۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین پیشینه‌‌ی ورزش زورخانه‌ای قزوین مربوط به ٦٠٠ سال پيش است/ مسئولان این ورزش سنتی را به مدارس بیاورند
کد خبر: ۳۴۳۶۳۹ نویسنده: امیرخسته‌وند تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۳۰ ساعت: ۸:۱۶ ↗ لینک کوتاه

سرپرست هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان:

پیشینه‌‌ی ورزش زورخانه‌ای قزوین مربوط به ٦٠٠ سال پيش است/ مسئولان این ورزش سنتی را به مدارس بیاورند

سرپرست هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان قزوین گفت: پیشینه‌‌ی ورزش زورخانه‌ای در استان با توجه به اسناد و به گفته صاحب كسوتان قديمی مربوط به ٦٠٠ سال پيش است.

پیشینه‌‌ی ورزش زورخانه‌ای قزوین مربوط به ٦٠٠ سال پيش است/ مسئولان این ورزش سنتی را به مدارس بیاورند

امیرخسته‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی صبح‌ قزوین؛ اظهار کرد: از ١٨ سالگی وارد اين رشته شده و حدود ٣٦ سالی است که در زورخانه مشغول فعاليت هستم همچنین در سال‌های اخیر مربيگری تيم نونهالان و نوجوانان استان را بر عهده گرفتم.

وی اضافه کرد: رشته تخصصی من هندبال بود و زمانی كه برای ورزش به زمين هندبال می‌رفتم صدای ضرب زورخانه را می‌شنیدم. صدای ضرب من را تحت تاثیر قرار داد و این علاقه و کنجکاوی من بود که اسباب فعالیت من در این رشته را فراهم کرد.

سرپرست هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان با اشاره به فضای حاکم در زورخانه اذعان کرد: فضای زورخانه به دليل معنويت و ذکر نام انبيا، فضایی مقدس محسوب می‌شود و می‌توان آن را اصطلاحا مسجد دوم نام‌گذاری کرد.

وی گفت: به این دلیل زورخانه را می‌توان مسجد دوم خواند که اكثر افرادی كه درون گود ورزش می‌کنند اگر نيت و خواسته‌ای را با خلوص نيت از خداوند درخواست کنند می‌توانم به صراحت بگویم که با کمک مولای متقیان به خواسته‌های خود می‌رسند.

این مقام مسئول ابراز کرد: تفاوت ورزش زورخانه با ديگر ورزش‌ها ذكر دائمی صلوات، ثنا، ستايش پرودگار و مولاي متقيان، آموختن و بالا بردن دانش خود، از زندگی و منش اهل بيت در این ورزش است.

وی بیان کرد: اكثر افراد زورخانه افرادی مومن، نمازخوان، با تقوا و تلاشگر هستند تا بتوانند مشكلی از مشكلات مردم را برطرف كنند.

خسته‌وند تصریح کرد: پیشینه‌‌ی ورزش زورخانه‌ای در استان با توجه به اسناد، گودهای زورخانه‌ای كه در غرب وجود دارد و به گفته صاحب كسوتان قديمی مربوط به ٦٠٠ سال پيش است.

وی تاکید کرد: يكی از قديمی‌ترين زورخانه‌های سطح شهر در منطقه درب كوشك قرار داشت. اسم زورخانه در قديم به اين دليل كه هميشه درب آن به روی ميهمان‌ها باز بود و از ميهمانان پذيرايي مي‌شد زوارخانه نامیده می‌شد.

گرایش جوانان به ورزش زورخانه‌ای بیشتر شده است

این مقام مسئول ابراز کرد: قافله سالارهايی كه كاروان را هدايت می‌كردند همان پهلوانان و ورزشكاران بودند كه به جهت سلب خستگی برنامه‌هايی همچون زورآزمايی و ورزش انجام می‌دادند كه به مرور زمان نام این مکان‌ها به زورخانه تغییر كرد.

وی اضافه کرد: در استان قزوين ورزش زورخانه‌ای با قدمت بالا به‌صورت محلی برگزار می‌شد به گونه‌ای که افراد هر محله در زورخانه‌های محله‌ی خود ورزش می‌كردند که از جمله‌ی این محله‌ها می‌توان به راه ری، كوشك و ديمج اشاره كرد.

سرپرست هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان تاکید کرد: پیشینه‌ی ورزش زورخانه‌ای در کشور ایران به پوریای ولی ختم می‌شود زیرا این پهلوان با توجه به قدرتی كه داشت و تمامی رقيبان خود را شكست داده بود اما شكست خود را می‌پذیرد و با پذیرش این شکست سمبلی از پهلوانی، منش و رفتار نیک در جامعه باب شده و همچنان بعداز گذشت ۵۰۰ سال نام وی به نیکی و مردانگی یاد می‌شود که این به معنای آموزش منش پهلوانی در گود است.

وی ضمن اشاره به قواعد زورخانه گفت: درب کوتاه زورخانه از دیگر قواعد مهم فرهنگ ادب زورخانه است زیرا پهلوانان كه قاعدتا افرادی تنومند و درشت هيكل هستند با تواضع وارد اين مكان شوند و به دليل وجود افراد زياد در اين مكان فردی كه وارد زورخانه مي‌شود با آن تواضع و سر به پايين آوردن به تمامی افراد سلام می‌كرد.

این مقام مسئول بیان کرد مرشد زورخانه با توجه به كسوت فردی كه وارد زورخانه می‌شد به او امتياز می‌داد به طوری که تمامی افراد متوجه شوند كه فرد وارد شده با چه شرايطی و چه كسوتی وارد شده است.

وی گفت: وارد شدن در گود مختص به سادات و بزرگتر‌های جمع بود و افرادی كه تازه وارد جمع بودند پايين‌تر قرار می‌گرفتند. حركات چرخش و كباده از كوچكترها شروع و با بزرگترها خاتمه می‌یابد.

این ورزشکار قزوینی اضافه کرد: در بین بزرگتر‌ها یک نفر در جایگاه گود میاندار و تصمیم‌گیرنده است و کوچک‌ترها بدون حرف مطیع امر بزرگتر‌ها قرار می‌گیرند.

خسته‌وند با اشاره به وضعیت ورزش زورخانه‌ای استان عنوان کرد: طی چند سال گذشته روند ورزش زورخانه‌ای استان دچار افت شده و از فدراسیون و قهرمان کشوری به دور افتاده بود اما با همکاری عوامل مربوطه حدود دوسالی است که ما موفق به دریافت ۲۳ مدال کشوری شده و از رتبه‌ی ۲۸ به ۱۳ رسیدیم.

انجام گلریزان‌ برای کمک به افراد بی‌بضاعت و آسیب دیده 

وی گفت: با روند پیشرفت ورزش زورخانه‌ای و جذب نیروی جوان در این عرصه ما موفق شدیم در خصوص کشتی پهلوانی نیز فعالیت‌های آموزشی انجام دهیم از سوی دیگر گرایش جوانان و اقشار متفکر جامعه طی سال‌های اخیر به ورزش زورخانه‌ای بیشتر شده که این امر بیش از پیش اسباب رونق این رشته‌ را فراهم می‌کند.

این پهلوان زورخانه‌ای بیان کرد: طبق سخنان مقام معظم رهبری وظیفه‌ی ما در قبال این ورزش باستانی حفظ پیشینه‌ی ورزش زورخانه‌ای، ایجاد ترفندهای نوین در این ورزش و ارسال آن به سراسر جهان است.

سرپرست هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان ضمن اشاره به پیشینه‌ی گلریزان عنوان کرد: پیشینه‌ی گلریزان زورخانه‌ای به دوره‌ی پهلوان احمد در همدان باز می‌گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: در آن زمان مردم طی سال روزهای مشخصي گردهم آمده و خانم‌ها در باجه‌ی بالای گود حاضر می‌شدند و سکه‌های اشرفی و گل‌ را از داخل باجه به داخل گود می‌ریختند که البته این کار را برای منش و جوانمردی پهلوان انجام می‌دادند.

وی اضافه کرد: پهلوان بعد از گلریزان متوجه می‌شود که اموال یکی از تاجران به غارت رفته در آن روز پهلوان به گود می‌رود و از مردم می‌خواهد اموال خود را به فرد نیازمند بدهند. مردم نیز در گلریزان شرکت می‌کنند و هزینه‌ها با رعایت کرامات به دست تاجر می‌رسد و از آن روز این مسئله باب می‌شود.

مربی ورزش زورخانه‌ای نوجوانان قزوین ابراز کرد: با توجه به گذشت سال‌های متوالی از آن روز، در طی سال با گلریزان‌های انجام شده به افرادبی‌بضاعت، نیازمند و افراد آسیب دیده از جمله سیل و زلزله‌زدگان کمک‌های لازم انجام می‌شود.

وی گفت: باتوجه به این که گود زورخانه محلی برای اخلاص و جوانمردی است و ورزش زورخانه‌ای جزو ورزش‌های باستانی ما محسوب می‌شود لازم است مسئولین با ابلاغ بودجه‌ی کافی و حمایت از این ورزش اجازه دهند این ورزش سنتی به داخل مدارس ما راه پیدا کند.

خسته‌وند با اشاره به خاطرات مربی‌گری خود تصریح می‌کند: ارتباط نزدیک ما با نونهالان و نوجوانان درخصوص ورزش زورخانه‌ای به قدری عمیق و حائز اهمیت است که تمام شاگردانم را همانند فرزندانم دوست دارم.

وی در پایان گفت: اگر مشکلی برای شاگردهايم پیش بیاید و یا اگر بنا باشد آنها در مسابقات حاضر شوند به دور از نگاه استادانه با نگاه پدرانه با آنها برخورد می‌کنم.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان