۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین صنایع آب‌بر اجازه استقرار در استان را ندارند
کد خبر: ۳۵۹۷۸۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۷/۲۶ ساعت: ۹:۷ ↗ لینک کوتاه

معاون اقتصادی استاندار قزوین:

صنایع آب‌بر اجازه استقرار در استان را ندارند

میثم پیله فروش با بیان اینکه بالغ بر ۸۰ درصد از مصرف آب استان در حوزه کشاورزی است، گفت: مدیریت اقتصادی استان طی یک سال گذشته اجازه استقرار هیچ صنعت آب‌بری را در قزوین نداده است.

صنایع آب‌بر اجازه استقرار در استان را ندارند
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ اولین نشست نخبگان قزوین با عنوان "در مسیر تحول دانش بنیان و موضوع آینده آب در استان قزوین" شامگاه (دوشنبه) 25مهرماه در سالن اجتماعات بوستان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

دکتر میثم پیله فروش معاون اقتصادی استاندار قزوین در این جلسه اظهار کرد: دولت سیزدهم در نخستین روزهای کاری خود از سند تحول دولت مردمی رونمایی کرد و آن را مرجعی برای فعالیت‌های نهادهای دولتی و خصوصی کشور قرار داد و به پیوست آن برای هر یک از استان‌های کشور اهرمی تحولی در نظر گرفت که در این میان سهم استان قزوین "تحول دانش بنیان‌" بود.

وی ادامه داد: این انتخاب  از عملکرد درخشان دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، بنیاد نخبگان، پارک‌ها و مراکز علم و فناوری در استان خبر می‌دهد، از این رو تحول دانش‌بنیان در دستور کار استان قرار گرفته و طی ماه‌های اخیر اتفاقات خوبی در مسئله آب در حال وقوع است.


معاون اقتصادی استانداری قزوین عنوان کرد: مدیریت اقتصادی استان طی یک سال گذشته اجازه استقرار هیچ صنعت آب‌بری را در قزوین نداده است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمایش میدانی بالغ بر ۸۰ درصد از مصرف آب استان در حوزه کشاورزی است، خاطرنشان کرد: به همت دولت سیزدهم آب شرب از طالقان به آبیک منتقل شده و در ادامه راه باید به تاکستان برسد.

پیله فروش عنوان کرد: اگر کل آبی که از طالقان اختصاص یافته برای شرب استان تخصیص داده شود، چه آینده‌ای برای کشاورزی استان که بخش بزرگی از آن مبتنی بر آب کانال است، متصور خواهیم بود؟ و این اتفاق چه تاثیری بر کشاورزی دشت قزوین خواهد گذاشت؟


پیله‌فروش گفت: باید سوال کرد آیا کشاورزی قزوین تحمل این تحول دانش بنیان را دارد؟ آیا از رودخانه‌های عظیم استان می‌توان حق آبه‌ای برای کشاورزی در نظر گرفت؟ چه کار ملی و استانی برای انتقال حق آبه دشت قزوین از رودخانه شاهرود باید صورت پذیرد؟ اینها سوالاتی است که در مسئله آب استان باید پاسخ‌های متقن و مستندی برای آن ارائه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در یک سال گذشته هیچ منبع آب جدیدی به آب کشاورزی وارد نشده و هیچ صنعت آب بری در استان مستقر نگشته و از این پس صنعت باید آماده خرید پساب‌ها باشد.

این مسئول تصریح کرد: در آینده نه چندان دور هیچ منبع آبی به صنعت قزوین تخصیص داده نمی‌شود و باید از پساب‌ها مصرف کنند و باید تمام تلاش مدیریت استان برای تاسیس تصفیه خانه‌های جدید باشد.

پیله فروش با بیان اینکه آب شرب مردم از طالقان تامین خواهد شد، تاکید کرد: بخش کشاورزی برای بقای خود نیازمند تحول اساسی است که ما در این نشست‌ها باید به این مهم برسیم که برای تحول دانش بنیان کشاورزی چه باید بکنیم.

معاون اقتصادی استاندار قزوین در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حضور اساتید، دانشجویان و نخبگان در این نشست، گفت: یکی از برکات این جلسات آشنایی با کارشناسان و چهره‌های جدید و تاثیرگذار استان، تبادل نظر و حرکت به سمت هم افزایی در پاسخ به این سوال اساسی است که چگونه با تحول دانش بنیان می‌توانیم مصرف آب را در استان قزوین مدیریت کنیم، چراکه مسئله آب جز با کار علمی و دانش بنیان حل نخواهد شد.

انتهای پیام/۲۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان