۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ذکرهای بهشتی و فضیلت آنها/ شیطان با نزول کدام آیه قرآن هراسان شد؟
کد خبر: ۳۳۷۹۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۵ ساعت: ۱۳:۲۶ ↗ لینک کوتاه

ذکرهای بهشتی و فضیلت آنها/ شیطان با نزول کدام آیه قرآن هراسان شد؟

ذکر خدای سبحان از بهترین و پاکیزه‌ترین اعمال نزد خداوند است و ما در این گزارش گزیده‌ای از ذکر‌ها و گنجینه‌های بهشتی را آورده ایم.

ذکرهای بهشتی و فضیلت آنها/ شیطان با نزول کدام آیه قرآن هراسان شد؟
 
 

به گزارش سرویس فرهنگ  وهنر صبح قزوین،ذکر خدای سبحان از بهترین و پاکیزه‌ترین اعمال نزد خدا، برترین لذت نزد دوست‌داران خدا، خوی و خصلت خوب مومنان و صالحان و نشان همنشینی با محبوب واقعی بوده و مایه شرافت و رستگاری انسان است و در آیات قرآنی و روایات اسلامی سفارش بسیار شده است.

قرآن کریم در این باره می‌فرماید: یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً... آیه۴۱ سوره احزاب؛ (ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خدا را بسیار یاد کنید.)، فَاذْکرُونِی أَذْکرْکمْ وَاشْکرُواْ لِی وَلاَ تَکفُرُونِ آیه۱۵۲ سوره بقره؛ (پس به یاد من باشید، تا به یاد شما باشم! و شکر مرا گویید و در برابر نعمتهایم، کفران نکنید.)، وَاذْکرِ اسْمَ رَبِّک وَتَبَتَّلْ إِلَیهِ تَبْتِیلًا آیه۸ سوره مزمل؛ (و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند!)

بر اساس روایتی از پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: اِعْلَمُوا اَنَّ خَیْرَ اَعْمالِکُمْ عِنْدَ مَلیکِکُمْ وَ اَزْکا‌ها وَ اَرْفَعَها فی دَرَجاتِکُمْ وَ خَیرَما طَلَعَتْ عَلَیهِ الشَّمعسُ، ذِکْرُاللهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالی فَاِنّهُ اَخْبَرَ عَنْ نَفْسِهِ فَقال اَنا جَلیسُ مِنْ ذَکَرَنی؛ بدانید که بهترین اعمال شما نزد خداوند و پاکیزه‌ترین آن‌ها و آنچه از همه بیشتر درجات شما را بالا می‌برد و بهترین چیزی که آفتاب بر آن تابیده، ذکر خدای سبحان است؛ زیرا خدای تعالی از خودش خبر داده، فرمود: من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند. (ابن فهد حلی، احمد، عدة الداعی، ص۲۳۸) همچنین امیرالمومنین (ع) فرموده اند: «ذِکْرُ اللهِ سَجِیَّةُ کُلِّ مُحْسِنٍ وَ شیمَةُ کُلِّ مُؤْمِنٍ؛ یاد خدا خصلت هر نیکوکار و خوی هر مؤمنی است (آمدی، عبدالواحد بن محمد، شرح غررالحکم، ج۱، ص۳۷۰) و امام صادق (ع) می‌فرماید:ما مِنْ شَیءٍ اِلا وَ لَهُ حَدٌّ یَنْتَهی اِلَیهِ اِلا الذِّکْرَ فَلَیسَ لَهُ حَدٌّ یَنْتَهی اِلَیه...؛ هر چیزی را حدی است که به آن منتهی می‌شود مگر ذکر که حدی ندارد که به آن پایان یابد... (کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۴۹۸)

امام علی (ع) می‌فرمایند: یاد خدا ستون ایمان است و مایه مصون ماندن از شیطان (تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ص۳۷۰)،همچنین در جایی دیگر امام علی (ع) فرموده اند:خدای عزوجل را بسیار یاد کنید که آن بهترین یاد است و انسان را از نفاق مصون می‌دارد و از آتش نگه می‌دارد... (مجلسی، محمدتقی، بحارالانوار، ج۷۷، ص۲۹۲، بیروت، دارالوفاء، ۱۴۰۳)

ذکرهای بهشتی کدامند؟

از مهم‌ترین ذکرها می‌توان به ذکر‌های الله اکبر، الحمدلله، سبحان الله و لا اله الا الله اشاره کرد که دارای ثواب و فضیلت بسیاری است.

الله اکبر؛

بر اساس روایات هر که صـد مرتبه «اللّه کـبـر» بـگـویـد، بهتر از آزاد کردن صد بنده است،

سبحان الله؛ 

هر که صد بار «سبحان الله» بگوید، بهتر از راندن صد شتر (براى قربانى کردن در حج) است.

الحمدالله؛

هر که خدا را صد بار حمد گوید، بهتر از فرستادن صد اسب با زین و لجام و سوار آن در راه خدا (براى جهاد) است.

لا اله الا الله؛ 

گفتن ذکر لا اله الله موجب خلوص و پاکی، بصیرت و بینایی گوینده می‌شود و ریشه تمام گناهان را می‌خشکاند و به جای آن نهال عمل صالح می‌کارد.

امام صادق (ع) فرمودند: کسی که از روی اخلاص (لا اله الا الله) گوید، به بهشت داخل شود و اخلاص او این است که گفتن (لا اله الا الله) او را از ارتکاب آنچه که خداوند بر او حرام نموده باز دارد. (جهاد با نفس، ح ۲۳۰)

پیامبر اسلام (ص) فرمود: دو چیز موجب دو چیز است؛ یکی مرگ با شهادت به «لا اله الا اللّه» که سبب ورود به بهشت است و دیگر، شرک که مردن با آن باعث دخول به جهنم است.

پیامبر (ص) همچنین می‌فرماید: جبرئیل گفت کاش انسان‌ها را که در محشر دو گروهند می‌دیدی؛ یک گویندگان و معتقدان به «لا إله إلّا اللّه» که با روی‌ درخشان محشور می‌شوند و ذکرشان کلمه طیبه «اللّه اکبر» است و دیگر مشرکین که با صورت‌های سیاه به محشرآمده و شیون کنان می‌گویند: ای وای بر ما، تباه شدیم و هلاک گشتیم؟! «وسائل الشیعة:۲/ ۴۵۶، باب ۳۶، حدیث ۲۶۳۸»

رسول اکرم (ص) فرمودند: بها و قیمت بهشت «لا اله الا اللّه» است. هر که صدبار بگوید «لا اله الا الله» در آن روز (قیامت) از نظر عـمل بهترین مردم است، مگر از کسی که زیادتر گفته باشد.

سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و الله اکبر؛

پیامبر اکرم (ص) فرموده است: ذکر «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و الله اکبر» را زیاد بگویید؛ چون در قیامت این اذکار با گروهی از فرشتگان و محافظ از پیش رو و پشت سر خواهند آمد و این اذکار باقیات و صالحات است.

پیامبر (ص) مى فرماید: در معراج، داخل بهشت شدم و در آنجا سرزمینى را دیدم که فرشتگان با خشت هایى از طلا و نقره بنایى را مى ساختند؛ گاهی هم دست از کار مى کشیدند. از آن‌ها پرسیدم، چرا گاهى دست از کار مى کشید؟ گفتند: هر گاه مومنى ذکر تسبیحات اربعه را مى گوید ما برایش بنایى را استوار مى کنیم و هر گاه آن‌ها از ذکر باز مى ایستند، ما هم دست از کار مى کشیم. تا اینکه آن مومن دوباره لب به تسبیح و ذکر خدا بگشاید.

تسبیحات اربعه جزو ذکرهای نماز است که ثواب و پاداش زیادى را خداوند بر این ذکر قرار داده. چه خوب است انسان در همه حال به این دعاى پر فضیلت توجه و بر آن مداومت داشته باشد (ارشاد القلوب دیلمى / ص ۸۵)

پیامبر اسلام (ص) فرموده اند: هر کس بر ذکر تسبیحات اربعه یعنى کلمات سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر مداومت داشته باشد و همواره بر زبانش بیاورد، خداوند براى هر ذکر او درختى در بهشت مى نشاند.

مردى از پیامبر (ص) پرسید: یا رسول الله! پس در بهشت درختان زیاد خواهیم داشت.

پیامبر (ص) فرمود: بلى، اما بترسید از اینکه آتشى بفرستید و آن درختان را بسوزانید!

آن آتش چیزى جز گناه و سرپیچى از فرمان خدا نیست. خداوند این اذکار نغز را در نماز قرار داده تا بدان وسیله موجب رستگارى انسان شود. (ذکر الله ص ۳۱)

آیة الکرسی؛

بر اساس روایتی از امام محمد باقر (ع) به نقل از امیر المومنین (ع)؛ هنگامی که آیة الکرسی نازل شد، رسول خدا (ص) فرمود: آیة الکرسی آیه‌ای است که از گنج عرش نازل شده و زمانی که این آیه نازل گشت، هر بتی که در جهان بود با صورت به زمین خورد. در این زمان ابلیس ترسید و به قومش گفت امشب حادثه‌ای بزرگ اتفاق افتاده است، باشید تا من عالم را بگردم و خبر بیاورم.

ابلیس عالم را گشت تا به شهر مدینه رسید. مردی را دید و از او سوال کرد: دیشب چه حادثه‌ای اتفاق افتاد. مرد گفت: رسول خدا فرمود: آیه‌ای از گنج‌های عرش نازل شده که بت‌های جهان به خاطر آن آیه همگی با صورت به زمین خوردند. ابلیس بعد از شنیدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن‌ها خبر داد.

همچنین پیامبر (ص) به امام علی (ع) فرموده است: یا علی! من سید عربم، مکه سید شهرهاست، کوه سینا سید همه کوه هاست، جبرئیل سید همه فرشتگان است، فرزندانت سید جوانان اهل بهشتند، قرآن سید همه کتاب هاست، بقره سید همه سوره‌های قرآن است و در بقره یک آیه است که آن آیه ۵۰ کلمه دارد و هر کلمه ۵۰ برکت دارد و آن آیة الکرسی است.

امام رضا (ع) هم می‌فرماید: هر کس هنگام خواب آیة الکرسی را تلاوت کند به خواست خدا به مرضی که او را فلج کند، گرفتار نمی‌شود و هر کس پس از هر نماز آن را بخواند هیچ گزنده‌ای به او آسیب و آزار نمی‌رساند (الکافی ج ۲ ص ۶۲۱)

ذکرهای هفته

ذکر روز شنبه: یا رب العالمین؛ موجب بی نیازی می‌شود.

ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام؛ موجب فتح و نصرت می‌شود.

ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات؛ موجب کثرت مال می‌شود.

ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین؛ موجب روا شدن حاجات می‌شود.

ذکر روز چهارشنبه: یا حی یا قیوم؛ موجب عزت دائمی می‌شود.

ذکر روز پنجشنبه: لا اله الا الله الملک الحق المبین؛  موجب رزق و روزی می‌شود.

ذکر روز جمعه: اللهم صل علی محمد و آل محمد؛  موجب عزیز شدن می‌شود.

انتهای پیام/1404

منبع:باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان