۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین تلاش هنرمندان شهرستانی تئاتر برای سالن گرفتن از تهران دردناک است
کد خبر: ۳۵۴۷۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیر کل اداره ارشاد استان قزوین:

تلاش هنرمندان شهرستانی تئاتر برای سالن گرفتن از تهران دردناک است

احمدی مدیر کل اداره ارشاد استان قزوین با حضور در اختتامیه هفدهین جشنواره تئاتر استان قزوین گفت: هنرمندان فعال شهرستان ها تمام تلاش خود را می کنند که روزی در یکی از سالن های تهران اجرا بگیرند. این اتفاق بسی دردناک و غم انگیز است.

 تلاش هنرمندان شهرستانی تئاتر برای سالن گرفتن از تهران دردناک است
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین، موسی احمدی، مدیر کل اداره ارشاد استان قزوین در اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر استان قزوین اظهار کرد: یکی از توجهات ویژه نگاه به تئاتر است.
هنرهای خوشنویسی، نقاشی، سینما و موسیقی تا حد زیادی برای خیلی ها آشنا شده و در دوران جدید بی مهری ها نسبت به ادبیات نمایشی و هنرهای ازین دست کمتر شده است.
وی خاطر نشان کرد: در طول تاریخ هنر، تئاتر از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و طی ازمنه و امکنه دچار تغییرات فاحشی شده است.
این تغییر از جایگاه تماشاچیان گرفته تا رسیدن به فرم و حرکت در تئاتر؛ نشان از رویداد بزرگی دارد که آن پویایی این هنر دراماتیک است.
در طول حیات نزدیک به 2600 ساله تئاتر در ایران، دغدغه اصلی هنرمندان جامعه مواجه ساختن مخاطب با شکلی از بحران از جمله بحران های سیاسی، اجتماعی و یا عاشقانه بوده است.
احمدی افزود: اما این مواجه ساختن مخاطب هم همان آغاز کار تئاتر در ایران به شکل تخصصی همواره با نمونه های غربی تفاوت شدیدی داشته و شاید دلیل اصلی این تفاوت شکل تاریخی آن بوده است.
درام یونانی 5 هزار سال قبل از میلاد شکل می گیرد و صورت بندی مشخصی از همان دوره می توانیم برای آن قائل شویم اما از نگارش اولین متن دراماتیک فارسی تنها حدود 150 سال می گذرد که آن به همت یک شخص ترک زبان انجام می شود.
وی یادآور شد: در طول این سال ها اگر هنر شیراز را کنار بگذاریم که در چند دوره برگزار شد و تجربه های تئاتر بسیار ارزنده در آن شکل گرفت، تئاتر به این شکل مختص شهر تهران بوده و هست.
تعداد تماشاخانه ها اندک است اما همین تعداد محدود، در تهران فروغ پیدا می کند.
هنرمندان فعال شهرستان ها تمام تلاش خود را می کنند که روزی در یکی از سالن های تهران اجرا بگیرند و این اتفاق بسی دردناک و غم انگیز است.
مدیر کل اداره ارشاد استان قزوین گفت: نمایش شهرستان ها فقط محدود شده به بازنمایی آیین و رسوم و نشان دادن البسه مخصوص یک خطه از خاک ایران.
آیین و مراسم هرچند سرچشمه تئاتر است اما دیگر زمان آن رسیده است که برخورد دیگری با این آیین ها و رسوم داشته باشیم، اگر آنها را به روی صحنه می بریم قواعد بازنمایی تئاتر را رعایت کنیم و به آن جنبه های هنری و خلاقانه بیافزاییم که صد البته در شهرستان ها روبه تکامل و پیشرفت است.
وی با اشاره به اینکه تئاتر ایران از روحوضی و نمایش خنده آور گرفته تا تعزیه ریشه عمیقی در سنت ما ایرانیان دارد، بیان کرد: سال هاست که تعزیه در فرهنگ نمایشی ما حضور پررنگی دارد که البته آن هم دیگر رنگ و بوی سابق را ندارد ولی در گوشه و کنار ایران هنوز فعالیت می کند که ریشه سنت و آیین ها هنوز در آن دیده می شود و عده ای بر طبل این سنت می کوبند و کوچکترین حرکتی به سمت جلو برنمی تابند و عده ای نیز سعی در تخریب تعزیه دارند که آن هم تلاشی مذبوحانه است.
احمدی با بررسی بخشی از تاریخ تئاتر ایران اذعان کرد: می دانیم که در با تأسیس دارالفنون و ایجاد سالن های نمایشی آن در عصر ناصری، گروه های نمایشی خارجی تنها با حفظ کردن نمایشنامه ها آن ها را به روی صحنه می بردند.
این اجراها بیشتر روخوانی ساده ای از نمایش ها بود و دیگر خلاقیتی از نظر کارگردانی در آن به چشم نمی خورد.
چندی بعد گروه های سنتی ایران مانند دسته اسماعیل بزاز در دارالفنون به اجرای برنامه پرداختند و تفاوت کار این گروه با گروه های قبلی در شکل و فرم اجرا بود، به این ترتیب شیوه های جدید نمایش به تدریج روی کار آمد.
وی افزود: تفکر غالب نویسنده در گذشته اجرای درست متن نمایش بود، هیچ کارگردانی نگاه تازه ای نه به آثاری که از زبان های دیگر ترجمه شده بود داشت و نه حتی سعی می کرد در جست و جوی شکل نوینی باشد.
این نوع مواجهه با متن نسبت به آثار نویسندگان ایرانی مانند شهرزاد و نویسندگان مختلفی که در آن دوره نمایش نامه می نوشتند در آثار صادق هدایت، محمد حجازی و دیگران وجود داشت.
مدیر کل اداره ارشاد استان قزوین در رابطه با ارتباط آکادمیک تئاتر با دانشگاه تأکید کرد و گفت : شکل دیگری از تئاتر که با نگاه علمی و بر پایه دانش و آگاهی از تئاتر جهان کار می شود را جزو رئوس برنامه ها قرار داد، مانند اجرای حمید سمندریان از کرگدن، ملاقات بانوی سالخورده و مرغ دریایی و دیگر استادان رشته تئاتر تأکید بر استفاده از ادبیات نمایشی جهان بوده است.
وی با تشکر از هنرمندان و اساتید عرصه تئاتر استان قزوین رویکرد دولت تدبیر و امید را نگاه اقتصادی بر همه عرصه های هنری دانست و اظهار کرد: در استان قزوین شهرک های صنعتی البرز، لیا، کاسپین و دیگر نهاد های وابسته که به دلیل وجود تمکن مالی و محیط های کاری در زندگی شغلی و محیط های کاری خود می توانند از پتانسیل هنرمندان استفاده کنند.
در گذشته وزارت خانه اعتبارات حدود 100 تا 200 میلیون برای گروه معاونت فرهنگی و هنری اختصاص میداد که این اعتبار کافی نمی بود.
احمدی رویکرد اداره کل ارشاد را در زمینه تئاتر، برقراری تفاهم نامه هنرمندان با مدارس خواند و تصریح کرد: اعتقاد بسیاری از اهل فن بر این است که تئاتر باید از مدارس شروع شود.
مدیر کل آموزش و پرورش آقای قاسمی هم با تمام وجود اعلام آمادگی کرده که از دوره پیش دبستانی تا هر مقطعی که قابلیت پرورش در عرصه تئاتر را دارد در این زمینه همکاری نمایند.
وی از فعالان هنر تئاتر استان خواست تا برنامه ای محوری در این زمینه تهیه کرده و به دست وی برسانند تا اداره ارشاد نیز با نگاه اقتصادی این عرصه از فرهنگ و هنر را دنبال کند.
مدیر کل اداره ارشاد قزوین در پایان از برگزاری سومین دوسالانه خوشنویسی استان خبر داد و گفت: این دوسالانه امسال با شعار جهان عاری از خشونت برگزار خواهد شد.
برگزیدگان این جشنواره در پایان اختتامیه معرفی شده و از آن ها تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/8002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان