۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین مادران برای آینده ایران نقش‌آفرینی می‌کنند
کد خبر: ۳۶۱۰۸۱ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۲۳ ساعت: ۷:۳۰ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد صبح قزوین مطرح شد؛

طعم شیرین جهاد مادرانه/ مادران برای آینده ایران نقش‌آفرینی می‌کنند

در آستانه میلاد با سعادت حضرت فاطمه سلام الله علیها و روز مادر، میزبان مهمانانی بودیم از جنس نور و امید؛ بانوان جوانی که با وجود داشتن چندین فرزند همچنان دغدغه فرهنگی داشته و به فعالیت اجتماعی مشغول هستند.

مادران برای آینده ایران نقش‌آفرینی می‌کنند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، امروز در آستانه میلاد با سعادت حضرت فاطمه سلام الله علیها و روز مادر، میزبان مهمانانی بودیم از جنس نور و امید؛ بانوان جوانی که با وجود داشتن چندین فرزند همچنان دغدغه فرهنگی داشته و به فعالیت اجتماعی مشغول هستند.

میزگرد صمیمی مادرانه‌ای که با چاشنی شیطنت‌های کودکانه همراه بود، توصیف این روز به یادماندنی برای من که خود با فرزند سه ساله‌‌ام جلسه را مدیریت کرده و جهت نگارش خبر نکته‌برداری می‌کردم هم سخت بود و هم شیرین؛ اگرچه به واسطه سروصدا و همهمه مهمان‌های کوچک خیلی از نکات را از دست می‌دادم، اما نکات بسیاری از صبوری، نگاه اعتقادی و جهادی مادرانه!


مادران چند فرزندی باید خط شکن باشند


سمانه مروتی مادر دهه هفتادی که امانت‌دار چهار فرشته‌ زمینی آن هم دختر از شش‌ساله تا یک‌ساله است و به عنوان فعال اجتماعی و مسئول کانون دخترانه ثمین و هیات شهدای گمنام فعالیت می‌کند در خصوص دغدغه‌های مادرانه‌اش اظهار کرد: متاسفانه با وجود اینکه در شرایط بحرانی به لحاظ جمعیت قرار داریم، اما هنوز آنطور که باید جامعه این حساسیت را درک نکرده و حرکت جهادی موثری از ناحیه مسئولین و دغدغه‌مندان صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: مادران چندفرزندی نه تنها در اذهان مردم، بلکه در بین دغدغه‌مندان حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری هم غریب هستند، مساجد و هیات‌های شهر ما که باید مامنی آرام برای پرورش فکری و دینی کودکان باشد، آمادگی پذیرش حضور مادر به همراه فرزند را در صفوف نماز و برنامه‌های مذهبی ندارند، هنوز هم که هنوز است نگاه چپ چپ مردم ما را آزار می‌دهد.

مروتی ادامه داد: برای من بسیار اهمیت دارد که بتوانم فرزندانم را در فضای مقدسی چون مساجد و هیات مذهبی بزرگ کنم، اما هربار که به مسجدی می‌روم همان بانوانی که خود در گذشته 5 و 6 فرزند داشته‌اند، طوری به من و فرزندانم نگاه کرده و طعنه می‌زنند که برای بار دوم پایم از ان مسجد کشیده می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهایی که من مادر برای شرکت در نماز جماعت به همراه فرزندانم به کار می‌برم این است که هربار در مسجد جدیدی حضور پیدا می‌کنم که البته این مقوله هم سختی‌های خودش را دارد.

این مادر فعال اجتماعی با بیان اینکه یکی از دلایل اصرار امثال بنده برای حضور در اجتماعات فرهنگ‌سازی است، افزود: به عقیده من، یک مادر انقلابی که دغدغه جمعیت دارد، باید مانند خط‌شکن عمل کند و با حضور در اجتماع به همراه فرزندانش راه را بقیه هموار و نگاه مردم را تغییر دهد.

مروتی خاطرنشان کرد: کار درست فرهنگی باید به موقع انجام شود، با دست روی دست گذاشتن کاری را نمی‌توان انجام داد، اگر ولی فقیه امر فرزندآوری را در شرایط امروز جامعه حیاتی خوانده‌اند، همان‌گونه حضرت زهرا(س) نگذاشتند حرف ولی زمانش زمین بماند، باید در آن جهت حرکت کرده و تعلل نکنیم، چرا که تعلل کردن‌ها در آینده کار دستمان خواهد داد.

این فعال اجتماعی گفت: البته در مقوله فرزندآوری نباید از نقش پدران غافل شد، چرا که مادر صبور برای تربیت فرزندانش به یک همسر همراه و همگام نیاز دارد تا بتواند امانت‌های خداوند را به درستی بزرگ و تربیت کند.


گاهی مادر باید خود نگاه جامعه را تغییر دهد


مریم محمدی مادر 30ساله‌ای که خداوند چهار گل بهشتی را از دختر و پسر به او هدیه کرده، او نیز از جمله بانوان فعالی است که نقش مادری‌اش او را از فعالیت اجتماعی دور نکرده است.

این مادر جوان که در خلال جلسه مدام از صندلی بلند شده و مراقب فرزندانش بود، روحیه صبوری و نظم را لازمه مادری دانست و گفت: برخی مادران نیاز دارند که آموزش نظم و چگونگی استفاده از وقت را یاد بگیرند، برخی مهارت‌های مادرانه آموختنی است و باید خود را برای این امر مهم آماده کرد، چرا که کودکان امانت‌های خداوند هستند و ما باید چگونگی برخورد با آنان و مدیریت مسائل زندگی را یاد بگیریم.

وی ادامه داد: مادران همچنین برای مدیریت زمان و زندگی یاد بگیرید چگونه از اطرافیان کمک بگیرند، گاهی خانواده و نزدیکان ما نمی‌دانند چگونه می‌توانند به ما در امر بچه‌داری کمک کنند، چرا که یک مادر فعال دارای چندین فرزند برای انجام امور اجتماعی‌اش نیاز فراوان به کمک و همدلی اعضای خانواده دارد.

محمدی تصریح کرد: من وقتی  قصد دارم با فرزندانم در یک اجتماعی چون هیات، مسجد و یا یک همایش حضور پیدا کنم، اولا سعی می‌کنم کمی زودتر در محل حاضر شوم تا کودکانم با محل آشنا شده و ناآرامی نکنند، و با دور زدن در بین مردم و حس همدلی آنان را برانگیخته و از افرادی حاضر در جلسه کمک می‌گیرم، مردم ما مهربان هستند و با همه زخم زبان‌ها بسیاری از آنان شرایط ما را درک می‌کنند.

این مادر جوان با بیان اینکه همیشه شرایط آنگونه که ما انتظار داریم مهیا نیست، اظهار کرد: گاهی نیاز است سعی کنیم شرایط را برای خود مهیا کنیم و مسائل را به دیگران آموزش دهیم و از آنان مطالبه کنیم.

وی همچنین افزود: پیش‌نیاز مادر چند فرزندی، صبوری زیاد است، با وجود اینکه این امر سختی‌ها و چالش‌های خود را دارد، اما مسئله‌ای که من به شخصه به آن اعتقادی ندارم، مشکلات اقتصادی است.

محمدی گفت: اینکه عده‌ای از ترس مسائل مالی تمایلی به فرزنددار شدن ندارند؛ نوعی کفر نسبت به خدایی است که روزی یک مورچه کوچک در دل تاریک شب را فراموش نمی‌کند، چگونه رزق فرزند من را نمی‌تواند برساند.


رفع چالش‌های مادران شاغل نیاز به تغییر نگاه در سطوح بالای مدیریتی دارد


الهه شعبانی خبرنگار فعالی است که با وجود سه فرزند دختر همچنان به شغل و حرفه خود متعهد و پایبند است، وی با بیان اینکه رفع چالش‌های مادران فعال و شاغل نیاز به تغییر نگاه از سطح بالای جامعه یعنی مدیران دارد، اظهار کرد: به نظر بنده برای مدیران در هر رده و سمتی باید ابتدا یک دوره توجیهی نسبت به شرایط حساس کنونی و درک نقش مادری و همسری کارمندان زن گذاشته شود تا آنان نسبت به مسائل و دغدغه‌های آنان آشنا شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه جمع کثیری از بانوان فعال در حوزه رسانه نه تنها فرزند ندارند بلکه حتی مجرد هستند و ازدواج و فرزندآوری را یک مانع بزرگ در مسیر شغلی خود می‌دانند، این البته به نگاه مسئولین آنان برمی‌گردد، مدیران مسئول، خبرنگاری را می‌خواهند که بدون دغدغه بچه‌داری و همسرداری، به دنبال سوژه‌‌ها و تولید اخبار باشد.

شعبانی تصریح کرد:اکثر مواقع خبرنگاران زن بعد از بچه‌دار شدن به دلیل سختی کار و عدم همکاری مدیران، باید قید شغل خود را بزنند که این یک معضل بزرگ است.


حضور مادران در اجتماع یک کار بزرگ فرهنگی و جهادی است


سیده طاهره سیدی مشاور امور بانوان مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین در این میزگرد صمیمی بیان کرد: کار فرهنگی بنا به فرموده رهبری باید درست و به موقع انجام شود، این فرزندآوری شما مادران عزیز یک کار تمیز فرهنگی است.

وی ادامه داد: وقتی مادری با سه، چهار فرزند خود در اجتماعی مانند مسجد، هیئت، پارک و غیره حاضر ‌می‌شود، با وجود سختی که متحمل شده و شاید ظاهرا بهره چندانی از آن مجلس نبرد، اما در این کار در حقیقت یک نوع فرهنگسازی، تبلیغ و جهاد برای جامعه است.

سیدی خاطرنشان کرد: کار شما مادران یک جهاد به تمام معنا است و این روحیه جهادی از یک باور عمیق دینی و فهم درست شرایط منشاء می‌گیرد.

مسئول بانوان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی قزوین ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت کمیسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون جمعیت با تمام کاستی‌ها اما به حق قدم‌های خوبی در جهت رفاه و رفع مشکلات اقتصادی خانوارهای پرجمعیت برداشته و قوانین خوبی مصوب کرده، هرچند برخی هنوز به درستی اجرا نشده‌اند.

وی تصریح کرد: فهم مجاهدت مادرانه و تعمیق باورهای دینی در بین جوانان به انسان انگیزه می‌دهد، وقتی مادر بداند که بیدار ماندن بالای سر فرزندش نوعی مجاهدت در راه خداست، وقتی درک کند خستگی‌های مادرانه اش نزد خداوند حسنه دارد، انرژی می‌گیرد و خانواده، دوست و آشنا باید این حس را به مادران هدیه بدهند.


به اشتراک گذاشتن تجربیات کار مادری را آسان می‌کند


سیدی با بیان اینکه به اشتراک گذاشتن تجربیات مادری کار را آسان‌تر می‌کند، افزود: بعضی کارها از دور سخت نشان داده می‌شوند، اما شیرینی رسیدن کار را آسان می‌کند، وقتی شما مادران تجربیات قشنگ خود را در بین دیگر بانوان همکار، دوست، هم هیاتی به اشتراک بگذارید و آنان تجربیات شما را لمس کنند، وقتی با افتخار از نقش مادری خود دفاع کنید و برای فرزندان خود ارزش قائل باشید دیگران هم حتما از شما الگو خواهند گرفت.

مشاور امور بانوان مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین ادامه داد: دیدگاه مدیران باید یک تغییر اساسی نسبت به نقش مادری کارمند زن خود کند و این امر نیاز به مطالبه‌گری دارد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت یک شرح وظایف دارد و یک بخش دیگر هنر تحقق شرح وظایف، یادآور شد: مدیریت یک بخشش قانون است و یک قسمتش بحث سلیقه و هنر مدیر است، مدیری که متوجه نقش مادری باشد همان قوانین خشک را به گونه‌ای منعطف می‌کند که هیچ لطمه‌ای به نقش مادری کارمند نزند.

سیدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای سال 1390 گفت: مدیرانی که قانون‌گذار هستند، شغل‌هایی را تعریف کنند که متناسب با نقش مادری باشد، به عنوان مثال برخی کدهای استخدامی را به صورت نیمه وقت مخصوص مادران تعریف کنند تا هم بیمه داشته باشد و هم بتواند به مسئولیت مادرانه خود بپردازد.

وی افزود: شما مادران که عامل هستید بهترین افراد برای ترویج این فرهنگ در جبهه مردمی هستید، همین صبوری و افتخارکردن و کم نیاوردن شما عزیزان راه را برای بقیه باز می‌کند.


مطالبه کنید و از مطالبه‌گری خسته نشوید


سیدی مطالبه‌گری مادران فعال اجتماعی را یکی از راه حل‌های رفع موانع تعریف کرد و گفت: شما به عنوان بانوی فعال باید از مسئولان بابت اجرایی کردن قوانین و رفع موانع مطالبه کنید و این مطالبات باید مجدانه و پیگیرانه باشد تا منتج به نتیجه شود.

مسئول بانوان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی قزوین بیان کرد: شاید نیاز باشد برخی کارگاه‌های آموزشی را برای تغییر باور و نگرش در مدیران برگزار کرد تا آنان را نسبت به مسائل بانوان و دغدغه مادران آشنا کرد.

وی ادامه داد: کار رهبر معظم انقلاب شبیه حضرت موسی (ع) است، ایشان هر چه با حاکمیت و دولتمردان در عرصه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و تربیت حرف زد و راهنمایی کرد، زیاد به آن پرداخته نشد و مسئولین دنبال کار خود بودند، از سال 93 حلقه میانی را راه انداخت.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: رهبری وقتی دید برخی مسئولین دنبال کاغذبازی خودشان هستند مردم را پای کار آورد، همانگونه که موسی وقتی از هدایت فرعون ناامید شد، بنی اسرائیل را با خود همراه کرد.

سیدی در پایان گفت: شما مادران فعال که با صبوری و ایمان فرزندان خود را تربیت می‌کنید، باید باور خود را به دیگران منتقل کنید و عقب ننشینید و دغدغه‌های خود از مسئولین مطالبه‌ کنید و از مطالبه‌گری خسته نشوید تا به امید خدا به مرور موانع و سدها یکی پس از دیگری برداشته شود.

 انتهای پیام/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان