۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین ویدیو کلوپ های قانونمند در قزوین، به تعداد انگشتان دست/نظارت بر کلوپ ها، صِفر است
کد خبر: ۲۸۳۵۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نماینده انجمن صنفی ویدیو و رسانه قزوین اعلام کرد:

ویدیو کلوپ های قانونمند در قزوین، به تعداد انگشتان دست/نظارت بر کلوپ ها، صِفر است

نماینده انجمن صنفی رسانه قزوین گفت: وضعیت نظارت در استان قزوین صفر است چرا که نحوه نظارت ها کارشناسانه نیست. در حال حاضر فروشگاه هایی که قانونمند فعالیت می کنند به تعداد انگشتان دست هستند.

ویدیو کلوپ های قانونمند در قزوین، به تعداد انگشتان دست/نظارت بر کلوپ ها، صِفر است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، بنابر اطلاعات جمع آوری شده و گفت‌وگوهای صورت گرفته با برخی از مسئولین حوزه توزیع فیلم در شبکه خانگی و نظارت بر عملکرد فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی، آنچه در حال حاضر در ویدئو کلوپ‌ها و مراکز عرضه انواع فیلم و محصولات سمعی و بصری دیده می‌شود حکایت از فاجعه‌ای عمیق در لفافه و پوشش دارد که با بی‌نظارتی مسئولان امر در حال ضربه وارد کردن به پیکره فرهنگ استان است.
معضل کپی رایت و نظارت ضعیف دستگاه‌های مسئول بر این مسئله موجب شد تا با نماینده سروش رسانه در استان قزوین به گفت‌وگو بنشینیم و از نگاه وی این رخداد غیر فرهنگی را مورد بررسی قرار دهیم.
هادی بابایی علیایی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: مسئله کپی رایت معضل بزرگی است که محصولات فرهنگی در کشور و استان قزوین به آن دچار شده‌اند.
نماینده سروش رسانه در استان قزوین مهمترین ضرر کپی رایت را چنین دانست: اصلی‌ترین ضربه این اقدام غیر فرهنگی به خود کلوپ‌دار و صاحب فروشگاه محصولات فرهنگی است چرا که بحث رقابت در این زمینه پدید می‌آید و همین مساله سبب می‌شود تا صاحبان این فروشگاه‌ها نهایت یک یا دو سال در این شغل طاقت بیاورند.
وی تاکید کرد: اکثر ویدئو کلوپ‌های قزوین اقدام به ارائه فیلم‌های غیر فرهنگی تحت عنوان فیلم‌های زبان اصلی می‌کنند که این اقدام سبب رکود فیلم‌های ایرانی در بازار شده است.
بابایی تصریح کرد: ارائه فیلم در فلش و یا دی وی دی بیشتر از طریق دانلود فیلم از اینترت با حجم پایین و بی‌کیفیت انجام می‌شود.
همین مساله سبب ارزانی و حتی قرار گرفتن چند فیلم در یک فلش و یا دی وی دی می‌شود.
 نظارت در قزوین صفر است! این مسئول ادامه داد: وضعیت نظارت در استان قزوین صفر است چرا که نحوه نظارت‌ها کارشناسانه نیست.
 در حال حاضر فروشگاه‌هایی که قانونمند فعالیت می‌کنند به تعداد انگشتان دست هستند.
80956042-5322110 وی راهکار جمع آوری کپی رایت  و پیشرفت صنعت فیلم و محصولات فرهنگی را چنین دانست: اگر واحد سمعی بصری اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی به همراه اتحادیه محصولات فرهنگی و نماینده شرکت‌ها از فروشگاه‌ها و ویدئو کلوپ‌های سطح شهر نظارت و بازرسی نامحسوس داشته باشند بی‌شک می‌توان قدم‌های جدی در این عرصه برداشت.
 بابایی افزود: اگر این همکاری و نظارت توسط اداره اماکن انجام شود نتایج آن نیز در نظر عموم دیده خواهد شد چرا که اگر شهروندی خواهان فیلم است، وقتی به فروشگاه‌های مختلف مراجعه و مشاهده کند که فیلم غیر اورجینال مورد نظر وی موجود نیست بی شک به سمت خرید محصول به صورت اورجینال خواهد رفت.
25408_674  وی راه شناسایی سی دی اورجینال و کپی شده را هولوگرام آن دانست و اضافه کرد: برای تشخیص این محصول می‌توان به بسته‌بندی و شماره ثبت آن توجه کرد.
اگر شماره ثبت به پیامک اعلام شده در بسته بندی سی دی فرستاده شود جزئیات و تاییدیه آن ارسال می‌شود.
باید نظارت غیر محسوس و کارشناسانه باشد  این مسئول عنوان کرد: در حال حاضر مرکز سروش رسانه استان از هر عنوان فیلم درجه یک نهایت بین هزار تا دو هزار نسخه خریداری می کند؛ این در حالی است که در تهران و یا کرج از هر عنوان فیلم بیش از ۱۰ هزار نسخه خریداری و به کلوپ های سطح شهر عرضه می شود.

    وی علت این امر را  نظارت این استان ها بر جلوگیری از کپی رایت در فروشگاه ها دانست و ادامه داد: باید در قزوین نیز مسئولان امر، طی اقدام جدی با این معضل مقابله کنند تا قزوین به عنوان یک قطب قوی در این عرصه ظاهر شود.

نماینده پخش محصولات سروش رسانه در استان قزوین تاکید کرد: در بحث نظارت نباید اصل را فدای فرع کرد.
متاسفانه برخی از مسئولان نظارت هیچ آشنایی با کپی رایت و یا اقدامات غیر فرهنگی ندارند و در زمان نظارت بر مواردی که به عنوان فرع است به عنوان تخلف دست می گذارند و به سمت مقابله با تخلفات اصلی نمی روند.
وی با اشاره به مجازات های تعیین شده در قانون برای متخلفان کپی رایت و جرایم غیر قانونی خاطر نشان کرد:  جرایم و مجازات تعیین شده در قانون بازدارنده نیست و بسیار دیده شده کسانی که متحمل جرایم نقدی می شوند دوباره به سمت این کار غیر قانونی می روند.
بابایی تاکید کرد: نظارت باید نامحسوس و توسط اداره ارشاد و یا اتحادیه محصولات فرهنگی در قدم اول صورت بگیرد و در قدم های بعدی اداره اماکن وارد عمل شود.
این اداره باید فروشگاه های ضعیف معرفی شده را ببندد.
images مسئولان از عرضه‌کنندگان محصولات فرهنگی حمایت کنند نماینده انجمن صنفی ویدیو و رسانه قزوین با تأکید بر افزایش حمایت از عرضه‌کنندگان محصولات فرهنگی تصریح کرد: عرضه‌کنندگان محصولات فرهنگی و هنری نیازمند حمایت ویژه دستگاه‌های فرهنگی هستند تا در مسیر درست و صحیح گام بردارند.
وی خواستار شد: باید دستگاه های مسئول پشتیبان فروشگاه ها و کلوپ هایی باشد که تخلف ندارند چرا که این تقدیر سبب تقویت آنها خواهد شد.
بابایی با بیان اینکه فرهنگ‌ سازی یک اصل اساسی در رعایت حقوق کپی رایت است، افزود: فرهنگ‌ سازی در زمینه رعایت حقوق کپی رایت می‌تواند از اصول بنیادین به شمار آید زیرا که تأثیر بسزایی در جامعه دارد.
3209_242 وی با اشاره به نقش سروش رسانه در استان قزوین گفت: این نمایندگی توانسته است تمامی ویدئو کلوپ های قزوین و حومه را تزریق کند و  به سبب اهمیت و توجه به ارائه کالای اورجینال از سوی دبیر ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان واحد نمونه عرضه محصولات فرهنگی معرفی شود.
نماینده انجمن صنفی ویدیو و رسانه قزوین بیان کرد: مرکز «سروش رسانه» از حدود ۶۰ هزار نسخه از انواع محصولات فرهنگی برخوردار است که این رقم تنوع محصولات این مرکز را می‌رساند.
وی ادامه داد: این مرکز محصولات را با توجه به گروه‌های سنی مختلف عرضه کرده و حقوق کپی رایت را رعایت می‌کند.
  انتهای پیام/۶۰۰۱   خبرهای مرتبط: مسئول اتحادیه محصولات فرهنگی استان خبر داد: توزیع فیلم های غیر مجاز در ۶۰ درصد از فروشگاه های قزوین مسئول واحد سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین: توان کنترل کلوپ ها را نداریم  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان