۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین جلسه مشکوک فتح‌الله‌زاده با چند بازیکن
کد خبر: ۳۶۱۰۱۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ ساعت: ۷:۴۴ ↗ لینک کوتاه

دلایل افت استقلال بعد از جام‌جهانی

جلسه مشکوک فتح‌الله‌زاده با چند بازیکن

تاوان ۱۵ میلیاردی برای قطع همکاری با ساپینتو سرگیجه آقای سرمربی بعد از نمایش تبریز

جلسه مشکوک فتح‌الله‌زاده با چند بازیکن

به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین به نقل از فرهیختگان؛تیم فوتبال استقلال یک بار دیگر در بزنگاهی سخت و دشوار و البته حساس، 3 امتیاز مسابقه‌ای که برایش از نان شب مهم‌تر بود را به حریف داد تا در پایان نیم‌فصل رقابت‌های لیگ برتر با 5 امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس صدرنشین، تا حدی از کورس خارج شده باشد. البته استقلالی‌ها در سال‌های اخیر بالا و پایین زیادی را در فوتبال تجربه کرده‌اند و هر بار که در آستانه فتح مقام یا افتخاری قرار گرفته‌اند بعضا با تیشه به ریشه خود زده و با دمیدن به آتش اختلافات داخلی، خود را از فرصت‌های موجود دور کرده و موفقیت را دودستی به رقبا تقدیم کرده‌اند. در همین دیدار اخیر نیز با توجه به اتفاقات قبل از مسابقه روز جمعه، به‌خوبی مشخص بود که در صورت عدم نتیجه‌گیری استقلال در این دیدار سخت چه عواقب و تبعاتی در انتظار آبی‌ها و به‌ویژه کادر این تیم خواهد بود. بر همین اساس نیز روز پنجشنبه در مطلبی به این موضوع اشاره کرده و نوشتیم دیدار با تراکتور حداقل برای ساپینتو از فینال جام‌جهانی هم حساس‌تر است چراکه در صورت عدم نتیجه‌گیری در این دیدار چه‌بسا عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار او و تیمش باشد. 
با همه این تفاصیل اما برای استقلال در این دیدار آنچه که نباید، اتفاق افتاد تا بلافاصله حواشی و بعضا اخبار عجیب به متن غلبه کرده و برای تیمی که تا قبل از مسابقه حتی شانس‌هایی برای کسب عنوان قهرمانی نیم‌فصل هم داشت یک‌شبه همه‌چیز تیره‌وتار شود. جالب اینکه درست دو فصل پیش نیز در همین مقطع زمانی و وقتی استقلال با محمود فکری به صدر جدول رسیده بود همین اتفاقات امروز تکرار شد تا ضمن از دست رفتن صدر و سپس قهرمانی، هیچ راهی جز جدایی برای سرمربی وقت در نیم‌فصل رقابت‌ها باقی نماند. حال اینکه در این برهه زمانی چه اتفاقاتی برای پسران آبی و هواداران آنها رقم بخورد و اینکه ادامه این دوران هم شباهتی به مقطع زمانی دو فصل قبل خواهد داشت یا مسیر به شکل دیگری طی می‌شود، فعلا باید صبر کرد اما تا این جای کار پرواضح هست که تاریخ برای استقلال برای چندمین بار درحال تکرار است. حال اینکه به‌واقع در این مدت اخیر چه بر سر استقلالی‌ها آمد که این تیم از یک تیم مقتدر به جایی رسید که در دیدار با تراکتوری که بدون مهاجمان اصلی‌اش به میدان آمده بود تا این اندازه ضعیف و بی‌آزار نشان داد، در گزارشی به اهم آنها اشاره شده است.

واکنش ساپینتو نسبت به کم‌کاری احتمالی!
استقلالی‌ها درحالی بازی خود را در تبریز واگذار کردند که برخی حتی معتقد بودند که نشانه‌هایی از کم‌کاری‌ در ساق‌های آبی‌پوشان در این دیدار دیده می‌شد. اتفاقاتی که در زمان مربیگری محمود فکری هم شایعاتی درباره رخ دادن آن شنیده می‌شد. البته این مسائل هیچ زمانی قابل اثبات و پیگیری نیستند اما اینکه برخی توپ‌ها به راحتی به مهاجمان حریف رسید تا تبدیل به گل شود، اینکه از جنگندگی و دوندگی همیشگی بازیکنان در این دیدار خبری نبود و بسیاری از موارد دیگر نشان از آن داشت که یکی از گزینه‌های ناکامی آبی‌ها در تبریز چه‌بسا به این مورد هم وابسته باشد. 
با این حال طبق شنیده‌ها از نزدیکان ساپینتو، این سرمربی بعد از این بازی بدون صحبت خاصی از نحوه نمایش بازیکنان تیمش به همراه کاروان استقلال در سکوت راهی تهران شده و جالب اینکه یک نوع سرگیجه و گنگ بودن در رفتار وی در این همراهی مشهود بوده است. کادر فنی استقلال شواهدی مبنی‌بر کم‌کاری برخی استقلالی‌ها را بعد از بازی بررسی کرده‌اند اما به نتیجه‌ نرسیده‌اند که آیا می‌توانند این قضایا را تایید کنند یا باید آن را رد کنند. با این حال تکه‌های پازل ناکامی استقلال در تبریز می‌تواند برخی حقایق تلخ را برای آنها محرز کند. اما این نمایش چه عواقبی می‌تواند داشته باشد؟

جلسه بازیکنان با فتح‌الله‌زاده
طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» تنی چند از بازیکنان استقلال به محض انتخاب علی فتح‌الله‌زاده به جای مصطفی آجورلو در جلسه‌ای با وی شرکت می‌کنند و حالا برخی‌ها نتایج اخیر را به جلسه فوق ربط می‌دهند. حال اینکه واقعا می‌توان ارتباطی بین این جلسه با ناکامی‌های اخیر پیدا کرد فعلا این موضوع در ذهن ساپینتو به‌عنوان یک گزینه سوال برانگیز نقش بسته و برای این سرمربی هم محل ابهام است که این دو موضوع می‌توانند با هم ربط داشته باشند یا خیر. نکته دیگر اینکه مدیرعامل استقلالی‌ها در چند جلسه اخیر هیات‌مدیره از اختلاف نظر خود با سرمربی این تیم خبر داده و اعلام کرده است هر امکانی مبنی‌بر تغییرات فنی در آینده نزدیک می‌تواند محقق شود که طبق شنیده‌ها دو عضو هیات‌مدیره بلافاصله با تغییرات مخالفت کرده و با استدلال این اقدام را رد و حمایت خود را از ساپینتو اعلام می‌کنند. 

تغییرات مدیریتی و مشکلات مالیکار خودش را کرد
با تغییرات مدیریتی اخیر تیم ابتدا از لحاظ مالی و سپس از لحاظ روحی و روانی به‌هم ریخت. در جلسات ابتدایی بین ساپینتو با فتح‌الله‌زاده، سرمربی آبی‌ها حسابی سنگ بازیکنانش را به سینه زده و مدام به مدیریت، گلایه‌های آنها را انتقال می‌داد. درنهایت هم تزریق مالی زمانی انجام شد که حکایت نوشداروی بعد مرگ سهراب را پیدا کرد. حدود 40 روز از زمانی که مدیریت جدید بر مسند نشست و قول داد تا مشکلات مالی را برطرف کند، تا روزی که واریزی به حساب استقلالی‌ها نشست، به طول انجامید و همین مورد تا جایی که توانست از لحاظ روحی و روانی بازیکنان را تضعیف کرده و آنها را آزار داد. در این مقطع نیز مدیریت آبی‌ها در جلسات متعددی سعی می‌کرد تا ساپینتو را جلو انداخته تا از طریق وی زمان بخرد و بعد از اینکه این امر محقق شد، حالا این ابهام برای مرد پرتغالی پیش آمده که چه اتفاقی دقیقا رخ داده و او کجای مسیر را اشتباه رفته است که تیمش با نوعی بی‌خیالی به زمین می‌رود. 
همه اینها در حالی هستند که طبق شنیده‌ها علی فتح‌الله‌زاده نیز از بدو ورود بنای کار را با ساپینتو کج گذاشته و مسائل اخیر از جمله بحث مرتبط با کمپ حجازی و اتفاق مورد بحث باعث می‌شود تا این اختلافات مثل آتش زیر خاکستر شعله‌ور شود. البته شنیده می‌شود تا پیش از این ساپینتو تصمیم گرفته بود در مصاحبه‌ای قبل از دیدار با تراکتور برخی مسائل و حقایق را بازگو کند که لحظه آخر از این امر منصرف شده و صحبت‌هایش را به بعد از بازی موکول می‌کند. 

افت کاپیتان
یکی دیگر از عوامل ناکامی آبی‌ها به عملکرد کاپیتان این تیم در دیدارهای اخیر مربوط می‌شود. آقای کلین‌شیت فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر بعد از جام‌جهانی قطر چنان بی‌روحیه و کم‌انگیزه و البته ضعیف نشان داده که همه را ناامید کرده است. 
این دروازه‌بان از بازی با پرسپولیس استارت ناکامی و نمایش‌های ضعیف خود را زده و تا بازی با تراکتور آن را تکمیل کرد، تا یکی از عوامل از دست رفتن امتیازات حساس آبی‌ها در بازی‌های اخیر کاپیتان این تیم باشد. 

جلسه عادی نه فوق‌العاده
جمعه عصر و در فاصله کمی از شکست استقلالی‌ها برخی خبر از برگزاری جلسه فوق‌العاده در این باشگاه دادند. این درحالی است که طبق بررسی‌های خبرنگار استقلال این جلسه از قبل هماهنگ شده و هیچ ارتباطی با نتایج اخیر و سرنوشت همکاری ساپینتو با باشگاه ندارد. البته پرواضح هست که در این جلسه به‌طور قطع درخصوص این مسائل نیز بحث و بررسی‌هایی به میان خواهد آمد؛ چراکه مهم‌ترین مساله روز مرتبط با این باشگاه به‌جز بسته بودن پنجره و مشکلات مالی به نتایج اخیر آبی‌ها مربوط می‌شود و قطعا درخصوص آن هم صحبت‌هایی شده که چه‌بسا منجر به تصمیم‌گیری هم بشود. 

فقط یک گزینه ایرانی 
حال این سوال پیش می‌آید که درصورت اخراج یا قطع همکاری با ساپینتو به هر شکل ممکن، چه کسی جایگزین او خواهد شد. این درحالی است که روز گذشته از قول یکی از مدیران استقلال ذکر کردیم که اگر بحث مربی ایرانی در میان بود به‌طور حتم از همان ابتدای فصل که فشار وزارت ورزش برای انتخاب سرمربی ایرانی وجود داشت این امر محقق می‌شد تا کار به انتخاب ساپینتوی پرتغالی نرسد. اما با همه این تفاسیر از نزدیکان مدیریت استقلال خبر می‌رسد که در صورتی که ساپینتو برود فقط یک گزینه ایرانی روی میز فتح‌الله‌زاده قرار دارد و به‌جز او هیچ گزینه ایرانی دیگری برای سرمربیگری استقلال وجود نخواهد داشت. 

ساپینتو واقعا رفتنی است؟
بلافاصله بعد از دیدار با تراکتور و شکستی که نصیب استقلال شد، برخی از رسانه‌ها از جدایی قریب‌الوقوع ساپینتو از استقلال و قطع همکاری توافقی او با استقلال خبر دادند؛ اتفاقی که طبق شنیده‌ها مدیرعامل تیم از آن استقبال می‌کند. این درحالی است که نزدیکان ساپینتو در این خصوص نظر دیگری دارند و معتقدند اصلا چنین صحبتی از سوی سرمربی پرتغالی مطرح نشده است و این خبر به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد. البته روز گذشته نیز خبر استعفای ساپینتو منتشر اما بلافاصله دقایقی بعد تکذیب شد. 
نکته قابل توجه اینکه در رابطه با سابقه همکاری بین مربیان خارجی با باشگاه‌های ایرانی در گذشته معمولا کمتر شاهد استعفا از سوی خارجی‌ها بودیم تا جایی که آنها حکم اخراج برای گرفتن تمامی حق و حقوق خود را به هرنوع تبعات فنی و عدم نتیجه‌گیری ترجیح داده‌اند که در این بین می‌توان به‌عنوان یک مثال واضح از استراماچونی نام برد. بنابراین در مورد ساپینتو نیز بسیار بعید است که این مربی تا قبل از اینکه حکم اخراج خود را از فتح‌الله‌زاده دریافت کند بخواهد برای فسخ توافقی پا پیش بگذارد. این سرمربی هم تا این لحظه هیچ درخواستی را در این خصوص به باشگاه ارائه نکرده است. 

ساپینتو چقدر می‌خواهد؟
استقلالی‌ها ابتدای فصل با قراردادی 600 هزاردلاری ساپینتو را به خدمت گرفتند. این درحالی است که این سرمربی تا به امروز حدود 250 هزار دلار از این مبلغ را دریافت کرده و در صورتی که قرار به اخراج وی باشد باید مابقی این رقم که به دلار امروز حدود 14 تا 15 میلیارد تومان می‌شود را همراه با دستیارانش به وی پرداخت کنند. نکته قابل توجه اینکه این مربی از قسط اخیر خود نیز حدود 60 هزار دلار عقب است و ابتدا باید سررسید این قسط با وی تسویه شود. این درحالی است که استقلالی‌ها حدود دو میلیون دلار یعنی حدود 80 تا 85 میلیارد تومان دیگر باید تا قبل از باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی برای تسویه‌حساب با سایر مربیان و بازیکنان خارجی سابق خود هزینه کنند که در صورت قطع همکاری یک‌طرفه با ساپینتو برای تسویه با وی و دستیارانش این رقم به حدود یکصد میلیارد تومان خواهد رسید که در این صورت قطعا باشگاه استقلال از چاله به چاه افتاده و عواقب این تصمیم نیز دردسر بزرگ دیگری را برای این باشگاه درست خواهد کرد. 

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان