۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین وزیر ارتباطات اعتقادی به ایجاد شبکه ملی اطلاعات ندارد/ موضوع "اباحه‌گری" خطری جدی برای کاربران فضای مجازیست
کد خبر: ۳۴۴۴۳۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۶ ساعت: ۱۰:۱۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس حوزه رسانه:

وزیر ارتباطات اعتقادی به ایجاد شبکه ملی اطلاعات ندارد/ موضوع "اباحه‌گری" خطری جدی برای کاربران فضای مجازیست

کارشناس حوزه رسانه گفت: به نظر می‌آید که اساسا و به ویژه در دولت فعلی، وزیر ارتباطات هیچ اعتقادی به ایجاد چنین زیر ساخت و شبکه ملی اطلاعات ندارد.

وزیر ارتباطات اعتقادی به ایجاد شبکه ملی اطلاعات ندارد/ موضوع "اباحه‌گری" خطری جدی برای کاربران فضای مجازیست

جابر خرم نیا در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ درباره اهمیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره ایجاد شبکه ملی اطلاعات دغدغه اکنون نیست و مدت‌ها است که این موضوع را بیان کرده‌اند.

وی افزود: چند ضعف جدی در تحقق ایجاد شبکه ملی اطلاعات وجود دارد؛ اول اینکه دولت‌ها ایجاد مرکز ملی فضای مجازی یا همان شورای عالی مجازی را تا به حال جدی نگرفته‌اند و به صورت مهم به این موضوع نپرداخته‌اند.

مدیر مسئول خبرگزاری فارس استان قزوین گفت: معمولا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر شبکه‌هایی که باید به مسئله ایجاد شبکه ملی اطلاعات بپردازند، کارهای خود را در این زمینه به درستی انجام نداده‌اند.

خرم نیا تاکید کرد: به نظر می‌آید که اساسا و به ویژه در دولت فعلی، وزیر ارتباطات هیچ اعتقادی به ایجاد چنین زیر ساخت و شبکه ملی اطلاعات ندارد.

شبکه ملی اطلاعات از آسیب‌های امنیتی پیشگیری می‌کند

این مقام مسئول تصریح کرد: در فضای مجازی سه رکن اساسی وجود دارد که بخش اول زیر ساخت‌ها، بخش دوم پلت فرم‌ها و ابزارها و بخش سوم محتوا را شامل می شود.

وی اضافه کرد: در بحث شبکه ملی اطلاعات ما به زیر ساخت احتیاج داریم یعنی اینکه باید فضایی فراهم شود و قوانینی بر این مبنا داشته باشیم که پلت فرم‌های مورد اقبال در کشور ما بتوانند در داخل کشور مستقر شوند.

کارشناس حوزه رسانه بیان کرد: باید فضای گسترده و بدون آسیبی فراهم شود تا شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی بدون نیاز به سرورهای خارجی بتوانند فعالیت کنند.

خرم نیا ابراز کرد: تامین زیر ساخت‌های ذکر شده در یک بستری به نام شبکه ملی اطلاعات می‌تواند اتفاق بیفتد و ایجاد شبکه ملی اطلاعات به معنای این نیست که بحث فیلترینگ و ممانعت دسترسی ایرانیان به هر محتوا و فضایی را ایجاد کرد بلکه باید به دنبال این بود که فرصت‌های تقویت ایرانیان در فضای مجازی را فراهم کرد.

این مقام مسئول اذعان کرد: ایجاد شبکه ملی اطلاعات می‌تواند از آسیب‌های امنیتی و خلا‌هایی که ممکن است به اقتصاد و معیشت مردم آسیب بزند جلوگیری کند.

بخشی از معیشت مردم تحت تاثیر فضای مجازی است

وی درباره فعالیت‌های دولت در زمینه ایجاد شبکه ملی اطلاعات افزود: به معنای واقعی تاکنون دولت هیچ قدمی برای تحقق ایجاد شبکه ملی اطلاعات برنداشته است؛ درحالی که از دولت انتظار می‌رفت که برای تحقق این موضوع چاره‌ای بیندیشد.

خرم نیا بیان کرد: دولت می‌تواند از طریق دانشگاه‌ها و مدارس که بخش عظیمی از آموزش را در دست دارند برای فرهنگ سازی ایجاد شبکه ملی شروع و آموزش سواد فضای مجازی را به طور جدی دنبال کند.

این مقام مسئول عنوان کرد: فضای مجازی دارای آسیب‌ها و فرصت‌هاست و صرفا نباید فریاد بزنیم که تماما می‌تواند باعث ایجاد آسیب شود اما در حالت کلی یکی از مسائلی که در فضای مجازی جزو آسیب اول به شمار می‌رود آسیب فکر و اندیشه است.

وی با بیان اینکه خطر جدی که در فضای مجازی وجود دارد خطر اباحه‌گری است، اضافه کرد: مردم به دلیل اینکه شناختی با تکنیک‌های اقناعی ندارند به سادگی اسیر هر آسیبی در فضای مجازی می‌شوند و ذهنیت آن‌ها به طوری تغییر می‌کند که ممکن است مسائل غیرواقعی را باور کنند.

مدیر مسئول خبرگزاری فارس استان قزوین در پایان تاکید کرد: یکی دیگر از خطرهای فضای مجازی خطر تغییر سبک زندگی مردم ایران است که اکنون تقریبا فضای مجازی باعث شده که ذائقه و سبک زندگی افراد بسیاری به سمت موضوعاتی که ربطی به سبک زندگی آن‌ها ندارد، برود.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان