۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین سفر شمال با سوغات کرونا/ خواب سنگین دولت و جاده‌هایی که باز ماند
کد خبر: ۳۴۵۴۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۱۳ ساعت: ۱۵:۰ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از جولان کرونا؛

سفر شمال با سوغات کرونا/ خواب سنگین دولت و جاده‌هایی که باز ماند

 بی‌توجهی دولت به اعمال محدودیت‌هایی از قبیل منع مسافرت‌های غیرضروری به استان‌ها به ویژه استان‌های گردشگری و تفریحی تا جایی است که این مسئله حتی به یک مطالبه عمومی از طرف مردم هم تبدیل شده است.

سفر شمال با سوغات کرونا/ خواب سنگین دولت و جاده‌هایی که باز ماند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اکنون هشت ماه شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و هنوز بیماری در کشور ما سیر نزولی پیدا نکرده است بلکه شدت بیشتری پیدا کرده و روزانه شاهد رکوردهای جدید فوتی‌ها و مبتلایان هستیم.

به نظر می‌رسد دیگر آن حساسیت و عکس‌العمل مناسب نسبت به بیماری و مراقبت‌ها در بین مردم وجود ندارد و نوعی ساده انگاری و عادی شدن رفتار جامعه اتفاق افتاده است؛ به طوری که علی رغم تذکرات و هشدارهای بخش بهداشت و درمان اما پروتکل‌های بهداشتی به خوبی اجرا نمی‌شود.

وقتی پروتکل‎های بهداشتی را بیان می‌کنیم چند نکته مهم که به طور مداوم هم سفارش می‌شود، مطرح است که شامل رعایت فاصله گذاری اجتماعی یک و نیم تا دو متر از یکدیگر، استفاده از ماسک در خارج از منزل و محیط‌های عمومی، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون یا محلول‌های ضدعفونی و خودداری از تردد بی‌مورد در خارج از منزل و مسافرت‌های غیرضروری است.

قطعا با رعایت همین نکات می‌توان به قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا کمک کرد که علاوه بر حفظ سلامت خود مردم نیز در کاهش حجم و فشار کاری کادر درمان کمک خواهد کرد، چراکه این پرسنل در سخت‌ترین شرایط مشغول به خدمت هستند.

از وظیفه و مسئولیت اجتماعی مردم که نقش تعیین کننده‌ای در کاهش بیماری دارد، بگذریم نیز برخی علامت سوال‌ها متوجه مسئولین و دولت است که موضوعات مربوط به کرونا را در ستاد مقابله با این بیماری، رسیدگی می‌کنند و شاید تاکنون بیش از 50 جلسه در این باره تشکیل شده است.

این را می‌پذیریم که اجرای برخی از محدودیت‌ها در جامعه بسیار حساس است و باتوجه به ارتباط تنگاتنگی که با معیشت مردم دارد نیز اجرای اینگونه طرح‌ها نیاز به توجه بالا و ظرافت خاصی دارد اما در این میان محدودیت برخی فعالیت‌های اجتماعی تاثیر چندانی در زندگی مردم نخواهد داشت.

به عنوان مثال در این مدت که کشور با این ویروس منحوس درگیر شده است؛ یکی از عوامل مهم اوج گیری بیماری به مسافرت‌ها در روزهای تعطیل برمی‌گیردد که بعد از هر بار از این مسافرت‌ها نیز با پیک جدیدی از بیماری مواجه شده‌ایم اما نکته قابل توجه این است که آیا دولت توان ایجاد محدودیت در جاده‌های کشور را ندارد؟ در حالی که نمونه‌هایی از آن را در زمان بارندگی‌های شدید شاهد بوده‌ایم که مسدود کردن جاده‌ها به راحتی اتفاق افتاده است.

قطعا با یک مدیریت درست و اعمال قوانین سختگیرانه می‌توان از حجم مسافرت‌ها کاهش داد؛ بدون شک هر محدودیتی تلخی‌هایی هم برای مردم در پی دارد اما باید دید این بهاء را در قبال چه چیزی می‌پردازیم؟ بنابراین به زحمت افتادن دستگاه‌های متولی در ایجاد محدودیت‌های جاده‌ای و مدیریت این فضا در قبال حفظ سلامت جامعه و کاهش فشار از بخش بهداشت و درمان، ارزش خواهد داشت!

اعمال محدودیت در پارک‌ها و فضای سبز که ناگزیر فاصله‌گذاری اجتماعی را برهم می‌زند و بسیاری دیگر از فعالیت‌ها که در شرایط کنونی ضرورتی برای مردم ندارد و ضربه‌ای به معیشت آن‌ها نخواهد زد، از جمله زنجیره فراموش شده در چرخه مبارزه با کرونا است.

در هر جلسه از ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا که توسط دولت برگزار می‌شود، مصوباتی به تصویب می‌رسد که در عمل خروجی خوبی از آن دیده نمی‌شود یا اینکه به طور کامل اجرا نمی‌شود و در این میان جای نظارت‌های جدی و سختگیرانه خالی است.

بی‌توجهی دولت به اعمال محدودیت‌هایی از قبیل منع مسافرت‌های غیرضروری به استان‌ها به ویژه استان‌های گردشگری و تفریحی تا جایی است که این مسئله حتی به یک مطالبه عمومی از طرف مردم هم تبدیل شده است و اکثر شهروندان این سوال را دارند که چرا دولت با در اختیار داشتن امکانات و استفاده از ظرفیت‌ دستگاه‌های متولی، در روزهای تعطیل نسبت به اعمال محدودیت در جاده‌ها اقدام نمی‌کند؟

آیا درآمد حاصل از جاده‌ها برای دولت بسیار باارزش‌تر از جان مردم است؟ یا اینکه انفعال دولت در اجرای این محدودیت‌های سختگیرانه به حد اعلاء رسیده است؟!

از طرفی اعمال محدودیت‌های ورود و خروج در استان‌ها هم منوط به تایید ستاد ملی است به طوری که جانشین ستاد مقابله با کرونای استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به اجرای طرح منع آمد و شد در پنج شهر کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه محدودیت سفرها بین استانی بوده نیز نیازمند مصوبه ستاد ملی‌ است و باید در سطح ملی در مورد آن تصمیم گیری شود.

وی افزود: در اولین مرحله اجرای این طرح، پنج مرکز استان مشمول این طرح شد که شامل تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه است که قزوین مشمول منع و محدودیت عبور و مرور در مرحله اول نبوده است.

منوچهر حبیبی تصریح کرد: در شرایط کنونی تأکید کردیم به همه دستگاه‌های اداری و اجرایی که از اختصاص مهمانسراهای خود به مهمانان به جد خودداری کند؛ ضمن اینکه هم اکنون مهمان‌پذیرها و هتل‌ها و مهمانسراهای استان با حداقل ظرفیت فعالیت کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: پیشنهاد ما این است که چنانچه شیب شیوع کرونا در استان بعد از اعمال محدودیت‌ها نزولی نشود، استان قزوین بتواند در مرحله بعد مشمول طرح منع عبور و مرور شود.

استان قزوین جزو استان‌هایی با شرایط فوق قرمز و بحرانی در بحث شیوع ویروس کرونا است به طوری که از ابتدای شیوع تاکنون 709 مورد فوتی و هزار و 894 مورد بستری در استان اتفاق افتاده و اکنون میزان بستری‌ها در سطح بیمارستان‌های استان 367 نفر است و 90 نفر از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند؛ همچنین طی شبانه‌روز گذشته پنج بیمار در اثر ابتلا به این بیماری جان باختند.

همچنین تا کنون استان قزوین یک شهید مدافع سلامت در عرصه خدمت به بیماران کرونایی را تقدیم کرده است؛ طبق آخرین هشدار دکتر نامدار رئیس علوم پزشکی قزوین، اگر روند بیماری اینگونه پیش رود دیگر بیمارستان‌های استان ظرفیتی برای پذیرش بیماران کرونایی ندارد و به ناچار باید به سایر استان‌ها منتقل شوند.

با توصیف چنین وضعیتی از استان قزوین که کوریدور عبور و مرور حدود 13 استان است نیز آیا نباید مشمول محدودیت‌های جاده‌ای می‌شد؟ در حالی که این استان در مسیر اتصال استان‌های شمالی و مقصد گردشگری است.

اما نظر نمایندگان مجلس در ارزیابی عملکرد دولت در بحث مقابله با ویروس کرونا و اجرای مصوبات ستاد هم قابل توجه است.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به لزوم انجام اقدامات سختگیرانه برای کنترل بیماری کرونا اظهار کرد: متاسفانه مدیریت ستاد مقابله با کرونا به خوبی انجام نمی‌شود؛ عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا به سمت وزارت بهداشت معطوف شده و این امر بار سنگینی را برای این وزارتخانه رقم زده و موجب شده است تا در حوزۀ مقابله با کرونا به صورت تک بعدی عمل کنیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: ما نیازمند ابتکارات جدید هستیم؛ به نظر می‌رسد تصمیمات ناگهانی و بی توجهی به نظرات کارشناسی توسط دولت، همچنین عدم اهتمام جدی به نظارت میدانی توسط رئیس جمهور از سیاست‌های نادرست این دولت است.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های دولت علمی و مبتنی بر پروتکل‌ها نیست و رئیس جمهور حرف شنوی چندانی از نهادها و ستادهای کرونا ندارد و این امر موجب شده تا در مبارزه با کرونا و مدیریت اجرایی کشور، شاهد نابسامانی باشیم.

این مقام مسئول گفت: مطالبه جدی ما از دولت این است که کنترل و مدیریت فعالیت‌های اجتماعی در شرایط کرونایی موجود را با جدیت دنبال کند، دولت باید بازوهای نظارتی خود را تقویت کند.

محمدبیگی تصریح کرد: از رئیس جمهور درخواست داریم که اهتمام ویژه‌ای نسبت به موضوع کرونا داشته باشند؛ ما بارها خواستار حضور دو نمایندۀ مجلس در ستاد کرونا بودیم اما از سوی دولت و توسط این ستاد، همتی برای این اتفاق دیده نمی‌شود. امید است هر چه زودتر شاهد حضور نمایندگان مجلس در ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم.

به گزارش صبح قزوین؛ امیدواریم که دولت با به کارگیری سیاست‌های درست و ورود عملیاتی و میدانی مسئولین در عرصه مقابله با کرونا شاهد کاهش این بیماری در کشور باشیم تا از این بیشتر به لحاظ جانی و مالی دچار خسارات جبران ناپذیر نشویم.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان