۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین پرواز مرغ از سفره‌ها/ آقای روحانی این سوال را باید از شما بپرسیم/ معنی «مدیریت» چیست؟
کد خبر: ۳۴۶۳۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۵ ساعت: ۱۱:۲۳ ↗ لینک کوتاه

به بهانه ناتوانی دولت مدعی تدبیر در مدیریت بازار؛

پرواز مرغ از سفره‌ها/ آقای روحانی این سوال را باید از شما بپرسیم/ معنی «مدیریت» چیست؟

درحالی دولت در پاسخ به منتقدان با پیش کشیدن موضوع تحریم ها بیان می کند شما اصلا می دانید مدیریت یعنی چه که امروز مردم گرانی های سرسام آوری را روی دوش خود احساس می کنند و قیمت اقلامی غذایی مانند مرغ سر به فلک کشیده است.به بهانه ناتوانی دولت مدعی تدبیر در مدیریت بازار؛

پرواز مرغ از سفره‌ها/ آقای روحانی این سوال را باید از شما بپرسیم/ معنی «مدیریت» چیست؟
 
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ِروزگار مردم این روزها به سختی می گذرد و بر گرانی های سرسام آور پایانی نیست، اما همچنان دولتمردان بر مدیریت صحیح خود و اینکه آنها هستند که مدیریت درست را بلدند، تاکید می ورزند. 

این روزها وضعیت به صورتی است که شاهد کوچک تر شدن سفره مردم هستیم. دولتی که مدعی آن بود که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد می کند که مردم به ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی احتیاجی نداشته باشند حالا کار را به جایی رسانده که یارانه های کمکی به مردم می دهد.

این درحالی است که دیدگاه دولتمردان به یارانه ها به نوعی اعانه بوده، موضوعی که در نامه چندی پیش «محمد باقر نوبخت» به رئیس مجلس شورای اسلامی به آن تاکید شد. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس نوشت: «مردم ایران به جای اعانه و یارانه از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را طلب می‌ کنند.»

 بسیاری از اقلام اساسی و مصرفی مردم مثل گوشت و لبنیات کم کم از سفره مردم خارج شدند و حالا با رسیدن قیمت مرغ به ۳۵هزار تومان این کالای مصرفی هم از سفره مردم پر کشید. 

این درحالی است که کارشناسان حوزه تولید مرغ و فرآورده های آن بیان می کنند که این مسئله داخلی است و بحث عدم عرضه نهاده های دامی توسط دولت که تولید کننده را مجبور می کند به بازار آزاد رفته و با افزایش 600 درصدی کنجاله این محصول را تهیه کند تاثیر بسزایی در گرانی قیمت مرغ  داشته است. برخی از کارشناسان با یادآوری ماجرای دفن کردن جوجه های یک روزه مطرح می کنند که امروز صنعت گوشت سفید در کشورمان تاثیر این واقعه عجیب در تولید کشورمان را می بیند.

بنابراین قیمت هر کیلو مرغ در بازار متأثر از بدسلیقگی‌های مدیریتی در توزیع نهاده‌های دامی و ارز تخصیص‌یافته به آن به بیش از ۳۵ هزار تومان رسیده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد مردم در شرایط کنونی مجبور به مصرف احشای مرغ به جای خود مرغ هستند. عرضه محدود دولتی این محصول پرمصرف هم نشان می دهد صف های طویل در شرایطی که کشور محدودیت های شدید دو هفته ای کرونا طی می کند، در میادین عرضه بوجود آمده است.

تعزیرات هنوز منتظر گزارش مردمی نسبت به گرانی هاست. تعزیرات همچنان می‌گوید فروش مرغ با قیمت بیش از ۲۰۴۰۰ تخلف است و مردم از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش گرانفروشی را اطلاع دهند. این درحالی است که منتقدان مطرح می کنند نیازی به گزارش مردم نیست این سازمان بازرس‌های خود را به سطح شهر و فروشگاه بفرستد و این اصطلاح تخلف را به خوبی می تواند مشاهده کند. درواقع منتقدان مطرح می کنند که این سازمان بایستی وظیفه نظارتی خود را انجام دهد.

این درحالی است که اخیرا «حسن‌روحانی» رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به منتقدان دولت گفته است: «برخی به جای این‌که بگویند آمریکا در حق ما جنایت می‌کند می‌گویند مدیریت دولت فلان‌جور است و ... شما اصلا می‌دونید مدیریت چیه که این حرف‌ها را می‌زنید...»

اگر از بخش های مختلف گرانی ها چون از عدم نظارت صحیح بر بازار و تنظیم آن بگذریم مواردی چون صادرات های نا به جا در وقت های مقتضی باعث گرانی اقلامی چون گوجه فرنگی شده است. موضوعی که بارها در دولت روحانی تکرار شده است. جالب اینجاست که گوجه در کشور مانند فصل های سرد دیگر نایاب و گران می شود اما شاهد صادرات آن به کشورهای منطقه هستیم. هرچند که این کشورها هم این محصول را نمی پذیرند و در مرزها شاهد پس فرستادن و نابودی آن هستیم.

مدیریت اقتصادی دولت تا جایی بوده است که در بسیاری از بخش های این حوزه شاهد رکود تشدید شده و بی ثباتی هستیم. هنوز مردم این جمله رئیس جمهور را فراموش نکرده اند که وی خطاب به آنان می گفت: « مردم همه چیز را به بورس بسپارند.» بعد از همین سخنان بود که بازار بورس از رشد خود بازماند و بسیاری از سرمایه گذاران سرمایه های خود را از دست داده اند و حالا بعد از چند ماه هنوز بورس این زبان ها را جبران نکرده است. عدم نظارت صحیح بر بازار بورس و بازی حقوقی های بازار و ... در این حوزه مشهود است.

گویی پایانی بر گرانی های برخی از کالاهای مصرفی مردم مانند گوشت و لبنیات نیست و هر روزه شاهد تغییر سعودی قیمت این اقلام هستیم. مردم این روزها با رویای خانه دار شدن خداحافظی کرده اند. زمین زدن پروژه مسکن مهر که امید قشر ضعیف برای خانه دار شدن بود و واهی بودن وعده هایی چون طرح مسکن اجتماعی باعث تشدید گرانی نجومی مسکن شد‌. بررسی این روند خود نشان دهنده قصور مدیریتی در این حوزه است تا جایی که بعد از استعفای اجباری عباس آخوندی افکار عمومی خواهان محاکمه وی شدند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وی با موضوع «ترک فعل مدیریتی» شکایت کردند. 

در حوزه هایی چون پاسخگویی مسئولین به مردم هم شاهد موارد عجیب زیادی بوده ایم. از ماجرای «خودت بمال» وزیر سابق بهداشت در پاسخ به گلایه پیرمردی که از گرانی خدمات پزشکی فیزیوتراپی درد دل می کرد تا پاسخ وزیر سابق جهاد کشاورزی به مجری تلویزیون که در برابر گرانی قیمت گوشت گفت خدا رو شکر که هست، شاهد موارد قابل تاملی در پاسخ گویی بوده ایم.

به نظر می رسد که مسئولان خصوصا رئیس جمهور نسبت به گرانی کالاهای مختلف به طور مستقیم پاسخگوی مردم باشد و به جای انتقاد از منتقدین به ارائه پاسخ درباره اینکه چرا روند تولید در سال جهش تولید به جایی رسیده که با کمبود کالا و تشدید گرانی روبرو می شویم، به افکارعمومی جوابگو باشند.

رهبرانقلاب هم روز گذشته در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با توجه به امید بستن برخی مسئولان داخلی به بیگانگان برای رفع مشکلات کشور گفتند: باید بنا را بر این بگذاریم که گشایشی از خارج انجام نخواهد شد. کسانی که برخی چشم امید به آنها دارند با ما دشمنی می‌کنند، ضمن آنکه شرایط داخلی آنها به هیچ‌وجه روشن نیست و گرفتاری‌های اخیر، امکان صحبت و موضع‌گیری در مسائل بین المللی را به آنها نمی‌دهد و نمی‌توان روی حرف آنها حساب و برنامه‌ریزی کرد....به بیگانگان نمی‌توان اطمینان کرد و به امید گشایش آنها بود. اگر حرکت و عمل در دستور کار قرار گیرد و کارهایی که می تواند به نفع مردم باشد، انجام شود، یقیناً دولت دوازدهم پایان خوبی خواهد داشت.
 ‍انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان