۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین محدودکردن یارانه موالید خیانت به نسل آینده است/ چندسال بعد با پدیده سالمندی روبرو می‌شویم
کد خبر: ۳۴۲۷۵۲ نویسنده: دکتر فاطمه محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۳/۱۹ ساعت: ۸:۸ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم قزوین در مجلس:

محدودکردن یارانه موالید خیانت به نسل آینده است/ چندسال بعد با پدیده سالمندی روبرو می‌شویم

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس گفت: در رابطه با رشد جمعیت اگر طبق روال فعلی پیش رفته و به ازای هر خانواده بین ۱/۶ تا ۱/۸ فرزند داشته باشیم که زیر ضریب جانشینی است، در آینده نه چندان دور پدیده سالمندی را با شدت بالا تجربه می‌کنیم.

محدودکردن یارانه موالید خیانت به نسل آینده است/ چندسال بعد با پدیده سالمندی روبرو می‌شویم

دکتر فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به ضرورت اتخاذ سیاست‌های جمعیتی اظهار کرد: حمایت از فرزندآوری سیاستی است که بسیاری از کشورهای دنیا پس از دوره گذار جمعیتی آن را مورد توجه ویژه قرار داده‌اند زیرا این موضوع به کاهش شدید رشد جمعیت و ایجاد پدیده سالمندی منجر می‌شود.

وی ابراز کرد: ما اکنون در حالت پنجره جمعیتی قرار داریم، به این معنا که تعداد بانوان بارورمتاهلی که در سن 15 تا 45 بوده و بالقوه دارای توان فرزندآوری هستند در رنج بالایی قراردارد، درصورت استفاده از این فرصت و به دنیا آوردن حداقل سه فرزند توسط بانوان در سن باروری شاهد عبور از پدیده کاهش رشد جمعیت بوده و در آینده پدیده سالمندی را کنترل می‌کنیم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس ادامه داد: اگر طبق روال فعلی پیش رفته و به ازای هر خانواده بین 1/6 تا 1/8 فرزند داشته باشیم که زیر ضریب جانشینی است، در آینده نه چندان دور پدیده سالمندی را با شدت بالایی تجربه می‌کنیم.

وی توضیح داد: کشور ما نمودار رشد جمعیتی متوازنی نداشته که به دلیل تجارب مختلفی از جمله دوران پیش از انقلاب، جنگ تحمیلی و سیاست‌های جمعیتی تنظیم خانواده که تحت تاثیر سازمان ملل در کشور اتفاق افتاد، حاصل شده است.

محمدبیگی تصریح کرد: درواقع به دنبال عدم برنامه جامع و مدون جمعیتی، در دوره‌هایی در کشور رشد بیشتری وجود داشته و از دهه‌های هفتاد تاکنون شاهد کاهش رشد جمعیت هستیم.

این مقام مسئول افزود: داشتن تمدن پویا و ماندگار مستلزم داشتن 2/8 فرزند به ازای هر خانواده است، براساس ضریب جانشینی جمعیت هر پدر و مادر باید حداقل خود را جایگزین کنند، علاوه بر این مورد با درنظر گرفتن مرگ و میر نوزادان و سقط جنین باید برای هر زن و شوهر 2/1 فرزند وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: اکنون نه تنها روند فرزندآوری، پدر و مادرهای نسل بعدی را جایگزین نمی‌کند، بلکه این میزان را کاهش می‌دهد.

نماینده مردم قزوین در مجلس عنوان کرد: این خطر در درازمدت اضمحلال جمعیتی و کاهش شدید جمعیت، ایجاد پدیده سالمندی، افزایش بار بیماری و بیماری‌های غیرواگیر و رشد آمار سرطان در آینده، کاهش نیروی کار و کاهش رشد علم و فناوری و ایجاد مشکل امنیتی برای کشورها را رقم می‌زند.

کاهش جمعیت از عوامل ورشکستگی اقتصادی کشورها است

محمدبیگی ادامه داد: نجات کشور و تجربه ایران جوان مد نظر ما است، اکنون می‌توان از فرصت پنجره جمعیتی بهره برد، در بسیاری از کشورها از این مورد در راستای رشد و توسعه اقتصاد، فرهنگ، علم و فناوری استفاده می‌شود که کره نمونه‌ای از این کشورها است.

وی بیان کرد: با افزایش جمعیت می‌توان به رشد آی کیوی کشور، نیروی جمعیت کار، رشد جمعیت متقاضی کالا و خدمات و رونق بازار کسب و کار دست یافت، درواقع یکی از دلایل ورشکستی اقتصادی بسیاری از کشورها در سه دهه اخیر با کاهش جمعیت در ارتباط بوده و این موضوع در علم اقتصاد نیز ثابت شده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس ادامه داد: می‌توان گفت جمعیت عامل تقاضا و کسب و کار بوده و اگر جمعیتی نباشد تقاضا و کسب و کار رونق ندارد، از این رو کشورهای دنیا سیاست جمعیتی خوبی را برای افزایش جمعیت تصویب می‌کنند، اما متاسفانه در کشور شاهد اقدامات و مصوبات غیرکارشناسی و غیر علمی در زمینه موالید هستیم.

وی با اشاره به تصمیم دولت درباره یارانه فرزندان تازه متولد شده گفت: براساس تصویب دولت طی هفته گذشته یارانه موالید جدید درصورت موافقت وزارت تعاون پرداخت می‌شود و درصورت عدم تامین منابع یارانه‌ای پرداخت نمی‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: محدود کردن یارانه موالید به معنای مقابله با جمعیت و خیانت به نسل آینده ایرانی و بی عدالتی در برخورداری از یارانه برای نوزادی است که به ما، پدر و مادر و این مملکت چشم امید دارد و بنابراین کاهش یارانه موالید هیچ توجیهی ندارد.

وی در ادامه گفت: فرزندآوری در اسلام و بسیاری از فرهنگ‌ها ارزش و نشان بالندگی، رشد و نشاط است، در جامعه بدون فرزند تحرک، شادی و رشد وجود ندارد.

محمدبیگی در پایان بیان کرد: به طور قطع فرزندآوری در مقابل عوارضی که برخی از سیاست گذاران اجرایی کشور عنوان می‌کنند دارای فواید بالایی است و نمایندگان مجلس ایده‌های خوبی برای رشد جمعیت دارند که بزودی در مجلس ارائه خواهد شد.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان