۲۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ یکشنبه

صبح قزوین برخورداری شهرها و روستاهای قزوین از آب شرب سالم در سایه انقلاب
کد خبر: ۳۶۱۵۸۵ نویسنده: سمیه چگینی تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ساعت: ۹:۴۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

برخورداری شهرها و روستاهای قزوین از آب شرب سالم در سایه انقلاب

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بهره‌مندی از آب شرب سالم برای مردم یک آرزو بود اما امروز ۱۰۰درصد جمعیت شهری استان قزوین از آب شرب سالم بهره‌مند هستند.

برخورداری شهرها و روستاهای قزوین از آب شرب سالم در سایه انقلاب
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ تا پیش از  پیروزی انقلاب مردم برخی شهرها و بسیاری از روستاهای كشور و استان قزوین از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی محروم بودند و از طرفی نهاد  مشخصی برای رسیدگی به این موضوع وجود نداشت.
 
پس از انقلاب اسلامی تمام امکانات باعزم جدی برای زدودن چهره فقر و ویرانی از کشور با اجرای صدها طرح عمرانی زمینه تامین خدمات زیربنایی و تحقق رفاهی برای مردم شهرها و روستاها بسیج شدند.
 
خوشبختانه اکنون در مورد صنعت آب در استان قزوین شاهد تحولات اساسی هستیم به طوریکه برقدرار شدن روستاها و شهرها، اجرای طرح‌های نیروگاهی، آبرسانی، ساخت تصفیه خانه و سدها توانسته چهره استان قزوین را به سمت منطقه ای صنعتی و کشاورزی تغییر دهد.

100 درصد جمعیت شهری از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند
 
داراب بیرنوندی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در رابطه با دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای جمعیت شهری و روستایی  استان قزوین، اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی تنها یک شهر از استان قزوین تحت پوشش  شرکت آب‌وفاضلاب قرار داشت که تا پایان آذرماه امسال این میزان به 29 شهر رسیده که نشان می‌دهد 100 درصد جمعیت شهری از آب سالم و بهداشتی برخوردارند.
 
وی با اشاره به افزایش مشتركان آب شرب شهری افزود: قبل از انقلاب اسلامی 60 درصد جمعیت شهری ما معادل 20 هزار مشترک تحت پوشش آب شرب شهری بودند كه اكنون این رقم به 337 هزار و 350 رسیده که تقریبا رشد 16 برابری داشته است.
 
مدیرکل آبفای قزوین با اشاره رشد چندین برابری خط انتقال آب شرب شهری گفت: اکنون 2 هزار و 933  كیلومتر شبكه انتقال آب شرب شهری داریم كه این رقم در اوایل انقلاب حدود 200 کیلومتر بود.


بیرنوندی درخصوص افزایش ظرفیت مخازن آب شهری ادامه داد: پیش از انقلاب 3 هزار و 500 مترمکعب ظرفیت مخازن آب شهری ما بود که اکنون به 280 هزار و 732 متر مکعب رسیده است.
 
وی با اشاره به به وجود 12 حلقه چاه  پیش از انقلاب، گفت: اكنون تعداد منابع آب شهری ما به به 209 حلقه چاه شامل چشمه و قنات افزایش یافته است.
 
مدیرکل آبفای قزوین با بیان اینكه در حوزه جمع‌آوری فاضلاب نیز تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ سیاستی در خصوص بازچرخانی آب وجود نداشت، ادامه داد: اكنون 212 هزار و 400 مشترک شهری ما به شبكه فاضلاب شهری متصل هستند که  یکهزار و 547 کییلومتر طول شبکه و خطوط انتقال فاضلاب آن‌ها است .
 
بیرنوندی با شاره به كیفیت و بهداشت آب شرب شهری گفت: پیش از انقلاب هیچ مسئول و متولی برای بهداشت آب وجود نداشت اما اكنون به بركت انقلاب اسلامی سه آزمایشگاه کنترل کیفیت به صورت 24 ساعته كیفیت آب را تحت نظارت و پایش قرار می‌دهند.
 
22 درصد از روستاهای استان دارای آب آشامیدنی تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی هستند
 
وی در خصوص وضعیت آب شرب روستاها اذعان کرد: آمار دقیقی از جمعیت روستایی تحت پوشش آب شرب وجود ندارد اما لوله‌کشی غیراستاندارد وجود داشته و این در حالی است که امروز حدود 22 درصد از جمعیت روستایی ما تحت پوشش لوله‌کشی استاندارد آب شرب قرار گرفتند.
 
مدیرکل آبفای قزوین درباره خط انتقال و شبکه آب شرب روستایی گفت: پیش از انقلاب 350 کیلومتر خط انتقال و 300 کیلومتر شبکه آب آشامیدنی داشتیم که اکنون به ترتیب به یکهزار و 843 کیلومتر خط انتقال و 2 هزار و 628 کیومتر شبکه آب آشامیدنی مجهز هستیم.

 
بیروندی ادامه داد: تعداد منابع تامین آب چاه، چشمه و قنات از 130 مورد پیش از انقلاب به 804 مورد رسیده و ظرفیت مخازن زمینی و هوایی از 8 هزار و 300 متر مکعب به 83 هزار و 470 متر مکعب در روستاها رسیده است.
 
وی با اشاره به تعداد مجتمع‌های آبرسانی مطالعه شده و در دست اجرا گفت: 43 مجتمع شامل 337 روستا با جمعیت 212 هزار نفر در دست مطالعه و اقدام قرار دارد که 36 مجتمع در قالب 198 روستا با جمعیت 165 هزار نفر افتتاح شده است.
 
به گزارش صبح قزوین؛ در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده در شرکت آب منطقه‌ای نیز می‌توان به اجرای طرح انتقال آب از سد طالقان به قزوین اشاره کرد که این کار مهم برای تامین آب شرب ۱۴ شهر و  ۱۹۴ روستای استان به ظرفیت ۶۰ میلیون مترمکعب آغاز شده که با این کار، کمبود آب شرب ۸۰ درصد جمعیت استان تا افق ۱۴۲۵ برطرف می‌کند.
 
همچنین سد نهب با حجم 80 میلیون مترمکعب با طول تاج ۲۱۵۶ متر از بزرگترین سدهای استان است که برای ذخیره سازی و تنظیم آب، بهبود وضعیت حدود ۳۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، تغذیه مصنوعی دشت قزوین، مدیریت منابع آبی، افزایش بهره وری کشاورزی، جلوگیری ازسیلاب رودخانه خررود و کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی به میزان ۴۰ میلیون مترمکعب درمنطقه تاکستان دردست ساخت است و درحال حاضر  ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
سد بالاخانلو از نوع خاکی با هسته رسی با ارتفاع ۸۴ متر از پی و طول تاج  ۳۷۰ متر با حجم ۳۸ میلیون مترمکعب از دیگر طرح هایی است که با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی بر روی رودخانه حاجی عرب در دست ساخت است که با اجرای آن ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب، تنظیم  شده و آب شرب ۵ شهرو ۳۶ روستا تامین شده و تغذیه مصنوعی و بهبود آبیاری ۴۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب محقق شده و زمینه کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی، کنترل سیلاب و طغیان های فصلی رودخانه محقق شده و راندمان آبیاری نیز افزایش خواهد یافت.
 
منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی بزرگ و مهمی توسط این شرکت در حال اجرا می‌باشد که یکی از این پروژه‌ها سد نهب است که بر روی رودخانه خررود در حال احداث می‌باشد.
 
 وی افزود: درصورت تامین اعتبارات مورد نیز این سد در نیمه اول سال آینده همراه با راه جایگزین روستای شیزر و بخشی از شبکه آبیاری سد قابل بهره برداری و افتتاح می‌باشد.

سد نهب در قزوین با 94 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست
 
ستوده با اشاره به اهداف ساخت نهب گفت: با ساخت کامل این سد و بهره‌برداری از آن 80 میلیون مترمکعب آب برای آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت 36 هزار و 800 هکتار، در مناطق نرجه، اسفرورین و شال اختصاص خواهد یافت که موجب بهبود کشاورزی در منطقه می‌شود.
 
 وی همچنین اضافه کرد: تخصیص 25 میلیون مترمکعب برای تغذیه مصنوعی دشت، 5.2 میلیون مترمکعب برای محیط زیست و احداث نیروگاه برقابی از دیگر اهداف ساخت این سد می‌باشد.

 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در خصوص آخرین وضعیت سد و شبکه آبیاری نهب نیز بیان کرد: سد نهب در حال حاضر بیش از 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار در حال انجام کارهای تکمیلی و باقیمانده جهت بهره برداری کامل این سد می‌باشد.
 
 وی افزود: راه جایگزین روستای شیزر نیز با پیشرفت حدود 73 درصدی و کانال اصلی شبکه آبیاری سد نهب نیز با پیشرفت 53 درصدی درحال اجرا می‌باشند.

پیشرفت فیزیکی 73 درصدی سد بالاخانلو

ستوده در ادامه با اشاره به عملیات اجرایی سد بالاخانلو عنوان کرد: سد بالاخانلو با هدف تامین آب شرب پایدار ۵ شهر و 30 روستای جنوب استان بر روی رودخانه حاجی‌عرب در حال احداث بوده که پیشرفت آن در حدود 73 درصد بوده و در تلاش هستیم تا در سال آینده این سد را به مرحله آبگیری اولیه برسانیم.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: نقشه‌ها و اسناد تصفیه‌خانه آب و خط انتقال سد بالاخانلو تهیه شده و در حال حاضر به دنبال انجام فرایند برگزاری مناقصه جهت انتخاب پیمانکار هستیم تا هرچه سریعتر عملیات اجرایی این بخش را نیز آغاز نماییم.
 
ستوده در خصوص سفر ریاست محترم جمهور به استان و اعتبارات درنظر گرفته شده برای پروژه‌های عمرانی این شرکت نیز یادآورشد: از محل سفر 2000 میلیارد ریال برای تکمیل و بهره برداری از سد نهب، 2500 میلیارد ریال جهت پروژه شبکه آبیاری سد نهب و 2000 میلیارد ریال جهت آبگیری اولیه سد بالاخانلو درنظر گرفته شده است.
 
وی در خصوص پروژه آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان نیز عنوان کرد: با تلاش و حمایت‌های صورت گرفته در استان و وزرات نیرو در مردادماه سال جاری پروژه انتقال آب از سد طالقان به شهر آبیک به بهره‌برداری رسید و اقدامات لازم جهت انتخاب سرمایه گذار برای شروع عملیات اجرایی انتقال آب این سد به سایر شهرها و روستاهای استان نیز دست پیگیری است.
 
انسداد 574 حلقه چاه غیر مجاز
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به اقدامات این شرکت در دولت سیزدهم در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 574 حلقه چاه غیرمجاز و یا فاقد پروانه با همکاری دستگاه قضائی، نیروی انتظامی و اکیپ‌های انسداد این شرکت پر و مسلوب‌المنفعه شده و از این طریق حدود 27 میلیون مترمکعب در سال به تعادل سفره‌های آب زیرزمینی کمک شده است.

 
وی افزود: 134 دستگاه و اداوات حفاری غیر مجاز نیز توقیف و تعداد 1175 دستگاه کنتور هوشمند آب نیز بر روی چاه‌های مجاز استان نصب شده است.
 
ستوده در خصوص اقدامات انجام شده در جهت حفظ و صیانت از بستر و حریم رودخانه‌های استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیان کرد: لایروبی حدود 39 کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌های استان در کنار آزادسازی و رفع تصرفات 36 هکتار از بستر و حریم رودخانه ها از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه می‌باشد.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در پایان گفت: این شرکت در تلاش است تا با اجرای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در دست اجرای خود زمینه ایجاد توسعه، اشتغال و آبادانی را در استان فراهم نماید، البته این کار نیازمند تخصیص به موقع اعتبارات است که امیدواریم با پیگیری مدیران و مسئولین استانی و وزارتخانه مشکلات و چالش‌های پیش‌روی پروژه‌ها هرچه سریعتر مرتفع شود.
 
انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان