۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین لزوم تغییر نگاه به امر به معروف و نهی از منکر از سوی جامعه/ مهم‌ترین معروف زنده‌کردن یاد خدا در دل‌هاست
کد خبر: ۳۰۰۳۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس فرهنگی قزوین تشریح کرد

لزوم تغییر نگاه به امر به معروف و نهی از منکر از سوی جامعه/ مهم‌ترین معروف زنده‌کردن یاد خدا در دل‌هاست

حجت‌الاسلام میثم درگاهی گفت: امروزه زندگی‌ها الهی و توحیدی نیست و یاد خدا مغفول واقع شده است، وقتی زندگی توحیدی ترویج یابد خود به خود معروف احیا می‌شود و منکر از بین می‌رود.

لزوم تغییر نگاه به امر به معروف و نهی از منکر از سوی جامعه/ مهم‌ترین معروف زنده‌کردن یاد خدا در دل‌هاست

حجت‌الاسلام میثم درگاهی، کارشناس فرهنگی قزوین، در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین، با بیان اینکه امر به‌ معروف ‌و نهی ‌از منکر یکی از فرائض و فروع دین است اظهار داشت: وضعیت امر به‌ معروف ‌و نهی‌ از منکر در کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد زیرا نوع نگاه ها از سوی جامعه به این واجب الهی تغییر کرده است.

وی عمل به امر به‌ معروف ‌و نهی‌ از منکر را وظیفه‌ تمام مسلمانان دانست و افزود: مسئولین باید بستر را برای اجرای امر به‌ معروف ‌و نهی ‌از منکر توسط مردم فراهم کنند تا آنچه مطلوب اسلام است، تحقق یابد.

کارشناس فرهنگی قزوین با اشاره به اینکه تبلیغ کردن مبلغان دینی نوعی امر به معروف و نهی از منکر به شمار می‌رود اذعان داشت: حوزه علمیه و مبلغان دینی با سخنرانی و تبلیغ خود معروف و منکر را می‌شناسانند، این کار بدون همکاری سازمان‌های دیگر ابتر خواهد ماند زیرا عمل به این فریضه و فرهنگ سازی درباره آن فقط وظیفه یک قشر و سازمان خاص نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه جایگاه امر به‌ معروف ‌و نهی‌ از منکر فراموش شده است و عموم مردم انجام این امر را دخالت در کار دیگران می‌دانند و با توجیهات غیر دینی این فریضه را ترک می‌کنند و در این راستا است که این واجب الهی بر زمین مانده است.

درگاهی مهم‌ترین معروف را احیای یاد و ذکر خدا در زندگی برشمرد و گفت: امروزه زندگی‌ها الهی و توحیدی نیست و یاد خدا مغفول واقع شده است، وقتی زندگی توحیدی ترویج یابد خود به خود معروف احیا می‌شود و منکر از بین می‌رود اما انسانها با پیشرفت تکنولوژی درگیر امور دنیوی شده اند.

استاد دانشگاه پیام نور قزوین همچنین افزود: باید در باب امر به‌ معروف ‌و نهی‌ از منکر یاد خدا را در جامعه همراه کنیم همانند اوایل انقلاب اسلامی ایران که مردم منکر را ترک کردند و معروف را انجام می‌دانند چون یاد خدا در زندگی‌شان جاری بود.

وی مهم‌ترین معروف را زنده‌کردن یاد خدا در دل‌ها خواند و گفت: در میان مردم کار خیر انجام می‌شود ولی برای رضای خدا نیست و سریال‌ها و تبلیغات تلویزیون تأثیر سوء بر زندگی و دور کردن جامعه از فکر خدای متعال دارند.
بیشتر مردم را به سمت مادیات سوق می دهند و رنگ معنویت ها را کم رنگ جلوه داده اند.

کارشناس فرهنگی قزوین در ادامه تصریح کرد: دشمن 30‌سال بر روی زندگی ما کار کرده است و ما هم باید تلاش کنیم تا جامعه را به سمت دین مداری و یاد قیامت سوق دهیم و نباید مشکلات اقتصادی مانعی باشد زیرا تحریم از دیدگاه اسلام معنایی ندارد اما با سبک زندگی غلط، اقتصاد در اولویت زندگی ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه استقامت در برابر مشکلات پیروزی را به ارمغان می آورد یادآور شد: در صدر اسلام و همچنین جنگ‌‌ تحمیلی مردم در برابر استکبارمقاومت و ایستادگی  و به پیروزی دست یافتند، باید زندگی‌ها الهی شود تا بسیاری از مشکلات حل شود.

استاد دانشگاه پیام نور قزوین روش لسانی امر به‌ معروف ‌و نهی‌ از منکر را بسیار تأثیرگذار خواند و در ادامه افزود: باید همه‌ی مردم این فریضه را زنده‌ کنند و روش لسانی دو نتیجه را در پی دارد یا به نتیجه مطلوب خواهیم رسید و یا آن فضا برای فساد ناامن خواهد شد.

وی خطاب به افراد بزرگسال که حق پدری بر  افراد جامعه دارند تصریح کرد: باید در هر محله‌ای بزرگان به فواصل چند متری بایستند و با مشاهده منکرات با زبان نرم تذکر دهند؛ این امر سبب می‌شود که آن فرد پند بگیرد یا آن محیط را برای گناه ناامن ببیند و آن مکان را ترک کند در نتیجه در محیط زندگی‌ گناه اتفاق نمی‌افتد.

درگاهی در پایان با بیان اینکه رسیدن به جامعه الهی آرمانی نیست گفت: در جبهه‌ی هشت سال دفاع مقدس مشاهده شد که با همکاری و ایستادگی و همچنین استعانت از خدا می‌توان به پیروزی رسید پس لازم است در سالی که به نام فرهنگ نامگذاری شده است این فریضه الهی جدیتر گرفته شود.

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان