۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین تشکیل قرارگاه جهاد علمی و فناوری و علم بومی ضروری است/ نیازمند تغییرات اساسی در تولید علم هستیم
کد خبر: ۳۴۰۰۱۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ ساعت: ۱۳:۲۰ ↗ لینک کوتاه

فرمانده قرارگاه علم و فناوری سپاه پاسداران:

تشکیل قرارگاه جهاد علمی و فناوری و علم بومی ضروری است/ نیازمند تغییرات اساسی در تولید علم هستیم

فرمانده قرارگاه علم و فناوری سپاه پاسداران گفت: تشکیل قرارگاه جهاد علمی و فناوری در کشور برای ایجاد علم بومی ضرورت دارد و باید دانست یکی از عوامل عدم موفقیت ما استفاده از علوم بر مبنای غربی برای حل مشکلات داخلی است.

تشکیل قرارگاه جهاد علمی و فناوری و علم بومی ضروری است/ نیازمند تغییرات اساسی در تولید علم هستیم

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ حسین قدیانی در جشنواره جهادگران علم و فناوری که امروز(چهارشنبه) با حضور مخترعین، مبتکرین و مقامات علمی استان در پارک علم و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: در ایام مبارک دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و خدا را شاکریم که رحمت الهی شامل حال ما شده و در زمانی زندگی می‌کنیم که با انقلاب اسلامی و حرکت تمدنی اسلام و نقطه عطف تاریخی قرار داریم.

فرمانده قرارگاه علم و فناوری سپاه پاسداران ابراز کرد: انقلاب‌ها پس از انقلاب یا به غرب و یا به شرق وابسته می‌شدند؛ اما انقلاب اسلامی براساس هویت و شعار نه شرقی و نه غربی شکل گرفت و در اوج اتفاقات ما تقریبا هیچ حزب سیاسی فعالی در کشور نداشتیم چراکه رژیم پهلوی همه آن‌ها را از بین برده بود.

وی افزود: انقلاب، انقلابیون را آزاد کرد و نگاه امت و امامی و برانگیختگی بر آن حاکم است و همه مردم علیه رژیم پهلوی قیام کردند، در شهادت سردار سلیمانی نیز صرف نظر از نوع نگاه‌ها و باورها یک برانگیختگی ایجاد شد که در تاریخ بی سابقه و امری کاملا دلی است.

این مقام مسئول عنوان کرد: شاید برای کشور ما شهادت سردار سلیمانی بر مبنای تامین امنیت مطرح شود؛ اما از آنجایی که تمام مردم در نقاط مختلف جهان برانگیخته شدند نشانگر این امر است که این تاثیرگذاری دلی و از جنس امام حسینی است.

وی درباره ویژگی‌های انقلاب اسلامی اذعان کرد: انقلاب اسلامی تمدن ساز بود و دارای چهار مؤلفه امت، حکومت، سرزمین و فرهنگ بود، از این رو باید بتوانیم فرهنگ اسلامی را در جامعه پیاده سازی کنیم.

قدیانی ادامه داد: برای توصیف فرهنگ اسلامی در جامعه باید از علم توصیف پدیده‌ها بهره ببریم و بر داخل تکیه کنیم و از این رو استفاده از ابزار علوم غربی برای پیاده سازی فرهنگ اسلامی در جامعه اشتباه است، چراکه مبناها متفاوت هستند.

وی عنوان کرد: در زمانی که جنگ آغاز شد به دفاع از خاک و کیان جمهوری اسلامی مشغول شدیم و در ابتدا به سرانجامی نمی‌رسیدیم؛ چراکه با مدل غیر بومی می‌جنگیدیم و پس از استفاده از مدل بومی و تغییر ادبیات و فرهنگ متناسب با کشور بود که به پیروزی رسیدیم و خدا نیز عنایت کرد.

وجود 38 هزار صنعت در کشور
فرمانده قرارگاه علم و فناوری سپاه پاسداران بیان کرد: اگر امروز در اقتصاد موفق نمی‌شویم به دلیل استفاده از مدل غیر بومی است و برای رسیدن به موفقیت لازم است بر مدل بومی تکیه داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما نیازمند تغییرات اساسی در تولید علم هستیم و باید آن را در راستای اهداف فرهنگ خود قرار دهیم، بویژه در حوزه علوم انسانی این تغییر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت موجود در کشور اذعان کرد: ما تقریبا حدود چهار میلیون دانشجو و 180 هزار عضو هیئت علمی داریم که این میزان نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

وی افزود: بیش از 38هزار صنعت در کشور وجود دارد و از نظر شتاب علمی در جهان اول هستیم، در حوزه صنعتی نیز حدود رتبه 72، در حوزه اقتصاد نیز از نظر بزرگی بازار در رتبه 23 قرار داریم که این رتبه باتوجه به سرانه بالاتر است.

پتانسیل قزوین در تبدیل شدن به الگوی کشوری 

قدیانی بیان کرد: مشکل اصلی کشور ما مدیریت دانش است، ما نه می‌دانیم چه داریم و نه می‌دانیم چه می‌خواهیم و به همین علت به موفقیت نمی‌رسیم و با اطلاع از داشته‌ها و اهداف و رابطه آن‌ها به رشد قابل توجهی می‌رسیم.

وی افزود: دولتی بودن ارتباط صنعت و دانشگاه دارای مشکلات است و باید این ارتباط، مردمی باشد نه تابع بودجه دولت و همچنین لازم است رابطه‌ای بین دولت، صنعت و بازار ایجاد شود و برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.

فرمانده قرارگاه علم و فناوری سپاه پاسداران ابراز کرد: صنعت لاستیک در کشور براساس بخار آب مبتنی است و با این حال شرکت‌های لاستیک را در استان‌هایی قرار داده‌ایم که کم آب هستند و این نمونه‌ای از مشکلات صنعت کشور و جایگذاری صنایع است.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت وظیفه برنامه ریزی را به عهده دارد و این امر تحقق نیافته است و همه به فکر نوع هزینه بودجه‌ها هستند، در حوزه مدیریت دانش و علم نیز چالش‌هایی وجود دارد.

این مقام مسئول اذعان کرد: بنا به گفته رهبر معظم انقلاب به میزانی که در حوزه نظامی داشتن قرارگاه ضرورت دارد، در حوزه علم نیز نیازمند قرارگاه هستیم و جهادگری علمی نیز مطرح می‌شود که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی در پایان گفت: مسئولین استان قزوین باید به ضرورت تشکیل قرارگاه توجه داشته باشند و استان قزوین با توجه به ظرفیت‌های موجود امکان تبدیل شدن به پایلوت و الگوی کشوری را دارد و باید این قرارگاه به تولید بومی علم توجه داشته باشد.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان