۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین امکان تشخیص تخصصی کرونای انگلیسی در قزوین مهیا می‌شود
کد خبر: ۳۴۸۵۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۹ ساعت: ۱۰:۱ ↗ لینک کوتاه

کارشناس ارشد ویروس شناسی:

امکان تشخیص تخصصی کرونای انگلیسی در قزوین مهیا می‌شود

کارشناس ارشد ویروس شناسی گفت: آزمایشگاه مرجع دانشگاه علوم پزشکی قزوین قابلیت تشخیص واریته انگلیسی ویروس کرونا را دارد و در صورت ظنّ بالینی پزشکان متخصص در مواردی که آزمایش کرونای بیمار مثبت شده است، آزمایش تشخیص مولکولی نوع انگلیسی نیز برای بیمار درخواست می‌شود.

امکان تشخیص تخصصی کرونای انگلیسی در قزوین مهیا می‌شود

اکرم اذعانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در مورد تشخیص واریانت انگليسی کرونا ویروس اظهار کرد: تشخیص مولکولی ویروس جهش یافته جدید کرونا، مستلزم طی سه مرحله است که مرحله اول انجام آزمایش Real time PCR توسط کیت‌های مورد استفاده در آزمایشگاه‌های تشخیص مولکولی کرونا است.

وی افزود: در صورت مثبت شدن نمونه و تشخیص وجود ویروس کرونا در بدن بیمار، انجام یک آزمایش مولکولی (Real time PCR) دیگر به صورت تخصصی برای تشخیص اولیه واریانت انگلیسی لازم است.

کارشناس ارشد ویروس شناسی و مسئول بخش مولکولی آزمایشگاه مرجع دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: در مرحله دوم جهش اصلی ایجاد شده در نوع انگلیسی تشخیص داده می‌شود و اگر نمونه در این مرحله نیز مثبت شود باید در مرحله سوم کل ژنوم ویروس جدا شده از بیمار مورد آنالیز و بررسی قرار گیرد تا با مقایسه آن با واریانت انگلیسی با ضریب اطمینان کامل نوع انگلیسی تایید شود.

این کارشناس ارشد ویروس شناسی ادامه داد: در استان قزوین، تشخیص اولیه ویروس کرونا در آزمایشگاه مرجع دانشگاه و سه آزمایشگاه خصوصی دارای مجوز  قابل انجام است.

وی در پایان تصریح کرد: مرحل دوم (تشخیص جهش اصلی واریانت انگلیسی)  به صورت محدود فقط در آزمایشگاه مرجع و مرحله سوم (سکانس ژنوم ویروس) تنها در دو مرکز تحقیقاتی در استان تهران انجام می‌شود و نمونه‌های مشکوک مرحله دوم، توسط آزمایشگاه مرجع و با انجام هماهنگی‌های لازم به یکی از این دو مرکز ارسال می‌شود.

گفتنی است؛ انجام تست تشخیصی و تاییدی واریانت انگلیسی کرونا ویروس بر اساس تشخیص پزشک متخصص و طبق فرایندهای بالینی تدوین شده، صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان