۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین دولتمردان از شیوه صف‌آرایی امیرالمومنین در برابر دشمن الگو گیرند/ در شب قدر اعمال خود را به محاسبه بکشیم
کد خبر: ۳۵۰۰۰۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۵ ساعت: ۱۵:۴۷ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی در مصاحبه با صبح قزوین:

دولتمردان از شیوه صف‌آرایی امیرالمومنین در برابر دشمن الگو گیرند/ در شب قدر اعمال خود را به محاسبه بکشیم

کارشناس مذهبی گفت: در شب قدر باید تمامی انسان‌ها اعمال خود را محاسبه کنند و بسنجند که تاکنون به چه میزان در زندگی خود تقوا پیشه کرده‌اند.

دولتمردان از شیوه صف‌آرایی امیرالمومنین در برابر دشمن الگو گیرند/ در شب قدر اعمال خود را به محاسبه بکشیم

حجت الاسلام مهدی سیاهکالی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه شب قدر فضایل بسیاری دارد، اظهار کرد: امت‌های گذشته شب قدر نداشتند چراکه این شب برای امت پیامبر است و به همین واسطه این نعمت بزرگ الهی برای امت آخرالزمان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در سوره‌های قرآن در خصوص شب قدر به موضوع (لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ) اشاره شده و این آیه به این معنی است که این شب برتر از هزار ماه است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در گذشته علما با انجام اعمال شب قدر می‌توانستند راه‌هایی را که سال‌ها زمان برای رسیدن به آن نیاز است را به راحتی در شب‌های قدر به آن دسترسی پیدا کنند.

سیاهکلی ابراز کرد: ما در این شب‌ها باید فضایل را درک کنیم چراکه در شب قدر رحمت خدا بسیار است و امت پیامبر به وسیله شب قدر مورد رحمت بیشتری قرار می گیرند و همچنین فرشتگان الهی در این شب به سمت زمین حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: آیه (إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ) یعنی قرآن را در شب قدر نازل کردیم بنابراین عظمت این شب را باید قدر بدانیم تا به مراتب و درجات عالی که از سوی خداوند برای ما در نظر گرفته شده است، دست پیدا کنیم.

امت پیامبر به وسیله شب قدر مورد رحمت بیشتری قرار می گیرند

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی انسان تفکر است، گفت: یکی از اعمالی که برای شب قدر به انجام آن بسیار تاکید شده نیز تفکر است که انسان‌ها باید در این شب‌ها با خدا خلوت کنند تا اعمال خود را محاسبه کرده و ببینید تا چه مقدار در راستای نزدیکی به خدا قدم برداشته‌اند.

سیاهکالی عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم به آیه (وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ) با معنی عاقبت با اهل تقوا است اشاره کرده است پس ما باید در این شب‌ها محاسبه کنیم که در زندگی خود چقدر اهل تقوا هستیم.

وی با بیان اینکه برخی فضایل فقط مختص امیرالمومنین است، تاکید کرد: ولادت و شهادت امیرالمومنین در مسجد بود و به جز حضرت علی(ع) فرد دیگری این فضایل را دارا نبود و حتی حضرت مسیح زمانی که متولد شد به حضرت مریم دستور دادند از کلیسا و مکان مقدس خارج شود اما برای متولد شدن امیرالمومنین در خانه کعبه گشوده شد.

این کارشناس مذهبی اذعان کرد: شهادت امیرالمومنین در مسجد و نزدیک‌ترین حالت انسان به خدا یعنی سجده اتفاق افتاد و این موضوع یکی از فضایل منحصر به فرد حضرت علی(ع) است.

سیاهکالی تصریح کرد: امیرالمومنین در جبهه‌های جنگ با روحیه از خودگذشتگی عمل می‌کردند و در مواجهه با یتیم از اعماق وجود اشک می‌ریختند چراکه لطافت روح بسیاری داشتند و هرگاه فردی با مشکل مواجه می‌شد نیز از این امام درخواست کمک می‌کرد.

مطالعه درباره سبک زندگی علوی مورد غفلت است

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در همه جهت دارای کمالات بسیاری بودند و کارهای زیادی از جمله در کشاورزی و حفر چاه انجام داده‌اند که اکنون هم حجاج از آب این چاه‌ها استفاده می‌کنند.

این کارشناس مذهبی گفت: با مطالعه سیره و روش زندگی امیرالمومنین می‌توانیم از یکایک فضایل اخلاقی این حضرت آگاه شویم تا سعی کنیم این موارد را در زندگی خودمان به کار بگیریم و از این طریق سبک زندگی امیرالمومنین را در زندگی خود اجرایی کنیم.

سیاهکالی بیان کرد: متاسفانه امروز در جامعه ما این اشکال وجود دارد که در خصوص فضایل اخلاقی امامان مطالعه نمی‌کنیم و عدم آگاهی نسبت به این موارد موجب می‌شود که از سبک زندگی علوی دور شویم.

وی افزود: مسئولین باید آیه (أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم) را در ذهن خود داشته باشند چراکه ما باید بین خودمان و مسئولان این موضوع را حل کنیم که چرا برخی مسئولین نمی‌توانند همانند امیرالمومنین در صحنه جنگ آنچنان قدرتمند ظاهر شوند و در میان خودی‌ها رحم داشته باشند.

این کارشناس مذهبی در پایان تاکید کرد: متاسفانه امروزه مشاهده می‌کنیم که مسئولین آن طور که باید در مقابل دشمن صف آرایی نمی‌کنند بلکه باید اکنون از شیوه و روش امیرالمومنین به عنوان چراغ راه استفاده کنند.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان