۲۲/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ چهارشنبه

صبح قزوین ستاد اقتصاد دانش بنیان در ۳۱ استان کشور تشکیل شد
کد خبر: ۳۵۹۷۲۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۷/۲۰ ساعت: ۱۷:۲۹ ↗ لینک کوتاه

مشاور وزیر کشور در امور فناوری:

ستاد اقتصاد دانش بنیان در ۳۱ استان کشور تشکیل شد

طهوری با اشاره به اینکه ستاد اقتصاد دانش بنیان در ۳۱ استان تشکیل شده است ، گفت: دانشگاه‌ها یکی از مراکزی هستند که می‌توانند نقش مهمی در اجرای طرح ماموریت گرایی و توسعه ملی داشته باشند.

ستاد اقتصاد دانش بنیان در ۳۱ استان کشور تشکیل شد
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ حميدرضا طهوری، مشاور وزیر کشور در امور فناوری در چهاردهمین اجلاس سیاستگذاری معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری که ظهر امروز در سالن آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس اعلام وزارت کشور و در راستای فعالیت‌های دانش بنیان، بنا شد که اقتصاد دانش بنیان سهم بیشتری در اقتصاد کشور پیدا کند.

وی افزود: با انجام  برنامه‌ریزی‌های لازم، بدون شک توسعه اقتصادی و تعیین نقش‌آفرینی دستگاه‌ها در عرصه علم و فناوری سبب افزایش  ارزش افزوده و بهره‌وری بهینه خواهد داشت.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری بیان کرد: دانشگاه‌ها یکی از عواملی هستند که می‌توانند نقش مهمی در اجرای این طرح و توسعه ملی داشته باشند.
 
وی اذعان کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه، تاکید شده که دانشگاه‌ها ماموریت‌های ملی، منطقه‌ای و استانی در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و نیازهای استانی داشته باشند.

این مسئول عنوان کرد: بنابر ماده 5 سند آمایش آموزش عالی، وزارت علوم موظف است به منظور پاسخگویی به نیازهای گوناگون کشور در بخش‌های مختلف، طرح ماموریت گرایی موسسات آموزش عالی را در سطح ملی و بین المللی تعدیل نماید.

طهوری تشریح کرد: دولت سیزدهم بر اساس سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌نویسی‌ها و اسناد بالا دستی در راستای تحول علم و آموزش عالی ملزم به ارتقاء توانمندی‌های دانشگاه‌ها در شناسایی و حل مسائل راهبردی در جامعه و صنعت شده است.

وی اضافه کرد: اخیرا یک برنامه دانش بنیان از طرف دولت و وزارت کشور تصویب و در تاریخ 27 شهریور ماه سال جاری ابلاغ شد، طبق آن وزارت علوم موظف است که ماموریت‌هایی را برای دانشگاه‌های خود تنظیم و به پشتیبانی از وزارت کشور به آن‌ها ابلاغ کند.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری ادامه داد: وزیر کشور در ابتدای سال جاری طرحی را به استان‌ها ابلاغ کرد و براساس آن مجموعه‌ای متشکل از دانشگاه‌ها، کانون نخبگان و پارک‌های علم و فناوری تحت عنوان ستاد اقتصاد دانش بنیان با حضور دستگاه‌های اجرایی، ریاست استاندار و معاون اقتصادی استاندار تشکیل و تقویت شود.

طهوری عنوان کرد: همچنین تاکید شد که اقدامات و عملکرد دانشگاه‌های استان در این زمینه گزارش و ارزیابی شود، این ارزیابی توسط بنیاد نخبگان و وزارت تعاون انجام شده و در وزارت علوم هم در حال انجام است.

اقدامات ماموریت محور برای دانشگاه‌ها تعریف می‌شود

وی با بیان اینکه ارزیابی 6 ماهه اول از دانشگاه‌های سطح کشور جمع آوری شده است، اعلام کرد: وزیر علوم در این رابطه درخواست تشکیل دبیرخانه مشترک در سطح کشور را داده که با موافقت وزیر کشور این دبیرخانه به منظور ارزیابی توانمندی‌های دانشگاه‌ها با نیازهای کشور در وزارت علوم شکل گرفت.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری بیان کرد: بر اساس این دبیرخانه مشترک، دانشگاه‌هایی که موضوعات محوری دارند ارزیابی شده و دانشگاه‌های پشتیبان وزارت کشور در حوزه‌های مختلف امنیتی، اموراجتماعی، امورشهرداری‌ها و مدیریت بحران معرفی خواهند شد که در استان‌ها به تشخیص استاندار موضوعات مختلف مشخص خواهند شد.

طهوری ادامه داد: دانشگاه‌ها می‌توانند با استفاده از تمام ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری مانند فرصت‌های مطالعاتی، پایان نامه‌ها، رفت و آمدهای خارجی و مشاوره ها در طول زمان مشخص برای انجام ماموریت استفاده کرده تا با انباشت دانش پژوهی، توان حل مسئله افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اگر دانشگاه‌ها بتوانند در ارتباط با توسعه کشور روی ماموریت‌های خود متمرکز و رفع موانع کنند، وزارت علوم و نیز حمایت‌های لازم را روی این موضوعات متمرکز خواهد کرد. 

مشاور وزیر کشور در امور فناوری ابراز کرد: وزارت کشور طی ابلاغیه‌ای استانداران را موظف کرده تا اقدامات لازم را انجام داده و ماموریت‌های محوری را برای دانشگاه‌ها تعیین کنند.

وی با بیان اینکه ستاد اقتصاد دانش بنیان در 31 استان تشکیل شده است، گفت: گزارش‌های خوبی از دانشگاه‌های مختلف در سطح کشور و استان قزوین در دست جمع آوری است و اکثر آن‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان