به کشت و برداشت بسیار مناسب و راحت، فاقد آفت، ایجاد اشتغال در زمان برداشت، کمترین توقع از خاک و قابلیت برداشت حجم بالا (300 کیلوگرم) به ازای بارش متوالی سه الی چهار بار اشاره کرد.

نبود کارخانه فرآوری گیاهان دارویی معضل بزرگ بخش کشاورزی قزوین

وی ابراز کرد: استان قزوین رتبه مناسبی را در تولید گیاهان دارویی در کشور به خود اختصاص می‌دهد که با میزان تشویق سرمایه‌گذار وضعیت سطح کشت به سرعت افزایش خواهد یافت.

این مسئول ادامه داد: مشکل کنونی در بخش تولید گیاهان دارویی حضور واسطه‌گران و دلالان و نبود کارخانه‌های فرآوری در استان است که کاشت گیاهان دارویی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

نوروزی در پایان یادآور شد: برای حل مشکلات حوزه گیاهان دارویی رایزنی‌هایی با وزارتخانه انجام و از سرمایه‌گذاران دعوت شده است و آمادگی واگذاری زمین از سوی شهرک‌های صنعتی استان به منظور تسهیلات فرآوری گیاهان دارویی وجود دارد؛ همچنین پیشنهاد کمک‌های بلاعوض و اعتبارات مناسب به مزارع بزرگ برای توسعه آنها در حیطه گیاهان دارویی ارائه شده است.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان