۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین بهره‌گیری از فناوری دانش‌بنیان محرکی برای رقابت با بازار جهانی است
کد خبر: ۳۵۶۷۱۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۴ ساعت: ۹:۲۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین:

بهره‌گیری از فناوری دانش‌بنیان محرکی برای رقابت با بازار جهانی است/ مأموریت پارک علم و فناوری در راستای تحقق شعار سال است

مصطفی مافی گفت: باید با بهره‌گیری از فناوری نوین و دانش بنیان در صنایع استان محصولاتی همتراز با تکنولوژی روز دنیا تولید کنیم تا این محصولات علاوه بر پاسخگویی به نیازهای داخلی در حوزه صادرات نقش‌آفرینی کنند.

بهره‌گیری از فناوری دانش‌بنیان محرکی برای رقابت با بازار جهانی است
مصطفی مافی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ با اشاره به نامگذاری سال 1401 با عنوان «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: تولید زیربنای اقتصاد، اشتغال‌آفرینی، رفاه و معیشت است و هر اندازه بتوانیم تولید را در کشور افزایش دهیم دسترسی به سایر مؤلفه‌ها از جمله رفاه اقتصادی آسان‌تر خواهد بود.

وی افزود: تولید محصولات در حوزه دانش‌بنیان موجب ارتقاء صادرات خواهد شد که در صورت عدم تحقق این مهم محصولات از چرخه رقابت در بازار خارج خواهند شد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین بیان کرد: نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری این نتیجه حاصل می‌شود؛ تولیدی اثرگذار است که بتواند زمینه اشتغال‌آفرینی و صادرات را فراهم سازد.

رقابت با بازار جهانی نیازمند استفاده از فناوری و تکنولوژی است

مافی یادآور شد: باید از ظرفیت‌ صنعت کشاورزی استان قزوین استفاده کنیم و به دنبال فناوری‌های نوین با قابلیت رقابت در بازار جهانی برویم.

وی اذعان کرد: برخی تولیدات در حوزه صنعت استان به دلیل عدم استفاده از دانش و فناوری نوین، رونق و جایگاه چند سال گذشته خود را از دست داده و قابلیت صادرات ندارند.

این مسئول گفت: باید با بهره‌گیری از فناوری نوین و دانش بنیان در صنایع استان محصولاتی همتراز با تکنولوژی دنیا تولید کنیم تا این محصولات علاوه بر پاسخگویی به نیازهای داخلی در حوزه صادرات نقش‌آفرینی کنند.

برنامه راهبردی پارک علم و فناوری قزوین همسو با شعار سال است
وی ادامه داد: مؤلفه «کارآفرین» و «اشتغال‌آفرین» به این معنی است که تولیدات منجر به اشتغالزایی شود چون اگر نتوانیم اشتغالزایی را در جامعه توسعه دهیم با خیل عظیمی از جامعه بیکار و معضلات مربوط به آن همراه خواهیم شد.

مافی عنوان کرد: برنامه راهبردی پنج ساله پارک علم و فناوری استان قزوین در راستای نامگذاری سال 1401 است به طوری که ارتقاء صنایع مزیت‌دار استان با استفاده از واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مأموریت این مجموعه است.

وی با تأکید بر اینکه پارک علم و فناوری استان باید در بخش دانش بنیان ورود پیدا کند، گفت: امروز مرکز نوآوری گیربکس را به عنوان شرکت‌های دانش بنیان در خدمت صنعت گیربکس به کار گرفته‌ایم و این مرکز با حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری طی بهار سال 1401 در شرکت نیرو محرکه آماده ‌بهره‌برداری خواهد بود.

این مسئول گفت: راه‌اندازی مرکز نوآوری لوازم خانگی، فرهنگ و هنر و خانه خلاق را در نظر داریم که خانه خلاق در سه الی چهار ماه آینده فعال می‌‎شود تا بتوانیم تولیدات هنری و صنایع دستی با استفاده از فناوری‌های نوین را به عرصه نمایش بگذاریم.

اثرگذاری فعالیت‌های حوزه علم و فناوری نیازمند مشارکت همگانی است

مافی ادامه داد: استان قزوین در حوزه تولید و صادرات فرهنگی و هنری در سطح کشور و دنیا جایگاهی ندارد و لازم است برنامه‌ریزی مناسبی صورت بگیرد که پارک علم و فناوری فعالیت‌هایی را در این حوزه شروع کرده است.

وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی تلاش کردیم رویدادهای مختلفی را در حوزه انگور و ارزش آفرینی آن پیاده سازی کنیم و امیدواریم مسئولان مشارکت جهادی داشته باشند تا بتوانیم شاهد تحولات مهمی در این حوزه باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین در پایان یادآور شد: اگر بخواهیم فعالیت‌های این پارک در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار باشد باید سازمان‌های مربوطه مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان