۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین اتحاد هیئتی‌ها زیر پرچم یا زهرا (س)/ پیگیری مطالبات مردمی با هماهنگی مساجد امکانپذیر است
کد خبر: ۳۳۸۱۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۷ ساعت: ۱۴:۵۰ ↗ لینک کوتاه

مسئول هیئت یا زهرا (س) ناحیه شهری مهرگان مطرح کرد

اتحاد هیئتی‌ها زیر پرچم یا زهرا (س)/ پیگیری مطالبات مردمی با هماهنگی مساجد امکانپذیر است

مسئول هیئت یا زهرا (س) ناحیه شهری مهرگان گفت: شاکلهٔ هیئت جدا از هیئت امنای مساجد نیست. وقتی قرار است برنامه‌ای برگزار شود با حضور مسئولان همهٔ مساجد جلسه‌ای برگزار شده و هر مسجد عهده‌دار کاری می‌شود.

اتحاد هیئتی‌ها زیر پرچم یا زهرا (س)/ پیگیری مطالبات مردمی با هماهنگی مساجد امکانپذیر است

محمد صفی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین دربارهٔ تأسیس هیئت یا زهرا (س) مهرگان اظهار کرد: همزمان با افتتاح مسجد نبی اکرم(ص) به عنوان اولین مسجد مهرگان، حسینیهٔ مسجد امیرالمؤمنین نیز راه‌اندازی شد و به دلیل کامل‌تر بودن مسجد نبی اکرم(ص)، بعضی از مراسم به صورت مشترک در این مسجد برگزار می‌شد.

مسئول هیئت یا زهرا (س) ناحیه شهری مهرگان اضافه کرد: پس از تکمیل مسجد امیرالمؤمنین، برگزاری مراسم مشترک مثل دعای عرفه یا عاشورا و تاسوعا ادامه داشت. تا اینکه با نظر هیئت امنا و اعضای هیئت، تصمیم به تأسیس مجمع هیئات مذهبی مساجد مهرگان گرفتیم، اساسنامه‌ای تنظیم و افرادی از هر مسجد به عنوان هیئت امنا مشخص شدند.

وی با بیان اینکه مسجد موسی‌بن جعفر (ع) نیز پس از تأسیس به این هیئت اضافه شد، تصریح کرد: قرار است با هیئت امنای هر مسجدی که در مهرگان تأسیس می‌شود، همکاری و از ظرفیت‌های مادی، معنوی و نیروی انسانی مساجد برای برگزاری باشکوه‌تر مراسم استفاده شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به برنامه‌های این هیئت گفت: 10برنامه مثل تاسوعا و عاشورا، عرفه، عید غدیر، نماز عید فطر در طی سال مشخص شد. این برنامه‌ها متمرکز است و اگر در یکی از مساجد برنامه‌ای برگزار شود مساجد دیگر برنامه‌ای ندارند.

صفی‌خانی افزود: شاکلهٔ هیئت جدا از هیئت امنای مساجد نیست. وقتی قرار است برنامه‌ای برگزار شود با حضور مسئولان همهٔ مساجد جلسه‌ای برگزار شده و هر مسجد عهده‌دار کاری می‌شود.

وی با اشاره به برکات تأسیس این هیئت، عنوان کرد: بسیاری از اتفاقات خوبی که در مهرگان افتاده و می‌افتد، مرهون همکاری مساجد و زحمات اعضای این هیئت است. دغدغه‌های ما فقط مربوط به مراسم مذهبی نیست و هرجایی که احساس نیاز و خلأ کردیم، پای کار آمدیم.

مسئول هیئت یا زهرا (س) ناحیه شهری مهرگان ادامه داد: هر جا نیاز بود مسئولین را برای بیان مطالبات دعوت کرده و پاسخ‌های آن‌ها را شنیدیم. به عنوان مثال شاید اگر هیئت نبود، برخی خیابان‌های مهرگان هنوز هم آسفالت نداشتند، رفع برخی مشکلات ساختمان‌ها و منازل مردم نیز مرهون مطالبه در این جلسات بود.

با بیان اینکه تأسیس هیئت موجب مطالبه‌گری متحد شد، ابراز کرد: قبل از آن مساجد مشکلات را جداگانه پیگیری می‌کردند، اما از زمان تأسیس این هیئت در سال 93 این پیگیری قوی‌تر انجام شد. با هماهنگی مساجد جمعیت بیش‌تری از مردم در جلسات حضور می‌یابند و مطالبهٔ جدی‌تری انجام می‌شود.

صفی‌خانی با تاکید بر اثرگذاری فعالیت‌های مساجد و هیئت در دو بعد بیرونی و درونی گفت: ورود مساجد به مسائل تربیتی، آموزشی و فرهنگی همه جانبه بوده، زیرا فضاهای فرهنگی و مذهبی مهرگان زیاد نیست و زیرساخت‌های آن فراهم نشده است.

وی افزود: گاهی حتی در موضوع مدیریت شهری نیز ورود می‌کنیم، به عنوان مثال فضاسازی شهری مناسبات مذهبی اهمیت زیادی برای ما دارد. همچنین با پیگیری هیئت سه سال پخش زنده تلویزونی از مراسم محرم مهرگان انجام شد.

این فعال فرهنگی با اشاره به تاثیرات درونی هیئت اذعان کرد کرد: در خود مساجد نوجوانان و جوانان فعالیت فرهنگی و گروه سرود دارند، اردوهای زیارتی، کلاس‌های تابستانی و دیگر برنامه‌ها نیز در تمام مساجد مهرگان برگزار می‌شود.

مسئول هیئت یا زهرا (س) با اشاره به برنامه‌های محرم و صفر هیئت عنوان کرد: در ایام محرم و صفر چند مناسبت یعنی تاسوعا و عاشورا، شام غریبان و اربعین داریم. هر مناسبت در یکی از مساجد برگزار و برنامهٔ بقیهٔ مساجد تعطیل می‌شود.

صفی‌خانی ادامه داد: شب عاشورای امسال در مسجد موسی‌بن جعفر(ع)، روز عاشورا در مسجد نبی اکرم(ع)، شام غریبان در مزار شهدا و سوم امام در مسجد امیرالمؤمنین برگزار شد. در هر مراسم نیز بیش از 2000 غذا توزیع شد.

وی در پایان گفت: در روز اربعین پیاده‌روی جاماندگان از مهرگان به سمت مزار شهدای مهرگان برگزار شد، مراسم عزاداری 28 صفر ویژهٔ بانوان نیز در مسجد نبی اکرم (ص) برگزار شد.

انتهای پیام/ 5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان